Toyota работи по фалшива механична кутия за електромобили

Още през 2017 г. Toyota дава ясна индикация, че има желание да запази ръчната кутия за бъдещите поколения.

Пламен Георгиев,
Toyota GR HV Sports Concept

, Toyota

Toyota GR HV Sports Concept

М еханичните скоростния кутии вече бяха на прага на изчезването, когато електромобилите започнаха да навлизат масово на пазара. Изглежда, че сега е-колите ще заковат последния пирон в ковчега на механичната скоростна кутия.

Toyota, обаче, има други идеи. Докато е японският концерн вече се предаде пред електрическото бъдеще, компанията е подала осем патента в САЩ, които предполагат, че бъдещи електромобили на марката може да бъдат оборудвани от фалшиви механични трансмисии.

Патентите, които за пръв път бяха публикувани в BZ Forums, покриват няколко технологии, включително симулиран педал на съединителя, симулиран скоростен лост и метод за прекъсване на потока въртящ момент, за да се имитира изживяването от шофиране на традиционна механична скоростна кутия.

Ето кратък откъс от един от патентите: „Електрическият автомобил включва скоростен лост и педал на съединителя за псевдореализиране на ръчна смяна на предавките на автомобил с МТ… Скоростният лост се контролира от водача, за да избере произволен режим на виртуална предавка измежду множеството виртуални режими на предавки… Контролерът изчислява виртуалните обороти на  виртуалния двигател... и показва виртуалните обороти на дисплея.”

Патентите предполагат, че моделите Toyota, оборудвани със системата, ще предлагат три различни режима. Единият ще изисква водачът да използва педала на съединителя и скоростния лост, докато вторият премахва нуждата от използване на съединителя, който Toyota предполага, че може да е полезен при паркиране, движение на заден ход или в натоварен трафик. При третия режим водачът не използва нито съединителя, нито скоростния лост.

Патентът предполага, че в третия режим тези функции ще се извършват автоматично, затова автомобилът ще се държи като автомобил с ДВГ с автоматик, а не като конвенционална трансмисия с фиксирано предавателно число, използвана от електромобилите. Това би могло да означава, че този тип скоростна кутия ще е запазена за спортно ориентираните автомобили, например Supra. Дори се предполага, че ще има фалшив оборотомер, за да се наподобява конвенционален автомобил с ДВГ.

През 2017 г. Toyota показа концепцията GR HV. Реално това бе електрифицирана тарга версия на GT86, която даваше възможност на водача да отключи конвенционална Н-образна кутия чрез натискане на бутон, скрит в топката на скоростния лост. Макар концепция, тогава Toyota ни е дала поглед към бъдещето и желанието „ръчката” да бъде спасена.

Toyota механична трансмисия ръчна скоростна кутия