Комунистическото автомобилостроене има и своите еднорози

„Лада”, „Москвич”, „Трабант”, все имена, навяващи спомени от миналото, но не можещи да се похвалят с нещо повече от това. Докато Tatra 603-2 е нещо коренно различно

Пламен Георгиев,
Tatra 603

, Car And Classic

Tatra 603

С пираме с препратките към „Сделано в СССР”, за да погледнем към нещо коренно различно от автомобилостроенето на Източния блок. Става въпрос за производителя на луксозни автомобили Tatra, основана в Чехия през 40-те години на миналия век. До 1999 г. компания прави леки коли, а до днес продължава да произвежда камиони и лекотоварни модели.

Но нищо не може да се сравни с върховното произведение на Tatra - моделът 603 с монтиран отзад двигател и задвижване на задните колела. Луксозният модел влиза в производство през 1956 г. и остава до 1975 г., когато е заменен от 613.

Newspress

Оригиналът от 1956 г. е познат като 1-603. Ако елегантният дизайн не ви подсказва нищо, този автомобил не е предназначен за масовия купувач, а за най-важните чехи. Разпознаваем лесно по странните три фара, най-старият модел от серията 603 разчита на 2,5-литров V8 с въздушно охлаждане, монтиран на мястото, където при над 95% от автомобилите се намира багажникът. Той е свързан с 4-степенна механична скоростна кутия. Агрегатът е с 99 к.с. и 152 Нм, впечатляващи параметри за толкова малък двигател от онова време.

Друга интересна характеристика на модела е предната пейка, облегалката на която може да се сгъва назад, образувайки голямо легло със задната пейка, нещо подходящо за къмпинг. Първото поколение е заменено през 1962 г.

Newspress

Моделът 2-603 идва с по-конвенционална предница с четири фара вместо три. Двигателят 603F е заменен от преработена негова версия, позната като 603G. Мощността му вече става 104 к.с., а въртящият момент нараства до 166 Нм. Краят на производството идва през 1968 г.

Следва 2-603 II, което е нещо повече от фейслифт на предишния модел. Задвижването и другите основни механични части са идентични с тези на 2-603, но фаровете са преместени по-близо до двата външни края на предницата, подобрявайки съществено външния облик. Производството на 603 спира през 1975 г.

Newspress

Не може да прескочим състезателната кариера (макар и много кратка) на 603. През 1967 г. два автомобила стартират в Marathon de la Route. Ако не сте чували за него, сега е удачният момент да ви разкажем, че става въпрос за дълга над 3500 км надпревара за издръжливост по пътищата на Европа. За да тества човек и машина до лимита, това състезание е 84-часова непрестанна гонка.

Двата автомобила са оборудвани със серийния 2,5-литров V8, но „напомпани” до 170 к.с. Двата модела доказват своите качества, като финишират след три и половина дни в Топ 5.

Tatra 603 търгове студени досиета чешки автомобили Tatra