Защо руснаците взеха точно Fiat за своята „Жигула”

Всички знаем, че ВАЗ-2101 „Жигула” е преработен Fiat-124. Имало ли е обаче възможност за основа да се използва френски хечбек или английски седан? Да, разказваме

Пламен Георгиев,
VAZ 2101 Жигула руски автомобили

iStock

Т ази година „АвтоВАЗ” отбеляза 57-ата си годишнина: на 20 юли 1966 г. е издадено постановление на правителството на СССР, което нарежда да започне изграждането на нов автомобилен завод с капацитет от 660 000 автомобила. Мястото за изграждането на бъдещия автомобилен гигант е град Толиати.

Въпросът е: защо правителството на СССР внезапно решава да построи напълно нов завод, който ще произвежда радикално нов модел автомобил? През шейсетте години заплатите на работниците започват масово да потъват в дюшеците и за да съживят икономиката, властите започват да мислят за производството на скъпи, но и масови и качествени стоки, които да привлекат гражданите.

Такъв продукт е VAZ-2101, който освен това играе ролята на локомотив за спрялата съветска индустрия. „Копейката” е в основата в СССР да започне производство на антифризи, спирачни течности, масла и радиални гуми. Дори масовото производство на високооктанов бензин е заслуга на „Жигула”! По-точно, на Fiat 124, който е първообразът на бъдещия първороден модел на VAZ.

Но можеше ли да бъде другояче? Вероятно. Известно е, че освен седаните на Fiat, са били тествани иFord Taunus 12M, Morris 1100, Peugeot 204, Renault 16 и Skoda 1000 MB..

 Ford Taunus 12M

iStock

Ford Taunus 12M

Ford Taunus 12M

Кола с тежка съдба. Проектът Cardinal е създаден като отговор на Ford на Volkswagen Beetle. Автомобилите е трябвало да се продават както в Европа, така и в Америка, но американската кариера на бъдещия Taunus е убита на етапа на създаване от младия Лий Якока. Той обаче е предложен в Европа. И не правят грешка: до 1970 г. 1,4 милиона седана, комбита и купета са намерили своите собственици.

 Morris 1100

iStock

Morris 1100

Morris 1100

Творение на брилянтния Алек Исигонис, създателят на Mini. Затова не е изненада, че седанът Morris 1100 от 1962 г. (или проектът „ADO16“) всъщност е Mini, само че по-сложен и по-голям. Предното предаване и напречно разположеният двигател са допълнени от просторна триобемна каросерия, хидропневматично окачване и дискови спирачки. Двигателят е 48 к.с. с обем 1,1 литра.

Благодарение на своя дизайн от Pininfarina и доста добър инженеринг, Morris 1100 остава най-продаваният автомобил във Великобритания за дълго време. Моделът се произвежда и под марките Austin, MG, Riley, Wolseley, Vanden Plus, а италианците сглобяват и продават седана като Innocenti.

Ако съветската страна беше избрала Morris, британците щяха да могат веднага да предложат не само седан, но и комби, както и спортни модификации: гамата включва 1,1-литров мотор с 55 к.с. с двоен карбуратор, а през 1966 г. се появява 1,3-литров двигател. Капиталистическият произход и сложното окачване на „британеца” спират комунистите.

Peugeot 204

Стилно (благодарение отново на Pininfarina) и технически напреднало малко автомобилче от Франция, то е с напълно независимо окачване, предни дискови спирачки, задвижване на предните колела и най-важното - много модификации. Седан, комби, купе, кабриолет, ван...

Под капака на 204 имаше напречно разположен 1,1-литров бензинов двигател с мощност 53 к.с. По-късно мощността е увеличена до 59 к.с., а списъкът с модификации е разширен, за да включва дизелов двигател с 45 к.с. Благодарение на широкия си интериор, мекото окачване и ниската цена, публиката прие горещо Peugeot 204: производството на модела продължава до 1976 г., а общият тираж е впечатляващите 1,6 милиона копия.

Renault 16

Когато е показан на изложението в Женева през 1965 г., клиентелата вече е узряла за него. Новият продукт е похвален за прогресивния си дизайн и задвижване на предните колела, добра динамика и ниска консумация (първоначално петвратата беше оборудвана с 1,5-литров двигател с 54 к.с.)

През 1966 г. Renault 16 очаквано получи титлата „Автомобил на годината в Европа” и моментално се превърна в един от най-продаваните автомобили на европейския пазар.

Кариерата на модела продължава до 1980 г. До момента на пенсионирането си тази е продадена в над 2 млн. копия.

 Skoda 1000 MB

iStock

Skoda 1000 MB

Skoda 1000 MB

Не само че е на задно, но е и седан със задно разположен двигател. Типичен, но и изключително успешен представител на дизайнерската школа от петдесетте години, навлиза на пазара доста късно - през 1965 г. Въпреки че, благодарение на концепцията за „много коли за малко пари“, Skoda 1000 MB бързо печели сърцата дори на разглезени британски шофьори.

В същото време дизайнът на 1000 MВ е прост, но в никакъв случай не примитивен. Например, 1,0-литровият четирицилиндров двигател (40,5 к.с.)е с алуминиев блок и горен разпределителен вал. Ами купето? Благодарение на каркасно-панелната конструкция, вдлъбнати външни шарнирни панели, закрепени с болтове, могат да бъдат сменени по отделно. Дори е странно, че чехословашкият модел не е избран вместо Fiat.

Обратно на полигона Дмитровски

Според резултатите от тестовете Renault и Peugeot се оказават най-добри. Освен това представителите на NAMI настояват, че Renault 16 ще бъде оптималният избор - френският хечбек се оказва много по-силен от италианския седан. Експертите се доволни от здравото торсионно окачване и купето с пет врати...

Окончателният избор обаче е продиктуван от външнополитическите интереси на държавата - „лично Леонид Илич“ се намесва с препоръка да се обърне внимание на италианските автомобили. Според спомените на инженер Борис Фитерман, генералният секретар просто отхвърлва доклада на министъра на автомобилната индустрия Тарасов:

Вие, другарю, се занимавайте с автомобили, а ние ще се занимаваме с политика!“

Историкът Денис Орлов, разчитайки на спомените на тогавашния директор на NAMI, описва същата история малко по-различно. Твърди се, че когато Тарасов докладва на Брежнев, че Renault е по-добро от Fiat, Леонид Илич се сопва:

Италианците са по-близо до нас от французите. Ще вземем Fiat."

Източник на статията: avto.mail.ru

Жигула VAZ-2101 50th Anniversary Edition ВАЗ-2101 руски автомобили