А кумулаторът знае как да трупа и съхранява енергия, но не може да я произвежда сам. Следователно дълъг престой на място или редки пътувания може да доведат до разреждане на акумулатора, което да не позволи стартиране на двигателя.
Ситуацията може да се влоши от възрастта на акумулатора, който по правило е в пика на своята вярна служба през първите 3-5 години (има и изключения). Но дори и да се стигне до изтощаване на акумулатора, това не е болка за умиране за шофьор, който знае основните неща във връзка с батерията на автомобила.
Видове акумулатори: обслужваеми и необслужваеми
В новите автомобили се монтират акумулатори от втория тип. Това значи, че собственикът няма отношение към обслужването на акумулатора. Счита се, че този вид акумулатори издържат до 7 и дори повече години, а моят Bosch е на 13 години(!) и продължава да ми служи вярно.
Как да разберем, че акумулаторът е изтощен
В допълнение към слабите фарове и „тлеещото“ осветление на приборите, както и бавното въртене на стартера, който не може да стартира двигателя, има няколко начина да разберете, че акумулаторът е изтощен. Най-простият е индикаторът на капака му, ако има такъв. Зеленият цвят означава, че всичко е наред е наред. Червен, бял или черен (в зависимост от производителя) - изисква зареждане.
Обслужваемият има допълнителни стойности на индикатора, показващи необходимостта например от добавяне на дестилирана вода. А за тези, които не се нуждаят от поддръжка, има индикатор "смърт", когато батерията трябва да се смени.
По-точна и обективна оценка на състоянието може да получите, след като измерите напрежението с волтметър. Това може да стане без да се откачва акумулатора от колата. И е добре да се направи не по-рано от няколко часа (в идеалния случай повече от 10 часа) след изключване на двигателя, за да избегнете завишени показания. Напрежението на отворена верига на зареден акумулатор трябва да е 12,6 - 12,7 V.
Когато показанието е 12,7 V и повече, акумулаторът е зареден, при 12,6 V зарядът е нормален, при 12,5 V е достатъчен, а по-малко от 12,5 V - акумулаторът изисква зареждане. Под 9 V ви трябва нов.
Как правилно да зареждате автомобилен акумулатор
В световен мащаб има два начина за зареждане на батерия: по време на пътуване и с помощта на специално зарядно устройство. Първият е за предпочитане. Той е най-полезен и правилен за акумулатора.
За разлика от външно зарядно устройство, което подава определен ток по установен алгоритъм, акумулаторът поема от генератора на колата само тока, който е необходим в зависимост от текущото състояние.
Стационарно зарядно устройство всъщност е необходимо за възстановяване на изтощен акумулатор до определени стойности. За да се избегне презареждане и консумация на вода от електролита, устройството прекъсва работата си при 14,4 V и преминава в режим на презареждане с минимален ток по време на съхранение. Тоест не зарежда напълно.
Останалото - зареждането до 100% - ще бъде завършено от генератора по време на пътуване. Ето защо, на въпроса "как правилно да заредите акумулатора в колата?" отговорът е, че трябва да я карате периодично. Ако само стартирате двигателя и го оставите да работи на място е загуба на време. Не е възможно да заредите акумулатора на свободен ход. Генераторът трябва да захранва с постоянен ток клемите от порядъка на 14 V. Това означава, че ще трябва да шофирате поне час, или още по-добре час и половина - два.
Методи за зареждане с помощта на зарядно устройство
Двата най-често срещани начина за зареждане са С постоянен ток и постоянно напрежение. Първият е най-ефективен, но този процес трябва да се следи поради опасност от повишаване на температурата и натрупване на голямо количество газове. Вторият е по-малко вреден за акумулатора, но не ви позволява да презареждате до 100%. За да се постигне най-добър резултат, тези методи могат да се комбинират с помощта на автоматично зарядно устройство.
Зареждане с постоянен ток
За ефективно презареждане с постоянен ток, трябва да свържете акумулатора към зарядно устройство, което ще произвежда ток не повече от 10% от номиналния капацитет на акумулатора. Тоест акумулатор с капацитет 60 Ah ще изисква ток от 6 A, а за акумулатор с капацитет 72 Ah - 7,2 A. За да се елиминира рискът от кипене при зареждане с постоянен ток, стойността му постепенно намалява.
