И нженери на Porsche предполагат, че технологията ще се развие дотолкова, че в средносрочен план ще се предлагат електрически модели с пробег до 1300 км и време за зареждане от 15 минути! Тези разсъждения бяха публикувани за пръв път в Porsche Engineering Magazine, където инженери от Porsche Engineering говорят за настоящата и бъдещата технология за батериите.
Те обясняват защо литият е златният стандарт в момента, както и проблемите, свързани с него. Сред акцентите попада оптимизацията на анода, като се използва силиций, а не графит, както в момента. Според д-р Фалко Шапачер, търговски и технически директор на MEET Battery Research Center на University of Munster, силициевите аноди може да увеличат капацитета на батерията десетократно, като снижат времето за зареждането й до 15 минути.
Проблемът на силицият е, че той може да се разшири с до 300% когато абсорбира лития, което би могло да увреди електродите и да намали жизнения цикъл на батерия.
Но големият пробив ще дойде с твърдотелните батерии. Чрез използването на твърда електролитна матрица вместо течен електролит в сепаратор, тези батерии не само ще са по.леки, но и по-компактни. А липсата на течност ще ги направи по-стабилни и по-безопасни.
Планът за твърдотелните клетки е класическият сепаратор да бъде заменен от тънък слои твърди електролити,” казва д-р Стефани Еделберг, инженер в Porsche Engineering. "Така твърдият електролит играе едновременно ролята на електролит и сепаратор."
Тази технология би увеличила енергийната плътност до 50%, а това от своя страна ще намали драстично времето за зареждане.
На базираните на литий твърдотелни батерии (SSB) се гледа като на „сериозна алтернатива на литиево-йонните батерии,” казва Шапачер.
Докато мнозина инвестират в SSB, а BMW се надява да тества прототипи до края на годината, все още няма ясен отговор на основния въпрос: кога ще видим тази технология в серийно производство. Porsche си служи с термина „средносрочен план”.
В средносрочен план може да очакваме комбинация от нова химия за анода и по-плътно пакетиране на клетките, за да постигнем пробег от 1300 км, казва проф. Максимилиан Фичнер, ръководител на екипа за Energy Storage Systems към Karlsruhe Institute of Technology (KIT).
Шапачер не се обвързва с точна цифра, но предвижда увеличение на пробега с 30-50%.
Маркус Граф, COO на Cellforce Group, е по-конкретен:
Днес Taycan се зарежда за 22,5 минути от 5 до 80%. Със силиций в анода, това време може да падне под 15 минути в средносрочен план, много повече в дългосрочен план.”
Но всичко това може да изисква нови зарядни станции, вероятно дори с мощност 500 kW или повече, за да се постигнат подобни стойности. Това би могло да се случи със зарядни кабели с течно охлаждане, технология, която Tesla намекна, че ще се появи в мрежата Supercharger.