В чера започнахме един разказ за 10 от най-великите гении в автомобилната история, като се застраховахме с уточнението, че не претендираме за изчерпателност, тъй като това не е класация, а и нямаме претенции да можем да обхванем период от 120 години.
Със сигурност ще пропуснем доста гении от необхватния автомобилен свят. В първата част представихме Карл Бенц, Хенри Форд, Лий Якока, Фердинанд Порше и Енцо Ферари.
Днес продължаваме с други пет велики имена.
Колин Чапман (в ляво е Греъм Хил)
Колин Чапман
Името на Колин Чапман обикновено се свързва с успехите на екипа му Lotus във Формула 1. Но спортните постижения на неговите новаторски болиди са само върха на айсберга, видимата част на неговите постижения.
Гениалният британец (днес друг негов колега от Острова, Ейдриън Нюи, променя света на Ф1) прекроява смела начина на конструиране на автомобила, изхвърляйки зад борда много от постулатите, съществуващи в индустрията до 50-те години.
Той е сред първите, който осъзнава, че тежките рами в конструкцията на автомобила, листовите ресори и много други – са улица без изход за развитието на автомобила. Той е първият, който прави каросерия тип „монокок” – това е конструкция, при която купето е основният елемент, който поема натоварването (всички болиди от формула 1 разчитат на тази идея).
Той първи въвежда идеята за монтиране на окачване MacPherson на двете оси. Този дизайн и до днес се нарича "Chapman struts". Той е и главен идеолог на намаляването на теглото на колата в името на скоростта, както и „бижутерската“ настройка на шасито.
Въпреки че Lotus винаги е произвеждал автомобили в малки серии, влиянието му в автомобилната индустрия е много силно и до днес: много производители се обръщат към Lotus, за да извършат развойни тестове на техните спортни автомобили.
Батиста Пинин Фарина заедно с легендата Енцо Ферари (дясно)
Батиста „Пинин” Фарина
Голяма част от най-красивите автомобили са дело на Pininfarina. Модерното Ferrari F12 Berlinetta и класическото Ferrari 250 от 50-те години имат общ стил, създаден в това дизайнерско студио. Тази компания има стотици изключителни разработки и сред тях не са само скъпи спортни автомобили. Например Peugeot 1007 и Hyundai Matrix също са нейни идеи.
Основателят на компанията за производство на каросерии и дизайн, Джовани Батиста Фарина, по прякор Пинин, е награден с Ордена на френския почетен легион, става Кавалер на Ордена на труда на Италианската република и член на Кралското общество на изкуствата в Лондон като “ Почетен кралски индустриален дизайнер”.
Феручо Ламборгини
Феручо Ламборгини
Легендата гласи, че производителят на селскостопанска техника е влюбен в спортните модели Ferrari, но е крайно недоволен от някои технологични решения, които водят до постоянни повреди на неговите „кончета”, специално със съединител. Той казва това на Енцо Ферари, който с пренебрежения го отпраща.
За да докаже своята правота, Феручо представя първия си спортен автомобил през 1963 г., като взима на работа бивши инженери на Ferrari.
Само след десет години Ламборгини изоставя и автомобилния, е селскостопанския бизнес заради финансови проблеми. Но делото му на живота се съхранява и застава редом до творенията на Ferrari, има дори мнения, че дори „разяреният бик” превъзхожда „кончето”. Но това е фенски словесен дуел, не обект на нашия разказ.
Джорджето Джуджаро
Джорджето Джуджаро
Студиото ItalDesign, основана от въпросния майстор на автомобилния дизайн, е втората италианска компания (заедно с Pininfarina), която от година на година продължава да доказва, че италианците са най-изтънчените познавачи на автомобилната красота.
С името на Джуджаро се свързват произведения като De Lorean, Lotus Esprit, Maserati Ghibli от 70-те години и много други.
През 1999 г. американската организация Global Automotive Elections Foundation определи Джорджето Джуджаро за автомобилния дизайнер не века.
Киичиро Тойода
През 1929 г., на 35 години тогава, синът на успешен японски индустриалец, поема към Европа и САЩ, за да се запознае със световния автомобилен бизнес. Година по-късно той основава собствено конструкторско бюро в завод за производство на тъкачни станове.
Фамилията на основателя става име на компания, която днес е най-голямата в света. Дълго време обаче нещата не вървят добре, като до истинския триумф на своята компания г-н Тойода, за съжаление, не доживява.
През 50-те години, след смъртта на Киичиро, Toyota започва да произвежда автомобил в САЩ, а в последствие ще стане основен фактор на втория най-голям пазар в света (десетилетия наред и №1). През XXI концернът Toyota е най-големият в индустрията. През изминалата седмица компанията обяви, че е готова с технология, която да промени индустрията отново, говорим за нови батерии за електромобилите с пробег над 1000 км и зареждане до 10 минути.