Прословутата DSG трансмисия на VW навършва 20 години

Днес на механичната скоростна кутия се гледа като на отживелица. Една от причините за това е трансмисията с двоен съединител на VW, която получава „ОК” преди 20 години.

Пламен Георгиев,
VW Golf R32 автоматична трансмисия

, Volkswagen

Volkswagen Golf R32

П ълзенето в натоварения градски трафик с механична трансмисия не винаги е от най-приятните изживявания. Особено ако вали и софиянци изкарат подвижните си дъждобрани.

До края на 2002 г. нямаше сериозна алтернатива. Но тогава, през ноември 2002 г., Volkswagen анонсира нов вид трансмисия, която клиентите ще видят за пръв път в Golf R32, дебютирал през пролетта на 2003 г. И нещата започват бързо да се променят.

Разработен от Borg Warner, този нов 6-степенен „автомат”, или DSG, както го нарича Volkswagen, използва два съединителя за четните и нечетните предавки, за да няма осезаем спад на мощността по време на смяна. Според параметрите на VW, мощният 247 к.с. Golf R32 ускорява до 100 км/ч за 6,4 сек. Това е с 0,2 сек по-бързо спрямо версията с механична трансмисия, като изразходва и по-малко гориво. Но обещанието за плавна смяна на предавките е това, което привлича мнозина.

Автоматичните трансмисии са познати много преди появата на DSG. През 60-те години Детройт вече вгражда масово автоматични трансмисии, докато в Европа полуавтоматиците са широко разпространени. Към края на 60-те VW предлага своята 3-степенна Autostick в Beetle, докато при Porsche 911 тя се нарича Sportomatic, но е с 4 предавки. Това е механична кутия със съединител, задействан от вакуум и контролиран от микропревключвател в скоростния лост, който се активира при хващане на лоста.

Volkswagen

Porsche изоставя Sportomatic в края на 70-те години, но идеята остава жива още две десетилетия. Клиентите на Ferrari могат да избират полуавтоматичната Mondial Valeo до 90-те, която контролира традиционно подредена механична кутия с електронно контролиран съединител (дори правят един специален екземпляр F40 за Джани Аниели). Sensonic на Saab работи на същия принцип.

През 1989 г. Porsche представя Tiptronic в новото 911 (Type 964). Разработената от ZF автоматична трансмисия с четири предавки има електронен „мозък”, който следи позицията на дроселовата клапа и движението й, скоростта и задействането на ABS, за да се избере една от петте карти за смяна на предавките.

Нито една от автоматичните трансмисии не е перфектна. Автоматиците предлагат плавна смяна на предавките и спокойствие, но нямат реакцията на добра механична кутия, да не говорим, че автоматиците от преди 20-30 години не могат да се справят с високооборотните двигатели. Секвенциалните кутии се справяха с тези високооборотни агрегати, но те разочароват някои водачи, които очакват от тях да се държат като стандартен автоматик.

Така се стига до 2002 г., когато на сцената се появява DSG. Идеята за двоен съединител изглежда революционна, но има добре запознати с историята хора, които изтъкват, че френският инженер Адолф Кегресе изобретява скоростната кутия с двоен съединител още през 1939 г. Но тя така и не влиза в производство. От друга страна Doppelkupplungsgetriebe (PDK) на Porsche се монтира в състезателните 956 и 962, а рали бегачката Audi Sport Quattro S1също е оборудвана с подобна трансмисия. И въпреки това нито една от двете марки не изкарва този тип трансмисия на пътя цели 20 години, след като ги използват в състезанията.

Да, DSG в Golf R32 не е първата трансмисия с двоен съединител, но е тази, която променя играта. През последните две десетилетия почти всеки производител е предлагат трансмисия с двоен съединител в някакъв момент. Именно благодарение на трансмисията с двоен съединител европейците прегръщат идеята за шофиране с два педала.

VW Golf R32 Volkswagen Trinity трансмисия DSG DSG автоматична трансмисия автоматична скоростна кутия