Този метод е по-бърз: зареждането на акумулатора с постоянен ток отнема около 10 часа. В този случай обаче той се износва по-бързо. Така че не трябва да злоупотребявате. И ако температурата на акумулатора надвишава 40°C, процесът трябва да се прекъсне, за да се охлади, преди да продължи процедурата.
Зареждане с постоянно напрежение
Този метод е по-прост и по-безопасен за акумулатора. Следователно, когато го използвате, той ще продължи по-дълго. В този случай обаче няма да е възможно да достигнете 100% капацитет. Обикновено акумулаторът е зареден между 80-85%.
За да презаредите с постоянно напрежение, трябва да зададете стойността му в рамките на 14,4-14,5 V и да изчакате търпеливо. За разлика от зареждането с постоянен ток, това ще отнеме около ден или дори повече. Недостатъците на този метод включват силно нагряване на устройството поради максималната сила на тока в началния етап.
Подготовка на акумулатора и предпазни мерки
Въпреки простотата на процеса, зареждането на батерия изисква сериозно и отговорно отношение. В крайна сметка вътре в акумулатора има разтвор на сярна киселина, който е опасен, а по време на зареждането се отделят газове от електролита. Сред тях е експлозивният водород. Така че спазването на предпазните мерки е изключително важно.
Носете дрехи, които покриват тялото ви колкото е възможно повече. Защитете ръцете си с гумени ръкавици и очите си с очила, стъкло или пластмаса. Преди да го свалите от колата, проверете корпуса на акумулатора за пукнатини и течове. Киселината се отстранява от него с помощта на сода. Не зареждайте акумулатора на места с лоша вентилация. Забранено е да се пуши в близост до зареждащ се акумулатор, за да се избегне експлозия на отделящите се газове. Преди зареждане почистете корпуса на батерията от мръсотия и клемите от оксиди.
Бързо зареждане
Случва се просто да нямате ден или дори няколко часа, за да заредите акумулатора по описаните по-горе методи, но трябва спешно да стартирате двигателя на автомобила. Това е получаване на необходимата енергия за стартиране на двигателя от акумулатора на друг автомобил. Хубавото на този метод е, че е бърз и обикновено ефективен. Не бива обаче да злоупотребявате. В края на краищата, бордовата електроника на съвременните автомобили е доста сложна и чувствителна към пренапрежения
Как да подадете ток от друг автомобил
За да стартирате автомобил с изтощен акумулатор, ви трябват: автомобил донор с работещ, зареден акумулатор и правилните помощни кабели. Процедурата за свързването им към автомобила донор и автомобил с изтощен акумулатор можете да намерите в инструкциите за експлоатация на автомобила. Следвайки тези инструкции, дори начинаещ ще може да изпълни процедурата. Но първо ще трябва да позиционирате и двете коли така, че разстоянието между акумулаторите им да е минимално и клемите на кабелите да достигат между двата акумулатора.
За свързване на положителните клеми на акумулаторите на донора и приемащия автомобил по правило се използва червен проводник. А за „минус“ и „маса“ - черен.
Първо, единият край на червения кабел се свързва "към плюса" на заредената батерия. След това другият край е "към плюса" на разредения акумулатор. Следващата стъпка е да свържете единия край на черния кабел към отрицателната клема на акумулатора на автомобила донор. Другият се закачва към открита метална част на корпуса на двигателя на колата с изтощен акумулатор.
Разкачването на кабелите след успешно стартиране на двигателя се извършва в обратен ред.
Използване на бустер
За да стартирате автомобилен двигател, можете също да използвате бустер вместо друга кола. По същество това е джобна батерия с малък капацитет. Просто казано, захранваща банка за кола. Той няма да зареди изтощена батерия, но е напълно способен да достави електрически ток за кратко време, което е достатъчно за стартиране на двигателя. След това самият генератор ще презареди акумулатора по време на пътуването.