Последният екшън герой

В очакване на новия Mustang - и заключителен с двигател с вътрешно горене, ето как започна всичко за великото “пони”

,
Ford Mustang old

, Ford

Бойният самолет P-51, първата генерация Ford Mustang и юбилейното издание от 2004 г.

Н а 14 септември Ford ще покаже седмата генерация на един от най-емблематичните си модели - Mustang. И много вероятно последният с двигател с вътрешно горене.

Вече имаме версия на EV кросоувър, която носи името Mustang. Ще остане ли и “масълът” в този си вид като купе и кабриолет с нулеви емисии? Това е въпрос на бъдещето - за края десетилетието. Ако се съди по това какво прави Dodge, много вероятно е Ford да остави Mustang като ЕV в този вид.

Но наистина - да не скачаме толкова напред във времето. Първо да дочакаме №7. А дотогава, да си припомним как и защо Mustang се превърна в нещо, което едва ли някой в Синия овал му е предричал.

По-рано през лятото си разказахме за всъдехода Bronco, за имената и това, че с Mustang са одобрявани приблизително по едно и също време в началото на 60-те. С концептуалната отлика, че единият е за пътя, а другият най-вече за фермерите. И с концептуалната прилика на волни коне.

 Вдясно е легендарният модел от филма "Булит".

Ford

Вдясно е легендарният модел от филма "Булит".

Mustang обаче не идва от красивото животно, а от самолет. Това е бойната машина P-51 Mustang, покрила се със слава по време на Втората световна война. Сред другите варианти за име на колата са били Cougar и T-Bird II - идея на Хенри Форд Втори.

За много малко обаче не е бил кръстен Torino - дори била подготвена рекламна кампания с това име, но я спрели в последния момент. Шефовете на Ford дочакали проучване, според което Mustang се приема по-добре от феновете на марката.

Една от теориите на историците е, че първи Mustang произнася дизайнерът на протопипа и съответно на първия модел Джон Наджар, който се вълнувал от самолети и военното дело.

А човекът, одобрил проекта, преди да стигне до по-високите етажи в йерархията на Ford Motor Co. е Лий Якока, тогава прохождащ мениджър. И бъдещ бос както на Ford, така и Chrysler.

 Ford Mustang California Special, който се продава в Европа.

Ford

Ford Mustang California Special, който се продава в Европа.

Първият Mustang е показан за първи път пред широката публика на 17 април 1964 г. на Световния панаир в Ню Йорк - точно на мястото в квартала “Куинс”, където в момента се провежда Откритото първенство на САЩ по тенис (квартала “Флашинг медоус”).

Ford планира 100 000 продажби за първата година на пазара. Тази прогноза се оказва много невярна - още в първия ден се изтъргувани 22 хиляди броя. 100 хил. са пласирани за три месеца, а моделната година приключва с над 400 000, което е рекорд.

Медии в Тексас припомнят и до днес - когато има годишнина на Stang (както голено го наричат) или поредно постижение, как клиент преспал в  избран от него автомобил в дилърство на Ford в щата. Той отишъл там в час, в който банката вече не работела, а трябвало тя да потвърди чека му.

На следващия ден, когато един от дилърите чул “да” по телефона, човекът директно си тръгнал със своя екземпляр.

Mustang поставя началото на сегмент, наречен “пони”. Това са спортни купета и кабриолети с издължени, големи предници и къси задници. Бързо се сдобива със съперници сред останалите от Голямата тройка.

“Понито” на Ford е замислено като спортна “мускулеста” кола за народа. Такива са били времената - енергията е била много евтина и производителите са искали да печелят от обеми, не от маржове и високи цени, както е сега.

 Президентът на Синия овал Бил Форд с шестата генерация. Преди дни той заяви, че вече е поръчал седмата.

Ford

Президентът на Синия овал Бил Форд с шестата генерация. Преди дни той заяви, че вече е поръчал седмата.

Базовата цена на първия Mustang била $2368. Днес е $27 865 за отиващата си шеста генерация, което, като се замисли човек, пак не е скъпо.

С днешна дата са продадени над 10 милиона екземпляра от всички модификации. Границата бе премината през лятото на 2018 г.

За първия Mustang в Детройт доработват вече познати двигатели - 6-цилиндров редови, 3,3 л (120 к.с.) и 4,3-литров V8 с 260 к.с. Още на следващата година след дебюта - 1965 г., максималната им мощност е вдигната.

Ford

Като ходови обеми, за Mustang те се простират от 2,3 до 7 литра в целия му летопис, в който все пак има и падения.

Останалото е история.

Ford Mustang е безценен - не само за компанията си. Той е сред колите, които са променяли историята. Превърнал се е в символ, в част от културата, участвайки в бита, във филми, клипове, кампании… В мечти.

Ако човек си направи експеримент с анкета сред хора, които не са навътре в колите, да изредят няколко американски модели на Ford, хайде на бас, че Mustang ще е сред тях.

Лий Якока Ford Mustang California Special Ford Mustang Cabriolet Ford Mustang Mach-E Ford Mustang Ford