Renault Megane E-Tech Electric: Нова надежда (тест драйв)

Това, което впечатлява при електрическия Megane, е възможността му да се преобразява: може да е едновременно забавен и спортен, или да е комфортен и успокояващ. Изглежда много добре, интериорът е страхотен, технологията също.

Renault Megane E Tеch Electric

Renault

„Преди много години в една далечна галактика“ лошият Карлос Гон искаше Алиансът да е №1 по продажби в света. Искаше да върти обеми, за да прави пари. Но това желание на ситския лорд доведе до тежки финансови и политически проблеми за Renault, за решаването на които трябваше отново да се намесва френското правителство с няколко милиарда.

Но Съпротивата в Renault излезе със спасителния план Renaulution, първата фаза от който се казва CMF-EV. Това е платформата (защитена с 300 патента), на която стъпва Renault Megane E-Tech Electric (подгласник в конкурса „Автомобил на годината в Европа”). Същата се използва за основа на интригуващия кросоувър Nissan Ariya, а Alpine ще я използва за спортен електрически кросоувър-купe. Ще има и по-големи модели на Renault и Mitsubishi, но за тях след време.

 STOP&GO: платформата CMF-EV е защитена от 300 патента.

CarMarket.bg

STOP&GO: платформата CMF-EV е защитена от 300 патента.

Megane EV е новата надежда на компанията. И трябва да ви уверя, че този автомобил е нещо, което не очаквах: той буквално скача с хиперскорост напред в развитието на марката. Усещането в него е… като в друг, много по-луксозен и технологично развит автомобил. На практика този Megane и конвенционалният му родственик (с 26-годишна история) си приличат само по име. Тук наистина има нещо, което досега не съм изпитвал в модел на Renault: това е усещането, че седиш в премиум марка, не преувеличавам. И към тези сетивни и визуални впечатления инженерите са дали своя принос с друг силно изненадващ факт: направили са този семеен автомобил изключително директен на пътя, с който може да се забавляваш така, както съм го правил с Megane R.S. Trophy, но без звука на последния.

Разказвам.

 STOP&GO: за автомобила се предлагат до 26 ADAS системи.

Renault

STOP&GO: за автомобила се предлагат до 26 ADAS системи.

Почвам от дизайна, естествено. Винаги съм поставял външния облик на едно от първите места при решението за покупка на автомобил. Но в този случай не дизайнът е най-важният, макар екипът на Лоренс ван ден Акер да е свършил работата си чудесно. Поглеждайки го, Megane EV изглежда като типичен кросоувър, което веднага ще се понрави на клиентите.

Цар лъв иска властта в сегмент С (тест драйв)

Ford Puma ST излиза на лов за ентусиасти (тест драйв)

Това визуално впечатление се гарантира от късите надвеси и огромните колела (18-ки базово, 20-ки при горните версии), както и от вертикалната предница. Моделът се отличава с нов светлинен подпис с „наелектризиращи“ шарки, които сякаш преминават към централното лого. Отпред дневните светлини се простират отвъд фаровете и продължават пътя си до страничните вентилационни отвори. В задната част, множество лазерно изрязани микрооптични влакна, наредени в кръстосани линии, създават интригуващ 3D-подобен блясък.

Скосената линия на покрива, широките следи и прибиращите се дръжки на вратите (стандартно оборудване) също оказват влияние върху сетивното възприятие.

 STOP&GO: Батерията 40 kWh е с 8 модула по 24 клетки всеки, докато 60 kWh  12 модула по 24 клетки всеки.

CarMarket.bg

STOP&GO: Батерията 40 kWh е с 8 модула по 24 клетки всеки, докато 60 kWh 12 модула по 24 клетки всеки.

