В продължение на години градската и междуградската пътна инфраструктура се изгражда в посока да става все по-широка. Логиката изглежда очевидна: по-широки улици – повече място и съответно по-безопасно. Според анализ на учени от института за обществено здраве „Джон Хопкинс“ към Американската здравна инициатива на Bloomberg, това не е точно така, съобщава The Drive.
Учените са анализирали ширината на пътните ленти в Ню Йорк, Далас, Филаделфия, Чикаго, Денвър, Солт Лейк Сити, Маями и столицата Вашингтон. Прегледани са 7670 секции с улици, а 1117 от тях са щателно анализирани. Оказва се, че в повечето случаи, колкото по-тесни са лентите, толкова повече намалява броят катастрофи и се увеличава сигурността за пешеходците.
В повечето градове лентите са широки средно 3-3,5 метра. По-тесните ленти, с ширина около 2,7 метра, не отчитат промяна на инцидентите при ниски скорости между 30-30 км/ч, но има „драстично“ намаляване на катастрофите при скорости 48-5 6км/ч.
По-тесните улици означават повече място за ленти за велосипеди и за по-широки тротоари. Това увеличава дистанцията между пешеходците и автомобилите и съответно осезаемо подобрява сигурността им. И обратното – по-широките ленти в градска среда създават повече предпоставки за инциденти, вероятно защото дават повече увереност на шофьорите и те не внимават толкова.
Учените препоръчват да се съобразява разрешената скорост на движение според ширината на пътя. За ленти с ширина 3 метра те препоръчват разрешената скорост да е под 56 км/ч.
Също така предлагат градският дизайн да се пренасочи от фокус към скоростта на придвижване към по-добро съжителстване между автомобили и пешеходци, както и да се намали ширината на лентите там, където е възможно.