С помням си съвсем ясно първия ми досег до Kodiaq RS, първият SUV на Skoda с обозначението RS. Не само това, за времето си той бе „Най-бързият 7-местен SUV на Нордшлайфе”, но по-любопитните представки „най” са най-скъпият и най-мощен дизелов модел на Skoda.
Днес, три и половина години по-късно ви представям първото SUV-купе на Skoda, за което думата „дизел” е светотатство. Enyaq Coupe RS iV е и най-мощният, най-бърз и най-скъп модел на Skoda: 300 к.с., 6,5 секунди до 100 км/ч, цена от 118 000 лв. В страни от точните параметри – за мен e и най-красивият модел на марката.
ОК, знам, че подобно определение би могло да предизвика у читателя крайно мнение, затова ще омекотя горното си становище с определението „най-атрактивен”. Защото тази линия на покрива наистина приковава окото и ме кара да използвам подобни определения. Но не е само тя. Със сигурност това е и най-различният като дизайн модел в гамата на марката, при това е заклет фен на AC/DC.
STOP&GO: Coupe RS iV се предлага стандартно с т. нар. Crystal Face със 131 светодиода, осветяващи вертикалните ламели в решетката на Skoda и хоризонталната светлинна ивица.
За излъчването на Enyaq Coupe iV особено силно влияние оказва този цвят Mamba Green, ексклузивен за RS. Лакираните в черно детайли в агресивната броня подсказват за динамичните параметри на тежащия над 2,2 тона автомобил. В черен лак са изпълнени страничните огледала, лайстните под праговете и задната броня. От В-колоните линията на покрива започва да се спуска плавно към задната част, сливайки се с острите ръбове на стоповете. Стандартно RS-ката стъпва на 20-цолови джанти, но тестовите автомобили бяха с размер 21 цола. Всички те са с много атрактивни аеродинамични дизайни. Стандартно за модела се предлага и огромният панорамен покрив, както и най-дискусионната част от дизайна – светещата Chrystal Face решетка със 131 светодиода. Лично аз бих предпочел тя да е също в черен лак, но знам, че клиентът обича нещо да блести. Няма лошо. Никакви забележки нямам към стандартните full-LED матрични фара с по 21 светодиода в дългите светлини.
STOP&GO: Малкото приборно табло е с диагонал 5,3 инча, но телевизорът по средата на таблото е с диагонал 13 инча.
И тук, подобно на Enyaq SUV, интериорът може да се поръча с различни дизайн селекции, като за Coupe RS се предлагат две дизайн селекции. И при двете имаме декоративни ивици с карбонов ефект върху арматурното табло и вратите, алуминиеви педали и спортни седалки с интегрирани подглавници и надпис RS. В селекцията RS Lounge седалките са тапицирани в черна микрофибърна тъкан Suedia, съшита с контрастиращи шевове цвят лайм. Този цветови акцент се открива на още няколко места – стелките на пода и кожения спортен волан. Селекцията RS Suite е опционална за модификацията, като тук седалките са вече от перфорирана черна кожа и контрастни шевове.
STOP&GO: Спортните седалки с вграден подглавник са стандартни, идват с две тапицерии. Стандартен е и панорамният стъклен покрив. Щората за него се съхранява във вратата на багажника и се монтира ръчно.
Няма как да подмина Head-up дисплея с разширена функционалност, 3-зоновия климатроник както и огромното вътрешно пространство. Багажникът е с обем 570 л, което е само 15 л по-малко от Enyaq SUV. Линията на покрива не пречи на високите пътници, тествахме го с мой колега, висок 1,85 м. За това спомага и стъкленият покрив, за който има предвидена щора, намираща се във вратата на багажника. Това значи, че тя трябва да се монтира ръчно.
STOP&GO: Електрическият RS може да се зарежда на до 135 kW станция. Това значи, че батерията ще се напълни от 10 до 80% за 29 минути.
Новото SUV-купе се предлага с две батерии (62 и 82 kWh) и четири мощности (132, 150, 195 и 220 kW). Само маркирам този факт, като ще се спра единствено на Enyaq Coupe RS, тъй като у нас ще се внася само тази модификация. Това значи два мотора (отзад – магнитен синхронен мотор / отпред – асинхронен мотор) със сумарна мощност 300 к.с. и 460 Нм. Другите технически параметри казват, че моделът ускорява до 100 км/ч за 6,5 секунди, максималната му скорост е 180 км/ч (с 20 км/ч повече спрямо другите модификации), а средната консумация на енергия е 16,3 kWh/100 км. Всичко това трябва да е достатъчно за пробег от 504 км по WLTP. На наклон от 8% Enyaq Coupe RS може да тегли ремарке с тегло до 1400 кг.
