Добре дошли в бъдещето: това е (почти) серийната BMW Neue Klasse

Да, в момента този автомобил носи допълнението Vision, но Ейдриън ван Хойдонк каза за CarMarket.bg: „На 80% този автомобил ще влезе в серийно производство”

,

Мюнхен, Германия – София

Датата е 20 юни, с мой колега пътуваме към Гархинг край Мюнхен за специално събитие. От тези, на които ти взимат телефона и ти показват някакви супер яки неща, но без да можеш да ги снимаш, все едно не се е случило.

Но то си случи, за щастие виждате резултатът, защото любезните домакини от BMW бяха осигурили достатъчно снимачен екип, за да ви покажат най-строго пазената си тайна: BMW Neue Klasse.

Това е бъдещето на BMW! Няма две мнение, може да ви харесва, може да не ви харесва, но абсолютно всички са убедени, че това е пътят. Ако досега всички критики бяха насочени към огромната радиаторна решетка, какво ли ще кажете за тази, която „диша”?

Аз все още съм раздвоен специално по неин адрес, но за профила, задницата и интериора нямам никакви съмнения – споделям ентусиазма на баварците.

А той е повече от разбираем, защото тук се играе ва банк, всичко или нищо. В продължение на около два часа различни дизайнери и специалисти (включително българин, работещ в студиото в Шанхай) ми разказват, че това ще е т. нар. game changer, че това ще е автомобил, който, по подобие на оригинала, също ще промени правилата на играта.

BMW

И има целия потенциал да го направи, защото толкова дързък ход от BMW аз не съм виждал. На негов фон опитите на Крис Бенгъл и Дамагой Дукец просто бледнеят. А светът обича смелите, това е доказано.

Аз мога да кажа само, че тогава, преди два и половина месеца, усетих тази увереност, почувствах се някак посветен в най-близкия кръг на BMW. Защото е ласкателно да видиш бъдещето преди всички останали.

Знам, че в този момент се разразява буря в чаша вода, това решение на BMW ще предизвика огромна полемика, но бъдещето не е като миналото, бъдещето е за смелите.

BMW

А миналото принадлежи на оригинала Neue Klasse, появил се преди точно 60 години: средноразмерен седан, който преобръща историята на BMW през 60-те години, след като компанията има сериозни проблеми да се наложи с по-големите си модели.

BMW лансира модела 1800 през септември 1963 г. Той става най-продаваният модел от гамата на оригиналната Neue Klasse. Днес BMW няма никакви проблеми нито с големите си модели, нито със средните, но иска да е подготвен за бъдещето и гледа 15-ина години напред във времето.

Новото завъртане на колелото ще започне именно с този средноразмерен, ясно оформен триобемен седан, за който главният дизайнер Ейдриан ван Хойдонк каза пред CarMarket:

На 80% това ще е автомобилът, който ще видим по улиците през 2026 г.”

Не само това, Хойдонк твърдо вярва, че „BMW ще е различна марка, когато лансираме Neue Klasse”.

Плановете са „Новата класа” да бъде лансирана през 2025 г. като седан и спортен SUV. Между 2025 и 2027 г. ще се появят още четири модела от семейство Neue Klasee, т.е. за 24 месеца ще видим шест такива. За спокойствие на по-традиционно мислещите хора, появата на Neue Klasse 3 Series няма да значи мигновено изчезване на 3 Series, те ще вървят успоредно на пазара известно време, това ще важи и за другите модели.

BMW

Иначе моделът, който виждате, едва ли ще влезе в серийно производство с тази брони от рециклирани материали, със сигурност ще има дръжки на вратите (защото този няма), определено остъклената повърхност няма да е толкова голяма (тук си е цял стъклен купол), а интериорът от волана назад определено ще е различен. Но всичко останало ще е това, което ще очакваме да видим като сериен вариант през 2025 г.

Решетката отпред е „дишаща”, тя пулсира с различен интензитет, когато автомобилът е заключен, когато собственикът се приближава към него с ключа и когато влезе в него и събуди колата за живот. Ще е интересно да видим дали и тази функция ще остане.

BMW

В интериора е използван минималистичен и изчистен подход. Така ще е в бъдеще - независимо дали ни харесва или не. А дигитализацията върви ръка за ръка с редуцираното използване на материали, уреди за управление и дисплеи.

На арматурното табло има един ромбоидно оформен дисплей, зад волана (който едва ли ще видим с тази форма, но с много сензорни повърхности по него със сигурност) няма традиционното приборно табло. Вместо това всичко, което сме свикнали да гледаме на него, вече ще е пренесено в основата на челното стъкло. По цялата му широчина. От централния дисплей ще може да прехвърляме повече или по-малко информация към стъклото. Над този дисплей в основата на челното стъкло продължава Head-up дисплеят, който се проектира в останалата повърхност на предното стъкло. Това е радикално нова концепция, без аналог в индустрията, която BMW показа на CES в началото на годината и още тогава каза, че ще я видим в серийно производство.

BMW

Просто автомобилите ще се променят изцяло, кардинално, а ние трябва да свикваме отсега. Ще станат компютри на колела, в New Class ще има „четири супер компютъра”, както се изразиха домакините, които ще управляват всичко.

Техническа информация тогава (и сега) липсва, тук акцентът е дизайнът и дигиталните технологии. Но през годината BMW бе доста бъбрив на тема технологии, така че се знае много за бъдещите електромобили от гамата Neue Klasse. Знае се, че ще използват батерии с 20% по-висока енергийна плътност, 30% по-добра ефективност за „пакетирането” на батериите и до 30% по-бързо зареждане спрямо сегашните батерии.

BMW

Новите батерии ще са и 20% по-леки, 50% по-евтини за производство и ще отделят до 60% по-малко емисии CO2 при производството. Пакетите батерии ще варират от 75 kWh до 150 kWh, като ще могат да предлагат пробег до 1000 км.

Когато стане дума за мощност, платформата Neue Klasse ще предлага от 268 до 1341 к.с., като архитектурата ще дава възможност за монтиране на до 4 електромотора.

Производството на първия модел от Neue Klasse ще започне през втората половина на 2025 г. в завода в Дебрецен, Унгария. През 2026 г. те ще се правят и в основния завод на BMW в Мюнхен, който ще бъде модернизиран. Същата година ще започне производство и в Шенян, Китай, а през 2027 г. Neue Klasse EV ще се пренесе и в завода в Сан Луис Потоси, Мексико.

С други думи казано, ще започне световното навлизане и разгръщане на Neue Klasse. Затова свиквайте, на този дизайн му трябва време, за да отлежи в съзнанието ви. Аз имах това време и сега ви казвам, че наистина го харесвам.

BMW BMW Neue Klasse Ейдриън ван Хойдонк