Иновации, които може да променят автомобилите

Модерните технологии вече са неразделна част от колите

Мартин Дешев,
Сърбия плащане магистрала

iStock

В продължение на доста време думи като „софтуер“, „програми“, „дигитални технологии“ стояха малко далеч от света на автомобилите. През последните години обаче това започна да се променя все по-бързо.

Сега автомобилните производители са „прегърнали“ дигиталните разработки и се надпреварват в измислянето на по-интересни и авангардни технологии. Всички производители вече имат ИТ звена, които разработват софтуер и хардуер за техните коли. Същото правят и водещи доставчици на компоненти. Сред тях е и Bosch, които наскоро са представили някои от идеите си в специален „Ден на софтуера“, съобщава Motortrend.

Една от тези технологии е управление на движението на автомобила при инциденти или рискови ситуации. Например, ако левите колела са на лед, а десните – на суха и чиста настилка, технологията ще може да намали мощността към едните колела, за да балансира автомобила. По своя преценка може и да активира спирачките или да направи леки корекции в посоката на волана.

Системата може да подобри и внезапната смяна на лентата на движение при опит за избягване на препятствие или инцидент. И в този случай тя може да използва комбинация от различни режими, регенеративно спиране и др., за да отклони автомобила по най-сигурния начин. Тя ще може да се използва и за „приключенски“ режими като помощ при дрифт и др.

Друга технология на Bosch е радарни сензори за интериора. Те са неизбежни, тъй като Euro NCAP ще ги изисква от 2025 г., за да следи дали дете не е оставено в колата без надзор. С помощта на нов софтуер ще могат да се добавят и допълнителни възможности, включително анализ дали шофьорът е трезвен.

В комбинация с камери и още софтуер, радарът ще придобие още повече функции. Например да предупреди, ако пътник е в неправилна и съответно рискова позиция на седалките, да следи дали шофьорът държи волана и др. По-смели разработки предвиждат дори системата да може да следи пулса и ритъма на дишане и да прецени състоянието на пътниците или пък дали на седалката седи човек или просто е сложен по-тежък багаж.

Една по-смела и сложна разработка е засичане на автомобили в насрещното, особено по магистрали. Това е все по-често срещан проблем, като ще изисква съдействието на производителите. Те ще трябва да се съгласят да споделят анонимни GPS данни в реално време от колите си. С помощта на карти и комуникация между самите автомобили в рисковия район, шофьорите ще могат да получават предупреждения, че срещу тях се приближава превозно средство.

Bosch вече е провела 3-годишен пилотен проект, който да тества технологията. Той е проведен в Европа, като е анализирал 3.2 млрд. взаимодействия между превозни средства и е засякъл 600 шофьори в насрещното, като не е имало нито една катастрофа.

И последната технология е насочена към електромобилите. Тя предвижда своеобразна база данни в реално време за състоянието на батериите. Данните ще се пазят в „облак“, като ще съдържат информация за общото състояние на батериите, потенциален оставащ живот и др. Данните ще могат да се използват и от бъдещи купувачи „втора ръка“, за да имат по-добра представа какво ги очаква. Системата ще помага с насоки за правилна експлоатация на батериите, като ще поддържа и актуализации по въздуха на техния софтуер.

коли автомобили софтуер технологии