Ford Puma ST излиза на лов за ентусиасти (тест драйв)

Бензинов двигател, ръчна скоростна кутия, свистене на турбото, този цвят и дизайн… Това определено е един от най-забавните компактни кросвоувъри на пазара.

,
Ford Puma ST

, carmarket.bg

Ford Puma ST

Е моциите и адреналинът карат човек да се чувства жив. Едни ги намират в режещия звук на 12 000 об/мин на мотоциклетите, други в ненормално скъпите и ексклузивни спортните автомобили. Има и един междинен вариант, който винаги ми е бил любим и далеч по-достъпен – т. нар. горещи хечбечи (hot hatches). Проблемът им е, че те все повече губят пазарна територия и присъствие, измествани от повдигнатите си братовчеди. VW Golf GTi си остава на пазара, но все повече клиенти се насочват към T-Roc R. Същото важи и за Hyundai i30N, но клиентите предпочитат повдигнатите каросерии, а там го има Kona N.

И двата кросоувъра разчитат на 2,0-литрови турбо бензинови двигатели с по 300 и 280 к.с. съответно, и двата с автоматици, като моделът на VW е и със задвижване на четирите колела. Приличат си и по цената: T-Roc R започва от 81 000 лв. с ДДС, а Kona N – от 80 000.

 STOP&GO: Puma ST е единственият компактен кросоувър в Европа, предлагащ се с диференциал с ограничено приплъзване.

carmarket.bg

STOP&GO: Puma ST е единственият компактен кросоувър в Европа, предлагащ се с диференциал с ограничено приплъзване.

В тази елитна група влиза още един играч, който ме плени с дизайн и нрав – Puma ST. Отстъпва съществено като мощност, но е и много по-лесно оправдаем пред съпругата, тъй като стартовата му цена в Германия е с 20 000 лв. под тази на споменатите два модела (31 800 евро) (роднит представител все още няма цена). Така с чиста съвест човек може да кара децата на детска градина през седмицата, а през уикенда да се качи към Боровец, за да се позабавлява той като малко дете в снега. Е, съпругата може да мрънка от време на време за тези „неудобни” Recaro с високи бордове, но от край време съм убеден, че колкото „по-неудобни” са седалките, толкова по-голямо е удоволствието, което изпитвам зад волана. А това удоволствие ST усилва с още един фактор – ръчната си скоростна кутия, която винаги е била гарант за емоции зад волана на горещите, в този случай – кросоувъри.

 STOP&GO: Въртящият момент на Puma ST е 320, което е с 30 Нм повече спрямо Fiesta ST.

carmarket.bg

STOP&GO: Въртящият момент на Puma ST е 320, което е с 30 Нм повече спрямо Fiesta ST.

Sport Technologies отново са оправдали основната си философия, а именно създаването на достъпен за масовите шофьори дух на победите по световните трасета. Още повече, че тази година започна повече от ударно за компанията, която навлезе в новата хибридна ера на WRC с гръмка победа на Себастиен Льоб зад волана именно на Puma.

Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)

BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)

Разбира се между Puma-та на Льоб и тази, която карам аз общото е само името, но духът и смисълът е еднакъв. В първия случай екипът на Ford е на лов за световна титла (след дълго прекъсване), а във втория – пумата излиза на лов за ентусиасти, които искат да изпитат добрите стари емоции зад волана, които да нямат нищо общо с термини като капацитет на батерията, автономен пробег, разход, измерван в kWh.

 STOP&GO: Предните спирачни дискове са със 17% по-голям диаметър спрямо стандартната Puma  325 мм; диаметърът на задните е 271 мм.

carmarket.bg

STOP&GO: Предните спирачни дискове са със 17% по-голям диаметър спрямо стандартната Puma 325 мм; диаметърът на задните е 271 мм.

Между другото ловът също е начин за адреналинова инжекция в кръвта, а най-разпространеният хищник от семейство котки знае как да ловува. Без това предисловие словосъчетанието „компактен SUV” веднага би охладило ентусиазма на хората, които, в началото на 2022 г. все още, колкото и да е странно, гледат на шофирането и като забава. Но Puma ST вероятно е дори по-забавна и емоционална от Fiesta ST.

 STOP&GO: Двигателят е с обем 1,5 литра, но с 3 цилиндъра. Въпреки това, от него са извадени 200 к.с., ускоряващи модела до 100 км/ч за 6,7 секунди.

carmarket.bg

STOP&GO: Двигателят е с обем 1,5 литра, но с 3 цилиндъра. Въпреки това, от него са извадени 200 к.с., ускоряващи модела до 100 км/ч за 6,7 секунди.

Един от доводите за горното твърдение е дизайнът. Без никакво притеснение ще заявя, че Puma е най-привлекателният като дизайн модел в гамата на Ford Europe, а Puma ST просто приковава погледа.

Volkswagen сложи батерия и на Tiguan (тест драйв)

Тъмната сила на BMW М3 надделява над Съпротивата на снега (тест драйв)

Вероятно има хора, които няма да одобрят този цвят. Но тук не става въпрос за футболното игрище, където лайм зелените или отровно розовите бутонки са признак за безвкусие, който още повече настървява противниковите играчи. Не, цветът Mean Grean на Puma ST е всичко друго, но не и просто перчене, защото Puma ST притежава съставките, за да оправдае цвета на Хълк. Голямата матово черна решетка, черният покрив и спойлер над вратата на багажника също дават голям принос за атрактивния дизайн на модела.

