Т ази година „24 часа на Льо Ман” чества своя 100-годишен юбилей. Затова по време на Конкурса за красота във Вила д’Есте бе отдадена заслужена почит с обособяване на отделна категория (Class G) за автомобилите от прословутата надпревара. И за моя голяма изненада, сред най-бързите и най-красивите прототипи от една славна история стоеше и едно Peugeot.
Легендата разказва, че BMW 328 е вдъхновението на Дарлмат да направи това Peugeot 302. Вдъхновен от развитието на немския спортен автомобил, дилърът на Peugeot и автомобилен ентусиаст Емил Дарлмат се обръща до верните другари, за да влезе в „24 часа на Льо Ман”.
През 1928 г. Дарлмат обединява усилия с Марсел Порту за производство на поръчкови модели Peugeot. Двамата си сътрудничат по различни проекти до 1934 г. Тогава привличат вниманието на шефовете на марката с Peugeot 601, оборудван със сгъваем стоманен покрив. Peugeot поръчва производството на 680 броя от тези Eclipse модели, дизайнът на които е дело на Джордж Полин.
През 1936 г. Peugeot лансира модела 302 с къса колесна база, който се превръща в основа на следващия проект на Дарлмат, Порту и Полин. Той е въпросният състезателен автомобил, но задвижван от 2,0-литров двигател от 402. Peugeot е заинтересован от проекта, затова предоставя на тримата услугите на екип от инженери. Те позволяват на своя дилър да сложи името си върху състезателния автомобил. Така се получава крайният резултат: Peugeot 302 Darl'mat Special Sport.
За старта на „24 часа на Льо Ман” са подготвени три екземпляра, един от които е този от снимките.
И трите завършват надпреварата на седма, осма и десета позиция в генералното класиране, съответно втора, трета и пета позиция в класа си. На следващата година отново три автомобила участват в състезанието, но тогава моделите вече са обозначени като 402 Darl'mat Special Sport. Двигателите са модифицирани с по два карбуратора. Шарл де Контенз и Марсет Конте печелят победата в 2,0-литровия клас.
Тези успехи се харесват много на клиентите и на пътя излизат стотици серийни версии на Peugeot 302 и 402 между 1937 и 1939 г.
Емил Дарлмат продължава да роботи в дилърството си до смъртта си през 1970 г. Същото това дилърство продължава да роботи и днес в Париж.
Над 30 години следите на експоната във Вила д’Есте се смятат за изгубени. Появява се през 1967 г. От 2019 г. е в колекцията на богат американец.