Като габарити Megane EV е дълъг 4,21 метра, но междуосието му е 2,70 метра! Удивителният знак трябва да ви накара да си помислите, че това е нещо впечатляващо. Ами, да, такъв е този параметър. Читателите, които са запознати с основните характеристики на електромобилите, знаят много добре какво искам да кажа. Но все пак, за да се придобие една по-точна картина на горните две цифри, ще ви дам база за сравнение.

Избрах всъдехода Nissan X-Trail от 2017 година. Същият е дълъг 4,69 м и междуосието му е 2,70 метра. Това значи по-дълъг с 50 см при идентично междуосие! А въпросното междуосие е основен показател за вътрешното пространство, което при всички електромобили е огромно. Тук то също е достатъчно голямо за едно четиричленно семейство, но все пак ще отбележа, че мястото на краката на втория ред седалки е по-малко отколкото при прекия му конкурент ID.3.

 STOP&GO: сензорните екрани в новия Megane EV са с площ 774 кв. см.

Renault

STOP&GO: сензорните екрани в новия Megane EV са с площ 774 кв. см.

Истинският акцент е на предните места. Преди 35 години се появява първият автомобил със сензорен екран, това е Buick Riviera. Концепцията OpenR на Renault изглежда като „Хилядолетния сокол” спрямо реактивната моторна шейна на Люк, с която се състезава със Себулба. И интересното е, че архитектурата OpenR е без аналог на пазара. Дигиталният дисплей се състои от два екрана под формата на буквата L. Вертикалният 12-инчов екран е върху централната конзола на автомобила, а хоризонталният 12,3-инчов екран е интегриран в арматурното табло зад волана. Заедно двата екрана се простират върху 774 кв. см. Такава площ ще откриете само в премиум сегмента, със сигурност не и в този сегмент.

 STOP&GO: Базовата аудио система е на Arkamys, но може да се поръча и Harman Kardon с 9 високоговорителя и 410 W мощност.

Renault

STOP&GO: Базовата аудио система е на Arkamys, но може да се поръча и Harman Kardon с 9 високоговорителя и 410 W мощност.

За да се отвори пространство, климатичната система е разположена в моторния отсек. Решението за въздуховодите на климатика също са били проблем, но не и нерешим такъв. Скоростният лост е прехвърлен на волана, както и бутонът за MULTI-SENSE, който изглежда като при нещо супер италианско за много пари. Трите лоста в дясно на волана обаче идват в повече и чистачките са бъркат със скоростния лост.

Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)

BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)

Към това мога да добавя материалите. Арматурното табло при първите нива на оборудването е изпълнено с текстил, а при горните нива се използва изкуствена кожа. Но има акценти от алкантара и декоративно покритие от материала Nuo, изработен от истинско дърво. А джобовете на вратите са с вътрешна облицовка, нещо, което не всички модели на Audi го имат.

Всичко това създава усещане, което не съм изпитвал в никой друг модел на Renault. Това е така, защото никой друг не е бил така пипнат, а усещането е, че не седиш в Renault, а в по-луксозен модел.

 STOP&GO: обемът на багажника достига 440 литра.

CarMarket.bg

STOP&GO: обемът на багажника достига 440 литра.

И макар интериорът да е най-впечатляващ, защото не очакваш от Renault това усещане за качество, Mеgane EV 60 ме изненадва с още нещо. Усетих нотка на инженерна екзалтираност (а това е трудно доловимо в тези хора) още предишната вечер, когато течеше представянето на модела. На два пъти усещам сериозно отклонение на тема кормилно предавателно число и независимо многоточково задно окачване. И двата пъти инженерът отбелязва, че това предавателно число е 1,2, а такова имат само още четири други модела на пазара. Това, в комбинация с независимото задно окачване и ниският център на тежестта (с 9 см по-нисък спрямо конвенционалния Megane), възбуждат страстите ми по невероятните пътища в планините над Малага.

 STOP&GO: благодарение на оптимизирания си дизайн, двигателят тежи едва 145 кг (със съединителя), което е с 10% по-малко от теглото на мотора в ZOE.

