Легендарните автомобили от Източна Европа

Разказваме за 10 легендарни коли от Източния блок, които се превърнаха в икони на своето време

Пламен Георгиев,
GAZ 24

, iStock

GAZ-24

И зточноевропейската автомобилна индустрия е ярка страница в историята на световната. Създадени в съветско и постсъветско време, източноевропейските автомобили комбинираха простота, надеждност и способност да се справят с тежки пътни условия. Тези автомобили отдавна са се превърнали в символи на епохата, придобили са култов статус и днес вдъхновяват колекционери от цял ​​свят.

ВАЗ-2101 (СССР)

ВАЗ-2101, известен като "Жигула", е първият автомобил на „АвтоВАЗ“ и излиза на пазара през 1970 г. Създаден на базата на италианския Fiat 124, ВАЗ-2101 бързо набира популярност на съветския пазар и се превръща в автомобил за масите. „Жигула“-та се отличаваше със своята надеждност и издръжливост - именно тези качества я направиха незаменима за съветските и български шофьори. Аз съм се учил да шофирам на ВАЗ-2101, кола, която остава символ на съветската автомобилна индустрия.

Skoda 110 R Coupe (Чехословакия)

Skoda 110 R, произвеждана от 1970 до 1980 г., се превърна в истинска икона в Чехословакия. Това спортно купе, базирано на модела Skoda 100, има елегантен дизайн и се счита за много престижно за времето си. Автомобилът е оборудван със задно задвижване и задно монтиран двигател, което гарантира специално управление. Днес Skoda 110 R остава популярна сред колекционерите и външният й вид вдъхновява мнозина да реставрират ретро автомобили.

Trabant 601 (ГДР)

Trabant 601 е един от най-известните автомобили в Източна Германия, символ на епохата и един от най-популярните автомобили, произвеждани в социалистическия лагер. Каросерията му е изработена от Duroplast, специален материал, подобен на пластмаса, който придава на автомобила уникален вид и лекота. Trabant се превърна в достъпна кола за жителите на ГДР, а разпознаваемият му външен вид оттогава стана легендарен. Тази кола отдавна е надхвърлила границите на Германия, превръщайки се в култова кола в западните страни, където е ценена заради своя ретро чар и скромна, но уникална механика.

 Warszawa M20

iStock

Warszawa M20

Warszawa M20 (Полша)

Warszawa M20, която дебютира през 1951 г., е първият масово произвеждан автомобил в Полша, разработен на базата на съветския GAZ-M20 Pobeda. Тази кола се произвежда повече от 20 години и се превръща в символ на следвоенното възстановяване на страната. Днес „Варшава“ е рядък и ценен екземпляр за колекционерите на ретро автомобили.

 Dacia 1300

iStock

Dacia 1300

Dacia 1300 (Румъния)

Пусната на пазара през 1969 г., Dacia 1300 се превърна в забележителен модел на румънската автомобилна индустрия. Базирана на Renault 12, Dacia 1300 бързо набира популярност на Балканите поради своята простота и издръжливост. Тази кола беше достъпна за широка публика и се смяташе за доста модерна за времето си. Dacia 1300 все още може да се види по пътищата на Румъния.

Lada Niva (СССР)

Известна още като ВАЗ-2121, Lada Niva се появява за първи път през 1977 г. и става първият съветски SUV за граждански цели. Компактен и проходим, той стана популярен не само в СССР, но и в чужбина. Niva се смята за един от първите компактни SUV в света и дори десетилетия по-късно неговият дизайн остава търсен. Днес този модел е ценен заради своя автентичен дизайн и здрава механика.

ГАЗ 24 "Волга" (СССР)

„Волга“ е символ на жизнен статут в СССР. Първоначално предназначена за официални лица, а по-късно станала достъпна за широката публика, „Волга“ е синоним на лукс и надеждност по времето на Хрушчов и компания. Тази кола все още е почитана като символ на съветската автомобилна индустрия и може да бъде намерена както в частни колекции, така и на изложения за ретро автомобили.

 Zastava 101

iStock

Zastava 101

Zastava 101 (Югославия)

Известна още като "Юго", „Застава“ е създадена на базата на Fiat 128 и става популярна не само в Югославия, но и на световния пазар, продава се дори в САЩ. Този компактен автомобил се произвежда от 1971 г. и има отлична репутация сред автомобилните ентусиасти заради своята здравина и достъпна цена. Zastava 101 е толкова успешна, че производството й продължи повече от 30 години.

 FSO Polonez

iStock

FSO Polonez

FSO Polonez (Полша)

Един от най-известните модели на полската автомобилна индустрия, пуснат на пазара през 1978 г. Polonez се отличава с оригинален дизайн и високо ниво на безопасност за времето си, което го прави популярен както в Полша, така и в чужбина. Моделът се произвежда в различни модификации и се използва както в цивилни, така и в полицейски версии. Днес Polonez е ценен сред колекционерите заради своята уникалност и историческо значение.

Tatra 603 (Чехословакия)

Tatra 603 е истински символ на чехословашкото инженерство, пуснат на пазара през 1956 г. Тази кола се отличава с необичаен дизайн със задно разположен двигател и се превръща в една от най-престижните коли на социалистическия блок. Tatra 603 е предназначена за партийния елит и високопоставени служители, но благодарение на аеродинамичната си форма и уникални технически решения бързо се превръща в икона на автомобилния дизайн. Днес Tatra 603 остава един от най-ценните и уникални колекционерски автомобили.

Източник на статията: auto.mail.ru

съветски автомобили Източна Европа руски автомобили