Д о скоро автомобилната индустрия гледаше с пренебрежение към производителите на полупроводници, но това им струва скъпо. Убеждаваме се цялата тази седмица, когато всички компании публикуват отчетите си за полугодието. А се гласят за още по-тежки 6 месеца. Как се стигна дотук?
С. С. Уей, изпълнителен директор на Taiwan Semiconductor Manufacturing, най-големият в света производител на чипове, казва, че никой изпълнителен директор от автомобилната индустрия не му се е обаждал – докато ситуацията не стана отчайваща.
През последните две години ми се обаждат и се държат като мои приятели,” коментира той пред смеещата се публика на събитие в Силициевата долина.
А защо не са му се обаждали? Защото до преди две години никой автомобилен производител не е искал да инвестира в производството на чипове. Именно тази грешка е в основата на огромната криза за чипове, която тресе индустрията.
Томас Коуфилд, изпълнителен директор на GlobalFoundries, казва пред Reuters:
“Няма да вложим в капацитет, ако клиентът не се обвърже с него, ако няма дял от собствеността.”
Ford обяви, че ще работи с GlobalFoundries за осигуряване на нужните му чипове. Майк Хоган, който ръководи автомобилния бизнес GlobalFoundries, коментира, че подобни сделки ще бъдат сключени с други автомобилни производители.
По-тясната работа с автомобилните производители и техните доставчици донесоха на onsemi $4 млрд. в дългосрочни договори за чипове от силициев карбид, нов материал, набиращ популярност, коментира Хасан Ел-Коури.
„Правим милиарди инвестиции годишно, за да увеличим капацитета. Няма да строим заводи само върху гола надежда.”
Изпълнителните директори на японската Renesas Electronics и нидерландската NXP Semiconductors N.V. разказват пред Reuters, че помагат със свои инженери на авто компаниите при проектирането на нови архитектури, в които един компютър контролира всички функции.
“Събудиха се”, коментира Кърт Сивърс от NXP. “Разбраха какво е нужно.”
Нужна е подялба на инвестицията с производителите на полупроводници.
Съдържанието на чипове в автомобила ще прескочи $1000 до 2026 г., което е двойно повече от първата пандемична година.
Ето и един пример: електрическият Porsche Taycan е оборудван с… 8000 чипа. Това ще се удвои или утрои до края на десетилетието, смята Volkswagen.
“Разбрахме, че сме част от индустрията за полупроводници”, заявява Бертолд Хелентал, отговарящ именно за тази така търсена стока във Volkswagen Group.
Осигуряването – и запазването – на инженери, отговорни за създаването на чиповете, ще е предизвикателства за автомобилните производители, които ще трябва да се конкурират с играчи от калибъра на Alphabet на Google, Amazon и Apple.
Евангелос Симоудис, капиталов инвеститор от Силициевата долина, смята, че горното твърдение ще доведе до придобивания, т.е. едни ще погълнат други.
За разлика от Tesla, която проектира своите основни чипове, Симоудис казва, че традиционните автомобилни компании ще трябва да жонглират с производството на основните си наследствени модели, докато правят нови инвестиции.
AutoForecast Solutions (AFS) изчислява, че кризата с чипове е принудила производителите да намалят обемите с над 13 млн. автомобила от производствените си планове от началото на 2021 г.
Това е арогантна индустрия," казва Сам Фиорани от AFS. “Понякога тя просто ги захапва отзад.”