Renault

STOP&GO: благодарение на оптимизирания си дизайн, двигателят тежи едва 145 кг (със съединителя), което е с 10% по-малко от теглото на мотора в ZOE.

Не ме разбирайте погрешно. Megane EV не е i4 M50, но отново този автомобил ме изненадва повече от приятно, защото (при това на спускане) предизвиква страсти за спортно шофиране, които при Renault можеше да предизвика само Megane R.S. И не само че ме кара да натискам, но се държи изключително добре в завоите. Спускам само с педала на газта, като за спиране използвам планките на волана за една от трите степени на регенеративно спиране. Обратната връзка няма как да е като при спортния модел, не съм казал такова нещо. Казвам, че не съм очаквал от този модел да предизвиква шофьорски страсти.

Volkswagen сложи батерия и на Tiguan (тест драйв)

Тъмната сила на BMW М3 надделява над Съпротивата на снега (тест драйв)

Една от причините за това е и фактът, че тънката едва 11 см (най-тънката на пазара) батерия тежи само 395 кг. Така общата височина на модела е запазена до 1,5 м при 135 мм пътен просвет.

Електрическият мотор също е много лек, само 145 кг (включително съединителя), което е с 10% по-малко от мотора в ZOE. Резултатът е, че Megane EV е идентичен като височина с Megane R.S. 275 Trophy, който тежи 1376 кг, докато електромобилът е по-тежък от него с около 300 кг (най-тежката версия е 1636 кг, най-леката – 1513 кг). Съзнавам, че това сравнение е нелепо и нередно, но все пак трябва да каже, че Megane EV наистина стои много добре на пътя. Изненадващо добре.

 STOP&GO: тежащата 395 кг батерия е дебела само 11 см (1960 мм дължина и 1450 мм широчина), т.е. тя е 40% по-малка от батерията в ZOE.

CarMarket.bg

STOP&GO: тежащата 395 кг батерия е дебела само 11 см (1960 мм дължина и 1450 мм широчина), т.е. тя е 40% по-малка от батерията в ZOE.

За да се постигне такъв компактен размер на батерията (на база опит от 400 000 продадени електромобила до момента), инженерите избират нов химичен състав за литиево-йонните батериите от LG, които имат повече никел и по-малко кобалт за по-голяма енергийна плътност. Достигайки 600 Wh/L, тя е с 20% повече от тази на ZOE. Те също така се възползват от нова система за течно охлаждане, разположена в долната част на корпуса на батерията – иновация на Renault – което прави батерията по-компактна и ефективна благодарение на излятите алуминиеви тръби. Термопомпа от ново поколение подобрява коефициента на полезно действие на батерията с 30% (-10°C) в сравнение със ZOE.

В очакване на прераждането: тестваме ретро класиката Renault 4

Тестваме най-модерния офис на колела: VW Multivan T7

Батерията с капацитет 40 kWh е съставена от 8 модула с по 24 клетки всеки, разпределени върху един слой. Батерията с капацитет 60 kWh се състои от 12 модула с по 24 клетки всеки, разпределени върху два слоя. И в двата случая размерите на батерията остават непроменени, включително рекордната височина от 110 мм. Те идват с 8-годишна гаранция. В този интервал те ще бъдат заменени безплатно, ако капацитетът им падне под 70% от номиналния.

 STOP&GO: Батерията е с гаранция 8 години, като тя ще бъде заменена безплатно, ако в този период номиналният й капацитет падне под 70%.

Renault

STOP&GO: Батерията е с гаранция 8 години, като тя ще бъде заменена безплатно, ако в този период номиналният й капацитет падне под 70%.

