П рез 2026 г. Серия 3 ще се прероди за пореден път с ново поколение, като за пръв път редом до традиционния седан с ДВГ ще застане и изцяло електрическият i3. Но преди това да се случи, Серия 3 празнува своя 50-ти рожден ден.
Всичко започна със съкращението E21...
През юли 1975 г. BMW представя първата Серия 3 като наследник на серия 02. За първи път ориентираният към водача кокпит е разположен в дъга около човека на шофьорската седалка.
Дизайнът на E21 е дело на Пол Брак, който вече е проектирал първата Серия 5 (E12). Предната част с форма на стрела, известна още като „нос на акула“, е типична характеристика.
BMW
Старт на производството на Е21 през 1975 г.
Първите модели от Серия 3 са доставени без черната пластмасова облицовка между задните светлини. Протестите на клиентите относно строгата задница карат BMW да въведе гореспоменатия оребрен заден панел четири месеца след началото на производството през август 1975 г.
При пазарното си лансиране са налични моделите 316, 318, 320 и 320i. BMW 316 е оборудван с 1,6-литров редови четирицилиндров двигател с карбуратор. От 1980 г. нататък получава ревизиран 1,8-литров двигател, за да отговаря на новите разпоредби за емисиите, генериращ 90 к.с. BMW 318 разполага с 1,8-литров редови двигател с карбуратор, генериращ 98 к.с. и достигащ максимална скорост от 165 км/ч. Производството приключва през 1980 г., а 318i го заменя през 1979 г.
318i разчита на система Bosch K-Jetronic за впръскване на горивото, генерира 105 к.с. и е приблизително 5% по-икономичен. 320i с механично впръскване на гориво произвежда 125 к.с. и достига максимална скорост от 180 км/ч. Година след представянето си, той е смятан за най-добрия седан в света с работен обем до два литра. През 1977 г. нов 320 с шестцилиндров двигател M20 заменя четирицилиндровия вариант на немския пазар. Заедно с BMW 323i, който влиза в производство в началото на 1978 г., те въвеждат шестцилиндрови двигатели в този клас за първи път. 323i разполага с новоразработен редови „шестак“с механично впръскване на горивото, генериращ 143 к.с., работещ с адаптирана технология на шасито, гуми и спирачки. Външно може да се разпознае по двойната си изпускателна система.
BMW
Любимата на феновете Е30
През август 1979 г. е въведен фейслифт за моделната 1980 година. Всички модели от Серия 3 получават преработени задни светлини, черни пластмасови външни огледала, и модифицирани предни престилки с по-голям спойлер. Радиаторът е преместен напред, охлаждащият вентилатор на шестцилиндровите модели вече се задвижва с ремък, а изпускателната система е преработена, което прави 323i много по-тих. Вътре има нова централна конзола с кръгъл превключвател за аварийни сигнали, преработени контроли за отопление и скоростен лост с плексигласова схема на превключване.
През май 1981 г. от поточната линия слиза едномилионният BMW Серия 3 от първо поколение. Произведени са общо 1 364 039 автомобила от всички варианти на двигателя.
През декември 1982 г. на пазара е пуснат наследникът, E30, предлаган за първи път като четириврат седан, кабриолет от 1985 г., комби от 1987 г. и с дизелов двигател. Първата Серия 3 се предлага само като двуврат седан.
От 1977 до 1982 г. базираната в Щутгарт компания Baur продава „Topcabriolet“ с фиксирани колони чрез дилърската мрежа на BMW, достъпен за всички варианти на двигателя. Произведени са общо 4595 бройки. Към края на ерата E21, през 1981 г., BMW представя 315 като достъпен базов модел с 1,6-литров четирицилиндров двигател, произвеждащ 75 к.с. Характеристиките му са опростени, материалите за интериора по-базови и стандартно се предлага без халогенни фарове. Моделът се произвежда до края на 1983 г. и с над 100 000 произведени бройки става изненадващо популярен.