Асистиращите системи масово се провалиха на мащабен тест за безопасност

Оказва се, че не трябва да се предоверяваме на тези технологии

Audi A3 седан адаптивен круиз контрол

Audi

А систиращите системи за безопасност масово се провалиха на първия по рода си мащабен тест, който е извършен от американския Застрахователен институт за магистрална безопасност (IIHS), съобщава Car And Driver. Това е своеобразният еквивалент на Euro NCAP за САЩ.

IIHS са тествали 14 системи от 9 производителя – BMW, Ford, General Motors, Genesis, Lexus, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla и Volvo. Рейтинговата система е сходна с тази за краш тестовете на организацията. Тя разпределя тестовете в 4 категории с 5 нива на рейтинг – Добър, Приемлив, Маргинален и Лош.

Системите получават различни рейтинги в отделните категории и накрая общ. Само три от тях получават Приемлив или Маргинален рейтинг. Нито една не получава общ Добър рейтинг. Всички останали получават Лош общ рейтинг.

Според стандартите на IIHS, добър рейтинг изисква доста прецизна работа от системите за сигурност. Това включва мониторинг на очите и на позицията на ръцете на шофьора и при проблем, системата да издаде две предупреждения в рамките на 10 секунди. Ако шофьорът не реагира в рамките на 20 секунди, да има трето предупреждение, а автомобилът да започне да намалява скоростта и да се подготвя за спиране покрай пътя. Ако при 35-тата секунда още няма реакция от шофьора, автомобилът трябва да спре в страни от пътя.

Тествани са и асистиращите системи за напускане на лентата на движение и се изисква те да не се изключват, ако шофьорът направи малки корекции с волана. Адаптивният круиз контрол пък не трябва автоматично да продължава след спиране, което е продължило по-дълго. Например в голямо задръстване. А ако предпазните колани не са поставени или автоматичното спиране за избягване на инцидент е деактивирано, то системите за мониторинг не трябва да се активират.

Тестовете показват, че системите показват големи разлики в резултатите си в зависимост от производителя и вида ѝ. Най-честите проблеми са именно недостатъчно добър мониторинг на шофьора, липса на предупреждения и работят без да са изпълнени условията за коланите.

Добрата новина според IIHS е, че мнозинството от проблемите могат да бъдат коригирани бързо и сравнително лесно. В повечето случаи дори софтуерен ъпдейт от разстояние може да осигури нужните поправки за правилната работа на системите.

коли автомобили безопасност безопасност на движението