В допълнение към двете различни предложения за мощност на двигателя и капацитет на батерията, инженерите предлагат възможност за зареждане със 130 kW, налична по магистралите в допълнение към варианта 22 kW, който е широкодостъпен в града. Естествено, новият Mеgane EV е съвместим с цялата инфраструктура за зареждане с променлив ток: домашен контакт 10 A/2,3 kW (еднофазен), контакт Green’up 16 A / 3,7 kW (еднофазен), зарядна станция Wallbox 32 A/7,4 kW (еднофазна), обществена зарядна станция 16 A/11 kW (еднофазна), обществена зарядна станция 32 A/22 kW (трифазна).

Автомобилът се доставя с кабел Mode 3, който може да се използва както на обществени, така и на частни зарядни станции. За зареждане в домашен контакт кабел „Flexicharger“ Mode 2 се предлага като допълнително оборудване.

 STOP&GO: цветовите комбинации на екстериора са 30, но златистите елементи, които са знак, че карате топ изпълнението Iconic, са прекалени.

CarMarket.bg

STOP&GO: цветовите комбинации на екстериора са 30, но златистите елементи, които са знак, че карате топ изпълнението Iconic, са прекалени.

Тестовият ми автомобил е с голямата батерия, 220 к.с. и 300 Нм. При потегляне борд компютърът показваше възможен пробег от 369 км (100%). Маршрутът беше предимно планински, като минималният разход, който засякох, бе 15,3 kWh/100 км. Това бе на крайморския участък между Марбея и Малага, без магистрала. Оттам започна едно дълго и стръмно изкачване над Малага, по страхотен като повърхност и завои път. На изкачване разходът стигна близо 19 kWh, но след това дойде и обратното спускане, като върнах автомобила при среден разход от 16 kWh/100 км (при заводски параметър 16,1).

Макар Megane EV да предлага най-голямата повърхност на дисплеите в сегмента, в модела са запазени и някои основни физически бутона, които улесняват боравенето с климатика. Изолацията е изключително добра и не се чува почти никакъв шум от търкалянето на колелата по асфалта, но не така е със завихрянията около прозорците. Може би най-напрягащото бе камерата, заменяща традиционното огледало за обратно виждане. Тъй като не съм свикнал, полезрението ми постоянно бе в нея, което е натоварващо. Не знаех, но колега ми каза, че чрез стандартното петле за намаляване на заслепяването камерата се изключва и минаваш на стандартно огледало. Но пък то не е особено полезно, той като обзорът назад през него е ограничен.

 STOP&GO: тапицерията е произведена от рециклирани материали, като теглото им достига до 2,2 кг. Общо 27,2 кг от видими и невидими части са направени също от рециклирани материали.

CarMarket.bg

STOP&GO: тапицерията е произведена от рециклирани материали, като теглото им достига до 2,2 кг. Общо 27,2 кг от видими и невидими части са направени също от рециклирани материали.

Накрая стигам до цените, няма как. С малката батерия (40 kWh) и мощност на мотора 130 к.с., Megane EV стартира от цена 65 790 лв. с ДДС за ниво на оборудване Equilibre. Megane EV60 (220 к.с.) Super charge (AC 7kW + DC 130kW) стартира от 74 900 лв., докато EV60 Optimum charge (AC 22kW+DC 130kW) – от 82 900. Топ изпълнението (Iconic) на тази модификация е 88 900 лв. с ДДС.

Като най-точен конкурент (макар да визия да прилича на ID.4) аз виждам Volkswagen ID.3 Life (58 kWh), при който място за избор няма: една версия на цена от 87 230 лв. с ДДС.

Технически характеристики

Renault Megane E-Tech 60

Размери

Дължина, мм: 4199

Височина, мм: 1505

Широчина, мм: 1768

Междуосие, мм: 2685

Електромотор

Макс. мощност, к.с.: 220

Макс. въртящ момент, Нм: 330

Батерия

Волтаж: 400

Капацитет, kWh: 60

Тегло, кг:   394

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 160

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,4

Среден разход, kWh/100 км: 16,1

Среден пробег, км (WLTP): 300

Renault Renault Megane E-TECH Electric тест драйв