П редпазните колани са доказали своята ефективност в продължение есетилетия. Изпитания и краш тестове показват, че предпазните колани спасяват шофьора и пътниците в автомобила от сериозни наранявания по време на катастрофи.
Хората обаче продължават да разпространяват митове и истории, които противоречат на статистическите данни. Мнозина вярват на тези истории повече от официалната информация и в нарушение на изискванията на Правилата за движение по пътищата, пренебрегват предпазните колани или ги използват неправилно.
Какви са тези митове и до какви проблеми водят?
Предпазните колани причиняват травми
Французинът Густав Дези Лебе създава предпазните автомобилни колани през 1903 г. С тях се фиксират долната част на гърба и бедрата. Модерният триточков колан е изобретен от дизайнера Нилс Бохлин от Volvo.
С увеличаването на скоростите поясният колан започна да причинява сериозни травми на вътрешните органи на човек, поради което беше решено част от товара да се пренасочи към гърдите.
Първите колани трябваше да бъдат здраво фиксирани, за да осигурят плътно прилепване към тялото. Малко хора обаче правеха това. В резултат увисналият колан беше наистина безполезен и дори опасен. В някои случаи той можеше да се увие около врата и да причини наранявания при инциденти. Случаите на счупени ключици и ребра са много.
В други случаи коланът затрудняваше бързото излизане от колата, ако тя попаднеше в тежка катастрофа, под вода или се запали. Ето защо през 90-те години започва масово използване на колани с обтегачи, позволяващи на водача да се движи свободно на седалката.
При инцидент се задейства механизъм, който мигновено затяга колана и фиксира тялото преди удара.
Някои шофьори, които смятат, че коланът причинява наранявания, имитират използването му, надявайки се, че ще могат да се задържат само с ръце, опрeни на волана. Но когато въздушната възглавница се раздуе, дланите се избиват и тялото се среща челно с еърбега. Травмите в такива случаи са много сериозни.
Пътниците на задните седалки не трябва да носят предпазни колани
Пътниците без колан са опасни за другите хора в купето, не само за себе си. При сблъсък те се удрят в гърба на предните облегалки и може да ги счупят, като така изместват водача или предния пътник напред и настрани покрай въздушната възглавница.
Когато колата отскочи след сблъсък, пътниците политат назад и се сблъскват един с друг, което води до сериозни наранявания. Затова всички хора в колата трябва да носят предпазни колани. Между другото, най-безопасното място е средната седалка отзад. Ако обаче пътникът не е обезопасен с колан, по време на инцидент той може да излети в празното място между предните облегалките и да удари главата си в челното стъкло.
Обезопасен с колан възрастен може да държи дете в скута си
Дори при сблъсък със скорост 60 км/ч дете с тегло 15 кг гарантирано ще се изплъзне от ръцете на възрастен, тъй като при претоварване теглото му се увеличава многократно. Върху ръцете на възрастен ще действа сила от 135 кг, която е невъзможно да се задържи. Следователно детето винаги трябва да седи в детска седалка и да е обезопасено с предпазен колан.
При инцидент е по-добре да бъдеш изхвърлен от колата
Това са смяташе за удачен вариант преди много години, когато се караха много старите автомобили, които преди десетилетия се движеха с много по-ниски скорости от тези, които се развиват в момента. Имало е случаи (тогава), когато хора са излитали през предното стъкло при челен удар и са оживявали, дори са се разминавали с леко травми.
Но днес подобен сценарии почти сигурно завършва със смърт. Ако си поставил предпазния си колан, няма как да излетиш през прозореца при инцидент. А и предните стъкла отдавна се правят от триплекс, който не се чупи и не се разбива на малки парчета при инцидент. Това значи, че е много по-трудно да се счупи, направено е така с цел повишаване на безопасността и намаляване на излитането през него след сблъсък. Ако хората в купето не са с колани, телата им се удрят едно в друго и в частите на купето. Нико не иска да изпита подобно нещо.
Затова: Винаги поставяйте предпазния си колан, задължително е това да се случва и на задните седалки.