Но тук далеч не става въпрос само за цвят. Изнесените върху калниците ромбоидни фарове и скосената назад линия на покрива са сред основните акценти в спортния дизайн на модела. Финален щрих слагат затъмнените светлини и 19-цоловите лети джанти, под които прозират червени спирачни апарати.

 STOP&GO: Кормилната колона е почти 25% по-бърза спрямо тази в стандартната Puma.

carmarket.bg

STOP&GO: Кормилната колона е почти 25% по-бърза спрямо тази в стандартната Puma.

Самият факт, че Puma ST използва основните съставки на Fiesta ST е достатъчен, за да е ясно, че визуалното перчене е подплатено с истински аргументи. Може да звучи смешно да изтъквам 3-цилиндров двигател като актив на спортен модел, но ще го направя. Любопитен факт е, че Ford бе първата компания, която внедри технология за деактивиране на един цилиндър в 3-цилиндров двигател. В този случай по-важното е, че инженерите са извадили от 1,5-литровия агрегат 200 к.с. и 340 Нм, налични между 2500 и 3500 об/мин.

Трябва да кажа, че двигателят е изключително еластичен за подобна кубатура и брой цилиндри. С 60 км/ч спокойно върви на пета предавка, без да се дави и да иска понижаване. Техническите параметри му дават среден разход от 6,9 л/100 км/ч (WLTP), като аз върнах автомобила на 8,1 л/100 км, без да съм се опитвал да карам икономично, щеше да е грехота. Още повече, че тук имаме спортен модел с ръчна скоростна кутия!

carmarket.bg

Да, 200 к.с. не е нещо впечатляващо. Впечатляващ е начинът, по който колата се държи на пътя. Първо, скоростният лост е така разположен, че е изключително удобен за работа. Второ, ходът му е много къс, което прави удоволствието още по-голямо. Трето, никога не съм казвал, че харесвал усиления звук от двигателя в купето, но тук това е толкова добре направено и премерено, че дори е удоволствие да го слушаш. И четвърто, този звук от турбото! Характерното „ссссс” при подаване на газ и отпускане на педала… това го бях забравил, а вероятно скоро и няма да го чуя отново, но истинските ентусиасти ще ме разберат за какво говоря.

 STOP&GO: Ford MegaBox отваря 80-литрово отделение за съхранение под подовия панел в багажника.

carmarket.bg

STOP&GO: Ford MegaBox отваря 80-литрово отделение за съхранение под подовия панел в багажника.

Мощността се предава към пътя посредством Michelin Pilot Sport 4S. Естествено, акцентът е опционалният Quaife механичен диференциал с ограничено приплъзване (единствен в Европа в компактен кросоувър), който работи съвместно с Torque Vectoring Control. Но дори и те не неутрализират в пълна степен характерния за автомобилите с предно предаване и висока мощност torque steer. В началото се чудех дали системата за поддържане в платното не се активира самостоятелно и не ми дърпа волана, но дърпането идва от друго място. Въпреки това, усмивката ми бе на лицето през цялото време, защото това е и една от чаровните черти на модела.

Тестваме най-модерния офис на колела: VW Multivan T7

В очакване на прераждането: тестваме ретро класиката Renault 4

Друга е 25% по-бързата кормилна система спрямо Puma, която, съчетана с дебелия волан, насочва Puma ST много прецизно в завоите. Спиpaчĸитe са cъc 17% пo-гoлeми (325 мм отпред и 271 мм отзад), а окачването е втвърдено с 40% спрямо стандартната Puma. Предният сплитер пък добавя 80% повече притискаща сила спрямо стандартния модел. Не знам дали режимът Track не пресолява малко манджата, режимът Sport е повече от достатъчен, за да имаш всичко необходимо за едно динамично и усмихнато изживяване зад волана.

carmarket.bg

И като споменах волан, зад него е позициониран 12,3-инчов дигитален дисплей, а на централната конзола има и 8,0-инчов на мултимедийната система SYNC 3, но той сякаш е залепен в последния момент и някак не стои на мястото си. Повечето бутони също не изглеждат модерно на фона на днешната пълна дигитализация. Проблем е и малкото задно стъкло, което на мокър път доста се замърсява. Багажникът е доста голям за класа (456 л), а под подовия панел има още 80 л допълнително пространство. Достатъчно място за семеен автомобил, който крие тъмна тайна: предлага усмивки и приятни изживявания зад волана, нещо, което в този клас е нечувана екстра.

carmarket.bg

Технически характеристики:

Ford Puma ST

Размери

Дължина, мм: 4207

Широчина, мм: 1805

Височина, мм: 1552

Междуосие, мм: 2588

Двигател

Тип: редови, 3-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1495

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 200 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 320 при 2500-3500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 220

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,7

Среден разход, л/100 км: 6,9

Вредни емисии СО2, г/км: 155

Базова цена на тествания модел в Германия, евро: 31 800

Форд Пума Ford Puma ST тест драйв Ford Puma Ford