Революционен роторен двигател може да удължи живота на ДВГ

Omega 1 на Astron Aerospace не страда от вътрешното износване на Ванкеловия двигател и може да работи с различни видове горива

Пламен Георгиев,
Omega 1 роторен двигател

Astron Aerospace

Р адикалните идеи за двигатели с вътрешно горене, целящи да спасят днешните четиритактови ДВГ-та, идват и си отиват, но това не спира ентусиазма на иновативните идеи да продължат да се появяват.

Една такава, която привлече доста внимание тази година, е Omega 1 на Astron Aerospace, роторен дизайн, който не е Ванкелов двигател или турбина. Твърди се, че отделя минимално количество вредни емисии и има висока специфична мощност (съотношение мощност към тегло), така че на теория може да се използва за задвижване на автомобили, мотоциклети или самолети.

Двигателят се състои от две двойки ротори, като всяка двойка е съставена от два ротора, разположени един върху друг. Двата се въртят в противоположни посоки. Първата двойка е „студена“, а втората „гореща“. Първата двойка действа като компресор, поглъщайки и компресирайки въздух в предкамера и след това насочвайки го към задната двойка, която се грижи за горенето и изгорелите газове. Компресорът нагнетява входящия въздух при 200-300 psi в сравнение с до 35 psi при конвенционалното принудително пълнене на ДВГ.

Агрегатът Omega тежи 15,9 кг и генерира 160 к.с. и 231 Нм, като границата на развъртане е 25 000 об./мин. За сравнение, типичен трицилиндров 1,0-литров бензинов двигател тежи около 97 кг и генерира около 120 к.с. Повишаването на ефективността идва до голяма степен от липсата на вътрешните „паразитни“ загуби, които са неизбежни при бутален двигател. Omega също така избягва триенето, причинено от безброй движещи се части, като лагери, клапаните, буталата, плъзгащи се нагоре и надолу по цилиндрите с феноменална скорост. Той е с въздушно охлаждане и няма клапани или пружини на клапаните. Единствените движещи се части са въртящите се елементи.

Няма колянов вал като при бутален двигател и няма ексцентричен вал като при Ванкелов двигател. Вместо това мощността се предава директно и ефективно от един въртящ се вал. Функцията „skip fire“ подобрява ефективността и има подобен ефект на изключването на цилиндрите в обикновения ДВГ.

Astron сравнява сложността на двигателя, по отношение на броя на частите, наравно с едноцилиндров четиритактов двигател за косачка. Компанията също така твърди, че двигателят ще изисква проста, евтина поддръжка, като цялостен ремонт ще е необходим само след 160 000 километра.

Едно нещо, което споделя с Ванкеловия двигател, е, че може да бъде модулен, като може да се комбинира с други единици, за да се увеличи мощността и въртящият момент. Два агрегата Omega ще произвеждат два пъти повече мощност и въртящ момент, така че 320 к.с. и 460 Нм може да дойдат от малко под 32 кг.

Astron създаде партньорство с изпълнител на Министерството на отбраната на САЩ, за да достави двигателите на правителството на САЩ, но само времето ще покаже дали идеята ще събуди апетита на производителите на автомобили или мотоциклети.

Източник на статията: autocar.co.uk

Omega 1 роторен двигател ДВГ