В торото поколение на 308 стана „Автомобил на 2014 години в Европа”. Сега очакваме дали третата генерация ще повтори успеха на предшественика си в най-реномирания европейски конкурс. Моделът вероятно ще е сред финалистите и в родното издание „Автомобил на годината на България”. Но дали титлата ще отиде отново във витрината на Peugeot не е толкова важно. По-важното е, че днес и Peugeot, и 308 са в изключително по-добра ситуация от преди осем години.
Peugeot 308
Френската марка завърши трансформацията си към луксозния край на масовия сегмент, като приключи пандемичната 2021 г. с ръст от 5% на регистрациите спрямо 2020-а. Нещо повече, 37 (сред които и България) държави подобриха рекордния си пазарен дял от 2015 г., а Peugeot 208 стана най-продаваният модел в Европа, докато 2008 – най-продаваният автомобил в сегмент B-SUV.
308, от друга страна, изглежда толкова различно, колкото е разликата в позиционирането на Peugeot от 2014 г. към днешна дата. Не случайно именно с 308 се поставя началото на новата бранд идентичност, която се сигнализира с новото лого на Peugeot. Всички новости изправят 308 директно срещу законодателя Golf, но по-важното е, че Симба вече има сериозни аргументи да се противопостави успешно на Скар за овладяване на прайда. Първият такъв е дизайнът.
STOP & GO: Междуосието е увеличено с 55 мм, а височината снижена с 20 мм, за да се оптимизира аеродинамичното съпротивление.
Дързък и модерен, нещо наистина различно в сегмент С. В предната част изпъква с радиаторната решетка, която носи новата емблема и идентичност на марката. Тънките фарове (LED и матрични за ниво GT) и характерният светлинен подпис са познати, както и преминаващите през цялата широчина на задницата стопове, но тук с по-атрактивна графика. Въпросната емблема, агресивните решетка в броня отпред и хромираните ауспуси отзад, супер атрактивните джанти и нови цветове (седем на брой) открояват 308. Но истински впечатляващ е дългият, силно скосен капак на двигателя, който, съчетан с ниската линия на покрива, създава много спортно усещане. Предното стъкло е наклонено повече и е преместено по-назад с цел оптимизиране на аеродинамиката.
Ford Puma ST излиза на лов за ентусиасти (тест драйв)
Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)
Новата 308-ца е нараснала спрямо предшественика си, като междуосието е увеличено с цели 55 мм (2675 мм). С цел постигане на впечатляващото визуално присъствие, за което говорих преди малко, височината е намалена с 20 мм, но това не се отразява на пространството в областта на главите. Увеличеното междуосие означава повече място на втория ред седалки, но 308 все още страда от ограничено място в областта на коленете.
STOP & GO: Аудио системата Focal е с 10 високоговорителя и 12-канален усилвател с мощност 690W.
Интериорът е просто страхотен. За това впечатление своята роля имат на първо място материалите. Седалките може да са с алкантара и масажна функция, като самият им дизайн е супер естетично издържан. По-важното е, че са сертифицирани от AGR, за което е помогнал и опитът на Opel.
BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)
Volkswagen сложи батерия и на Tiguan (тест драйв)
Комбинацията малък волан и модернизираният 10-инчов i-Cockpit е нещо нормално вече за Peugeot. Българският клон на „Вистеон” отново е свършил чудесна работа с i-Cockpit, който в ниво GT е 3-измерен. Иначе той отново има няколко различни изгледа. Стандартният 10-инчов централен сензорен екран, разположен малко по-ниско от дигиталното табло, също е променен. Под него се намират конфигурируемите виртуални бутони i-toggle, които заменят физическия преден панел на климатика. Всеки от тези сензорни бутони дава бърз достъп до климатичната система, телефонните контакти, радиостанции и т.н.
За удобство на потребителите има отделение за индуктивно зареждане на смартфон, два входа за USB Type-C, отделения за съхранение с общ обем 34 литра. Пътниците може да избират между 8 цвята на амбиентното осветление. Интеграцията на смартфона е безжична.
STOP & GO: Обемът на багажника е 412 литра, от които 28 литра за съхранение под кората.
