Предимствата и проблемите на трансмисията DSG, за какво да внимаваме

Макар постоянно да се усъвършенства, трансмисията DSG продължава да създава трудности на собствениците. Как да удължим вярната й служба?

Пламен Георгиев,
Volkswagen DSG трансмисия

, Volkswagen

Трансмисията DSG дебютира в VW Golf R32

И деята на трансмисията с двоен съединител е да обедини комфорта на „автомата” с бързата смяна на предавките, да се намали размерът на агрегата и да се минимизират механичните загуби заради отсъствието на хидротрансформатор. Такива мисли имат инженерите още преди почти 100 години, но технологията по онова време не им позволява да ги реализират. Това става през 80-те години, а както често се случва – технологията намира място първо на състезателната писта.

Как е устроена DSG?

Всъщност това е механична скоростна кутия, но с кухи валове (в които има други валове) и с два отделни съединителя, които затварят един от двата вала (с четни и нечетните предавки) чрез маховика на двигателя. Основното предимство е скоростта и „безпроблемният“ поток на мощността: съединителят, който в момента е неактивен, зацепва следващата предавка предварително. Ето защо се нарича DSG (Direct Shift Gearbox).

Volkswagen

Съединителите могат да работят както в маслена баня (т.нар. "мокри"), така и без нея ("сухи"). Скоростните кутии със „сухи“ съединители са по-компактни и са предназначени за двигатели с малък обем. Процесите се управляват от сложен електрохидравличен блок, който се нарича "мехатроника".

Как се появява DSG?

Автоматичните трансмисии не бяха популярни в моторните спортове заради бавната смяна на предавките и голямото им тегло. Затова въвеждането на Porsche-doppelkupplungsgetriebe (или просто PDK) си беше революция. Кутията, монтирана за първи път в спортните прототипи Porsche 956 за участие в World Sportscar Championship през 1984 г. (и по-късно в Porsche 962), помогна на пилотите да реализират по-добре потенциала на двигателя с 800 к.с. с огромна турбо дупка, улесни пилотирането в дъжд и направи колата като цяло по-стабилна.

Но тя е ненадеждна и тежка, а маслените помпи отнемаха много мощност. Като цяло PDK не се вписва нито на пистата, нито в ралитата (подобна кутия имаше и в Audi Sport Quattro S1), а в края на 80-те и началото на 90-те FIA елиминира Група B и Група C.

 Volkswagen Golf R32

Volkswagen

Volkswagen Golf R32

Концепцията обаче не е забравена и през 2003 г. се появява първият сериен автомобил с DSG, Volkswagen Golf R32. Оборудван с 6-цилиндров атмосферен мотор, генериращ достатъчните за времето си 241 к.с., позволява да се преглътне високото тегло на трансмисията.

След това 6-степенната DSG трансмисия (с обозначение DQ250) мигрира към мощните модели на други марки на концерна Volkswagen - Audi, Seat и дори Skoda. А за компактните модели с малки двигатели е разработена 7-степенна DSG (DQ200), чиято основна характеристика са „сухите“ съединители (за разлика от „мократа” DQ250). Това дава възможност не само да се намалят размерите и теглото, но и да се намалят механичните загуби и разходите за разработка. Тази трансмисия става масова, но, уви, радостта на собствениците беше кратка.

Какви са проблемите?

Първоначално ресурсът на съединителите на DQ200 не можеше да достигне 50 000 км! Резките потегляния и честото движение в задръстване ги караха да прегряват и увеличават износването, стигаше се до запушване на каналите в сложната мехатроника. При превключване и стартиране се появяваха „ритници” и възникнаха грешки в електронния блок за управление. Самите "мозъци" също не бяха особено надеждни.

Volkswagen

От Volkswagen не останаха безучастни: бе променен дизайнът на съединителите и използваните материали, пренаписаха „фърмуера“, така че превключването да не е толкова агресивно и „обучиха“ кутията да работи гладко в задръствания. Това значи, че съвременните версии са много по-надеждни, но DSG не се отърва напълно от проблемите. Дори по-новите модели на концерна периодично изпитват повреди заради износване на соленоидите и повреди на електронните компоненти.

Тези проблеми ги имат и най-надеждните DSG - седемстепенните DQ500/DL381 и DL501/DL382 с "мокри" съединители и ограничение на въртящия момент от 550 и 600 Нм. Монтират се на автомобили с мощни дизелови и бензинови двигатели. Проблемите с тези "роботи" обаче се появяват много по-късно - при правилна и внимателна експлоатация и спазване на рутинната поддръжка те лесно достигат до 200 000 км без повреди.

Затова, когато избирате кола с DSG, е по-добре да дадете приоритет на моделите със 7-степенни "мокри" съединители. И за автомобилите с DQ200 важи правилото - колкото по-нови са, толкова повече дизайнерски проблеми вече са отстранени.

Как да използваме DSG, за да не се чупи?

Парадоксалното е, но DSG, създадена за мълниеносно превключване на предавките, а в голяма част от моделите на концерна Volkswagen има режим Launch control, не обича резките стартове.

Ето защо, за да удължите живота на DSG, е по-добре да се въздържате от изпълнения ала „Бързи и яростни”. Или поне не прекалявайте. DSG не толерира и дългото превъртане на колелата,  може да премине в авариен режим, ако карате на сняг и лед.

Друг режим, който съсипва DSG, е престоят в задръстване. Съединителите се приплъзват, за да осигурят плавен старт, но така прегряват и се износват. Затова е препоръчително да оставите дистанция спрямо предходия автомобил и да не тръгвате всеки път, за да изминете метър и да спрете отново.

И не забравяйте да сменяте маслото на трансмисията DSG! Според инструкциите това се изисква на всеки 60 000 километра, но при работа в задръствания или рязък стил на шофиране интервалът трябва да бъде намален, така че да няма натрупване на отлагания в кутията.

Източник на статията: avto.mail.ru

DSG трансмисия трансмисия DSG