STOP&GO: Колко тежи литият в 500-килограмовата батерия? Отговорът е 10 кг.
Тук ще се спра на батерията (77 kWh полезен капацитет), по-скоро на един много любопитен факт, който досега никъде не съм срещал, но инженерите от Skoda на мястото на събитието бяха така любезни да споделят. Това, че батерията е монтирана ниско долу, между двете оси, че с това центърът на тежестта се снижава и прави автомобила много стабилен, въпреки просвета от 173 мм, са известни факти. Но знаете ли колко килограма литий има в 500-килограмовата батерия? Предполагам не, но ето го и отговора – 10 кг.
Иначе на бърза зарядна станция с мощност 135 kW батерията се зарежда от 10 до 80% за 29 минути, затова стандартно моделът е оборудван с Mode 3 заряден кабел (опция е Mode 2 кабел). С домашно стенно зарядно (11 kW) ще са нужни до 8 часа.
Renault Megane E-Tech Electric: Нова надежда (тест драйв)
При Volkswagen Taigo всичко се свежда до излъчването (тест драйв)
Моето тестово пътуване бе в продължение на 95 км около красивия италиански град Порто Ерколе. Отсечката на магистрала бе само няколко километра, останалият маршрут бе по тесни планински пътища. При потегляне борд компютърът показваше 100% заряд на батерията и възможни 470 км пробег. Върнах автомобила на среден разход 19,1 kWh и срeдна скорост 45 км/ч.
STOP&GO: Skoda използва 13,1 кг рециклирана пластмаса в Coupe iV. Около 40% от металите и 60% от алуминия за купето са рециклирани.
Зад тези цифри се крие един изключителен комфортен автомобил. Мнозина фенове на електромобилите се „замерят” само с динамичните параметри. Макар Enyaq Coupe RS да предлага ускорение до 100 км/ч за 6,5 секунди, това далеч не е най-важният параметър. Макар че не е за подценяване предвид факта, че моделът тежи около 2300 кг. Все пак превозвате всекидневната си – толкова е просторно и светло в интериора.
STOP&GO: стандартно моделът идва с DCC и по-твърдо окачване, снижени с 15 мм отпред и 10 мм отзад.
Иначе впечатление прави много добре обезшуменото купе. Въпреки огромните си размери и вертикалната предница, дизайнерите са постигнали коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,248 - 0,272, което на магистралата се изразява в липса на почти всякакви паразитни шумове. През огромните джанти обаче усещате неравностите на пътя, затова смятам, че няма нужда да инвестирате в тези 21-цолови джанти, и 20-ките изглеждат достатъчно добре.
Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)
Цар лъв иска властта в сегмент С (тест драйв)
Моделът е оборудван със спортно шаси, снижено с 15 мм отпред и 10 мм отзад, като може да се избират различни режими. Все пак теглото се усеща. За сигурността на пътниците са грижат до 9 въздушни възглавници и целият технологичен арсенал, влизащ в състава на Travel Assist 2.5.
STOP&GO: Coupe RS iV стъпва стандартно върху 20-инчови черни джанти Taurus, докато опция са 21-инчовите антрацитни Vision джанти.
Като опция се предлага функцията Park Assist за автоматично паркиране, а т. нар. Area View е дори по-добър от опционалната камера за задно виждане, тъй като четирите камери създават 360-градусов обзор от птичи поглед. Coupe RS идва с последната софтуерна версия МЕ 3 с нови функции и актуализации. Но това не попречи на навигацията да ни закара на коренно различно място от зададеното, без да се усъмним и за момент, че не се движим в правилната посока. Но пък стигнахме до морето.
Всичко изброено дотук трябва да омекоти цената, която възлиза на 118 000 лв. с ДДС. Отново факт, който мога да му лепна представка „най”, но той не е нещо, с което от Skoda биха се похвалили. Независимо от него, има вече клиенти, поръчали автомобила и готови да чакат за него месеци. Не е ясно колко, защото високоволтовите кабели се произвеждат в Украйна.
Технически характеристики:
Skoda Enyaq Coupe RS iV
Размери
Дължина, мм: 4653
Широчина, мм: 1879
Височина, мм: 1607
Междуосие, мм: 2768
Собствено тегло, кг: 2255 - 2367
Мотор
Тип: отзад – магнитен синхронен мотор / отпред – асинхронен мотор
Капацитет на батерията бруто (нето), kWh: 82 (77)
Макс. системна мощност, к.с.: 300
Макс. въртящ момент, Нм: 460
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,5
Среден разход, kWh/100 км: 16,3
Пробег, км (WLTP): 504
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: около 117 960