Моторизацията на 308 обхваща почти всички спектри. Почти, защото през 2023 г. очакваме изцяло електрическия Peugeot 308, а дотогава моделът идва с две плъг-ин версии със 180 и 220 к.с., предлагащи до 60 км (WLTP) пробег на ток. Литиево-йонната батерия е с капацитет 12,4 kWh. Моделът се предлага с два вида бордови зарядни устройства – стандартното еднофазно с мощност 3,7 kWh, като опция се предлага еднофазно с мощност 7,4 kWh. Гаранция на батерията е 8 години или 160 000 км за 70% от капацитета.
Тъмната сила на BMW М3 надделява над Съпротивата на снега (тест драйв)
Тестваме най-модерния офис на колела: VW Multivan T7
Без батерия моделът идва с познатия 1,2-литров (3-цилиндъра) двигател с 110 и 130 к.с. Първата версия работи 6-степенна механична кутия, докато по-мощният вариант може да се поръча и с 8-степепната автоматична трансмисия на Aisin.
Турбодизеловият 4-цилиндров 1,5-литров BlueHDi двигател е с мощност 130 к.с, може да се комбинира с 6-степенна ръчна скоростна кутия или с 8-степенна автоматична трансмисия. Взех първо него, защото дизелът все още е на почит у нас, а в средата на следващата година моделът ще се лиши от неговите услуги.
STOP & GO: Peugeot 308 се предлага със седем екстериорни цвята, като особено впечатляващ е Olivine Green, но такъв нямаше на теста. Синият Vertigo Blue също е много атрактивен.
Трябва да призная, че съм отвикнал от работата на дизела. Много рядко вече шофирам тестови дизелов автомобил, затова и звукът от работата му се натрапваше в сетивата ми, но не защото е силен, а защото отвикнах от характерната му работа и такт. Иначе инженерите са направили всичко необходимо да го заглушат: по-дебели стъкла отпред и отзад, както и използването на акустично ламинирани странични панели в предните врати (в зависимост от версията). А най-силната му черта е ясна: разход под 5 л/100 км през Искърското дефиле. Не е спринтьор, но високият му въртящ момент дава отлична еластичност.
Повечето бензинови конски сили винаги са ме привличали, но тук плъг-ин хибридните версии идват на сериозна цена, затова според мен най-търсен ще е бензиновият вариант със 130 к.с. и 8-степенна трансмисия. Познатият доскоро лост на „автомата” вече е заменен от малък регулатор. До него е бутонът за избор на режим на задвижване. От Рибарица до магистралата залагам на Sport. Трите цилиндъра се напрягат, но по-важното е, че 308 показва доста добро пътно поведение на междуселските пътища. Но лично аз предпочитам режим Normal и по-комфортно ориентираната возия. А и масовият клиент не се ръководи при избора си от прецизността в завой.
Днес при избора са важни дизайн, икономичност, оборудване и свързаност. За последното може да репликирате дисплея на смартфона ви върху централния екран, за което си има специален бутон.
Накрая трябва да се спра и на цените, тъй като в днешно време те сякаш са завладели общественото съзнание. Стартовата цена на 308 започва от 40 773 лв. с ДДС (версия с бензинови 110 к.с. и ръчна скоростна кутия). Базовият дизел (130 к.с.) стартира от 45 964 лв. отново с механична кутия (за автоматик се доплаща почти 4000 лв.). Вероятно най-търсеният вариант ще е бензиновата версия със 130 к.с. и 8-степенната автоматична трансмисия. Тази версия започва от 46 261 лв., като може да достигне до 60 351. Звучи доста сериозна цифра, но далеч по-сериозна е сумата от 87 108 лв. (GT Pack) за най-мощната и скъпа версия на 308 – плъг-ин хибридът с 225 к.с. По-маломощният плъг-ин хибрид е със 180 к.с. и започва от цена 68 716 лв.
Технически характеристики
Peugeot 308 PureTech 130, 8AT
Размери
Дължина, мм: 4367
Широчина, мм: 1852
Височина, мм: 1441
Междуосие, мм: 2675
Тегло, кг: 1291
Двигател
Вид: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 130 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 231 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 210
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,7
Среден разход, л/100 км: 5,6
Вредни емисии СО2, г/км: 127
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 46 261