Volvo е основана през 1915 г. от Асар Габриелсон и Густаф Ларсон като дъщерно дружество на известния производител на лагери SKF. От август 1926 г. функционира като автомобилна фирма, макар независимостта от SKF да е извоювана през 1935 г.
Сутринта на 14 април 1927 г. през портите на завода в Лундби, Гьотеборг, излиза първият сериен ÖV4. Този факт е съпроводен с друг интересен момент. Диференциалът на задния мост е монтиран неправилно, затова, когато включват на първа предавка, автомобилът потегля назад. Проблемът е решен за ден.
Обозначението ÖV4 идва от "Öppen Vagn 4 cylindrar", което буквално от шведски значи "отворена кола с 4 цилиндъра". Моделът ÖV4 често е наричан Jakob. Това е така, защото един от първите десет предпроизводствени образци е построен от компанията на 25 юли 1926 г. - Денят на Св. Яков.
Всичките 10 прототипа са сглобени в Стокхолм в AB Galco, Hälsingegatan 41, където по това време е работил Густав Ларсон, един от основателите на компанията и дизайнер на двигателя ÖV4. Само един от тях е съхранен до днес и може да бъде видян в музея на Volvo в Гьотеборг.
Ако двигателят е проектиран от Густав Ларсон, то основните компоненти на шасито и не само са дело на Ян Густав Смит, човек, който след дълги години работа в американската автомобилна индустрия се завръща в Швеция през 1924 г. Първото Volvo е проектирано от шведския художник, скулптор и индустриален дизайнер Хелмер Масоле.
Говори се, че през лятото на 1927 г., когато Volvo PV 4 – покритата версия на ÖV 4 – е представен, Масоле, който не е знаел, е бил бесен. Причината: развалена естетика, но в Швеция откритият автомобил е, меко казано, неудобство.
Volvo OV4
Колите са само началото
Между 1927 и 1929 г. са произведени 996 коли, 694 от които са покрити версии на PV 4. Що се отнася до откритите каросерии, не всички от тях са кабриолети. Въз основа на най-малко 70 шасита са създадени открити пикапи с товарно отделение, разположено точно зад предните седалки.
И така, Volvo Group започва дейността си през 1927 г. с пътнически автомобили. Международното признание обаче идва едва след пускането на първия камион. Под обозначението LV40 той започва да се сглобява на 20 февруари 1928 г., като се използват американски методи за организиране на масово производство. Това е 1,5-тонен камион с автомобилен двигател и нова рама, заден мост, окачване, проста дървена кабина и два размера на междуосието (3300 и 3700 мм).
Американският опит пасва на деловия и дисциплиниран стил на работа на шведите. В резултат на това се ражда т. нар. „Волво метод” на производство – символ на високото качество и надеждност на автомобилите и техните компоненти, произведени на поточна линия. През 1929 г. се появява 2-тонна версия на LV60 с редови 6-цилиндров 3-литров двигател Penta, произвеждащ 65 к.с. и хидравлични спирачки.
Скоро започва износът на камиони за Европа, въпреки че тези превозни средства се появяват по-забележимо извън Швеция едва след Втората световна война. Първият автобус, B1, е пуснат през 1934 г. В началото на 1940 г. са добавени авиационни двигатели, разширявайки гамата от продукти.
Volvo OV4
Гаранция при злополука?!
През 1930 г. почти 3000 автомобила Volvo вече се движат по света, оправдавайки латинското име на марката „I roll“. Първата „народна кола“ PV51 е пусната през 1936 г. По това време Volvo вече е твърдо свързан с високото качество и репутация за производство на солидни бизнес и луксозни автомобили. В края на 30-те години на пазара навлизат моделът PV36 с обтекаеми форми и моделът PV654 в "луксозна" версия с хидравлични спирачки.
По време на Втората световна война Volvo, както всички останали, изпитва недостиг на материали и гориво, така че производството на малки, икономични автомобили е оправдано. Продажбите спадат, което е компенсирано от поръчките за отбранителната промишленост. На 6 септември 1941 г. Volvo доставя своя 50-хиляден автомобил.
През 1944 г. Volvo показва нов народен автомобил, PV444, с уникална комбинация от американски стил, европейски размери и ниска цена. Производството му обаче започва едва през 1947 г. Но колата идва с напреднала технология - ламинирано предно стъкло. Сериозна стъпка в сферата на сигурността.
През 50-те години Volvo изненадва Швеция с гаранция за всички щети, причинени на автомобила в резултат на сблъсък в продължение на пет години. 1958 година ще се започни с факта, че новият модел PV544 и легендарният Amazon са оборудвани с 3-точкови предпазни колани на предните седалки. Volvo е първият производител, който предлага такава защита като стандартно оборудване в своите автомобили.
Специализация – сигурност
Оттук насетне започва рогът на изобилието от иновации в сферата на сигурността: през 60-те години, подглавници на предните седалки, предпазни колани за тримата пътници на задните седалки и електрическо отопляемо задно стъкло за първи път се появят в Volvo 140. През 1966 г. най-модерният модел на марката, Volvo 144, получава предни и задни дискови спирачки, разделена кормилна колона и нова усъвършенствана 3-точкова закопчалка на предпазния колан.
Volvo PV 444
В началото на 80-те години Volvo модернизира всички бензинови двигатели, за да намали разхода на гориво и да увеличи мощността. Volvo 760 напълно отговаря на съвременните изисквания, не само по отношение на стил и лукс, но и безопасност и ефективност. Volvo въвежда двигатели с каталитични конвертори и кислородни сензори.
Технологичното развитие продължава през 90-те години, демонстрирано от Volvo 850 GLT през юни 1991 г. Моделът успява да изненада както специалисти, така и купувачи.
Компанията гледа на S80, пуснат през 1998 г., като на нова технологична ера. Той е с въздушни завеси, система за защита от камшичен удар (WHIPS), редови шестцилиндров двигател, вграден GSM телефон и усъвършенствана компютърна технология за управление и много други. Но иновациите не са евтини. Затова първо следва епохата Ford, а от 2010 г. и епохата Geely.