„Дупката” в еволюционното развитие на човека е теория, подкрепяна от едни и оборвана от други. В еволюцията на конвенционалното задвижване в електрическо няма никакво съмнение: ДВГ, мек хибрид, хибрид, плъг-ин хибрид и електромобил. Не и според Nissan, не. Японците, като нация и ум, винаги са имали свой прочит на нещата. Така е и сега с иновативното решение, което Nissan е нарекъл e-POWER.
Missan Qashqai e-POWER
Логично би било да решите, че говорим за електрическа мощност, и бихте били абсолютно прави, но в действителност не точно. Защото Nissan твърди, че е открил липсващото звено – това, което стои между хибрида и електромобила. Това е въпросният e-POWER. Разказваме подробно, след като бяхме сред първите в България, които успяха да се запознаят с технологията. А тя е доста интересна.
STOP&GO: e-POWER е разработена на базата на системата в японския Note, но вместо 1,2-литров двигател с 95 kW, европейската версия е с 1,5-литров агрегат със 156 к.с. системната мощност е 190 к.с.
Третото поколение на Qashqai е огромен скок спрямо предшественика – дизайнът му го отличава в тълпата, интериорът е модерен, просторен и качествен, който би засрамил някои от т. нар. премиум конкуренти. Какъв е проблемът тогава?
Преди година моделът бе лансиран с 1,3-литров мек хибрид, който няма достатъчно мощност, за да задоволи всички клиентски изисквания. Затова Nissan предлага e-POWER, макар и с година закъснение. И са толкова уверени в качествата му, че не предвиждат плъг-ин хибрид.
STOP&GO: Това е най-бързият Qashqai (7,9 сек до 100 км/ч), като в същото време предлага с 20% по-нисък разход и вредни емисии спрямо 1,3-литровата версия на модела.
Нещо повече, Nissan вярва, че е открил липсващото звено между хибрида и електромобила. Технологията e-POWER е съставена от батерия с капацитет 2,3 kWh, 1,5-литров 3-цилиндров турбо двигател с променлива степен на сгъстяване, инвертор и електромотор с мощност 140 kW (системната мощност е 190 к.с. и 330 Нм). Бензиновият двигател генерира електричество, което се пренася чрез инвертора към батерията, електромотора или двете едновременно, в зависимост от ситуацията.
Renault Captur E-TECH изнася урок по икономичност (тест драйв)
Compass дава точна посока за пътя на Jeep (тест драйв)
Това, което разграничава тази технология, е фактът, че само електромоторът задвижва предните колела (версия с 4х4 няма да има, но пък такава ще има в задаващия се X-Trail e-POWER).
STOP&GO: Степента на сгъстяване на двигателя варира между 8:1 и 14:1
Това е различно от паралелните хибриди, например Toyota Prius, тъй като при него (и подобните му) ДВГ-то задвижва колелата. Но защо тогава е това усложняване на системата, а не се тръгне към общоприетата формула на хибрида? Защото липсващото звено (e-POWER) превръща Qashqai в електромобил без контакт. Това, разбира се, е доста пресилено твърдение.
Nissan просто казват, че тяхната система предлага на клиентите усещането, че шофират е-кола (с мигновено разгръщане на мощността, реакции и характеристики, типични за EV), без да се налага да преглъщат унаследените слаби черти на хибридите по отношение на изживяването зад волана, резкият скок на оборотите на двигателя, свързаният с това шум и др. Но по-важното: без неудобството да включвате автомобила в контакта, за да зареждате батерията.
STOP&GO: Междуосието на автомобила е увеличено с 20 мм спрямо предшественика, като общата дължина нараства с 35 мм. Увеличена е и височината (+25 мм), а широчината е нараснала с 32 мм.
Сред основните предимства на системата e-POWER е фактът, че двигателят работи в оптималния си работен диапазон и най-добрата степен на сгъстяване, което води до понижаване на разхода на гориво и емисиите СО2 спрямо традиционен двигател с вътрешно горене.
Тук трябва да отбележим още една важно инженерно решение, а именно 3-цилиндровият турбо двигател с променлива степен на сгъстяване, използван за пръв път от Infiniti.
BMW 8 Series - атлетът с елегантния скъп костюм (тест драйв)
Opel Astra - отговор с характер (тест драйв)
Степента на сгъстяване варира между 8:1 и 14:1. Това се постига чрез движението на актуатор, който променя дължината на хода на буталото спрямо нуждата от мощност.
В случаите, когато не се изисква висока мощност – например при движение с постоянна скорост и добър заряд на батерията – степента на сгъстяване ще е в горния диапазон, което оптимизира разхода и вредните емисии. Обратно, при нужда от повече мощност, по-ниската степен на сгъстяване дава тяга на двигателя. Преходът между различните степени на сгъстяване е абсолютно незабележим. При това японските инженери са успели да постигнат звук от 3-цилиндровия двигател, който не е типичният за този род мотори. Към това се добавя и активната система за потискане на шумовете в купето, а резултатът е една наистина тиха атмосфера.
Отличителната черта в дизайна е черната радиаторна решетка и емблемите e-POWER, но не са се налагали и повече промени, тъй като моделът е на пазара от година и изглежда повече от добре. За това се грижат както увеличените пропорции, така и тънките full LED матрични фарове с дневни светлини с характерната форма на бумеранг. „Плаващият покрив” и джантите с размер до 20 цола (за пръв път при модела) се грижат профилът да е изключително привлекателен.
Интериорът е изключително модерен и по-важното – качествен като материали и сетивно усещане. Пред водача има 12,3-инчово приборно табло, а успоредно на него, по средата на арматурното табло, е разположен и 12,3-инчов сензорен дисплей (по-голям от този при сегашния модел). Към тях мога да добавя и 10,8-инчов Head-up дисплей, който осигурява най-големия в сегмента размер на изображението. Абсолютно нов е и скоростният лост, както и функцията E-Pedal, позната от Leaf.
Активира се чрез бутон на централната конзола, като позволява шофиране предимно с десния крак, тъй като при вдигането му от педала на газта, автомобилът намалява с 0,2 g, като активира и стоповете. Разликата с Leaf е, че тук това отрицателно ускорение няма да спре Qashqai на място.
STOP&GO: Qashqai се предлага в 11 цвята за каросерията с пет двутонални комбинации.
Това, което Qashqai e-POWER предлага на пътя, е плавната и тиха возия, която е характерна за е-колите. Най-впечатляващ е автомобилът в града (сметките на Nissan показват, че европейските собственици на кросоувъри прекарват над 70% от времето в градовете или предградията), когато батерията върши основната работа, а изключването и включването на двигателя е почти неуловимо. Между другото моделът може да се движи само на ток (няколко километра), но без Nissan да уточнява точната дистанция.
Може да се движи и с нисък разход (макар теглото да е с около 200 кг над това на версията с мек хибрид), като заводският параметър е 5,3 л/100 км. За моя изненада аз постигнат по-нисък среден разход от 5,1 л/100 км след 180 км, при средна скорост 56 км/ч. Но за тези цифри си има обяснение. А то е, че в Стокхолм, Швеция, където се проведе международният тест драйв, напрежението да следиш ограниченията на пътя си е сериозна. Максималната скорост на магистралата е 110 км/ч, а на километър има поне 2 камери! Така че не изключвам на родната „Тракия”, която е супер безопасна, след като ограничението на нея е 140 км/ч, разходът да скочи с литър, литър и половина.
Раздвоение на личността с BMW 2-Series Active Tourer (тест драйв)
DS 4: Богинята на висшата френска мода (тест-драйв)
Иначе ускорението (7,9 сек до 100 км/ч) е приятно като усещане и цифра, но не може да се мери с плъг-ин хибридите с по 300+ „коне”. Това не е и целта на японците, тъй като тези динамични параметри са повече от достатъчни. По-важното е как се разгръщат. Иначе има три режима (Eco, Normal, Sport), като разликата между тях не е осезаема.
За разлика от хибридите и техните трансмисия, тук работата на двигателя е незабележима почти през цялото време. Тихият интериор е страхотен, както и страничната опора на седалките. В завой Qashqai стои доста добре, а общото усещане е за една комфортна и плавна визия. Ще отбележа и факта, че обемът на багажника (504 л) остава непроменен спрямо стандартния модел.
В крайна сметка спокойно мога да заявя, че Qashqai разполага със задвижването, което винаги е заслужавал, а Nissan отново може да погледне на сегмента с бащинска гордост. Остава и любителите на дизела да останат доволни от разхода на иновативното задвижване, за да са щастливи всички.
Технически характеристики:
Nissan Qashqai e-POWER
Размери
Дължина, мм: 4425
Широчина, мм: 1835
Височина, мм: 1625
Междуосие, мм: 2665
Тегло, кг: 1612/1728
Задвижване
Двигател: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1499
Макс. системна мощност, к.с.: 190
Макс. системен въртящ момент, Нм: 330
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 170
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,9
Среден разход, л/100 км: 5,3
Вредни емисии СО2, г/км: 119
Базова цена, лв. с ДДС: 68 480
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 84 500 (Tekna Plus)