Когато комунисти и капиталисти искат да правят коли: връзката на Porsche и СССР

Фердинанд Порше посещава Съюза и обмисля предложението му да заработи за СССР, но в крайна сметка съвместната работа между Porsche и комунистическата партия се осъществява години по-късно от сина му

руски автомобили

, iStock

Москвич-2140 (снимката е илюстративна)

П рез 1932 г. трима немскоезични съветски инженери пристигат в инженерното бюро на Фердинанд Порше. Германците ги приемат сърдечно: знаят, че в СССР тече индустриализация и разчитат на поръчки.

Но основната цел на съветските представители е да поканят Фердинанд Порше за пътуване до индустриалните центрове на СССР. Естествено, за сметка на съветското правителство.

Две седмици по-късно Порше посещава Сталинградския тракторен завод, минава също през Одеса, Киев, Курск и Нижни Новгород. В Германия по-късно пишат, че немският дизайнер дори е минал и през военни заводи.

След това пътуване Порше получава предложение да стане главен автомобилен специалист на Съветския съюз. Синът на прословутия Фери Порше по-късно ще каже, че баща му се е замислял сериозно, но все пак е казал: "... аз съм твърде стар, за да започна нова кариера".

Така съдбите на Фердинанд Порше и Съветския съюз се разминават. Дизайнерското студио проектира военно оборудване за Вермахта, създава Volkswagen Kaefer, а след това Porsche 356. Но много години по-късно, през 70-те, пътищата на германската компания (вече под ръководството на Порше младши) и съветската автомобилна индустрия отново се пресичат.

 Фердинанд Порше (ляво) с неговата "Костенурка"

Porsche

Фердинанд Порше (ляво) с неговата "Костенурка"

Рorsche 412

През 1973 г., по инициатива на „Автоескпорт“ и Министерството на автомобилната индустрия на СССР, АЗЛК се обръща за помощ към Porsche Engineering.

Москвич-412 бързо губи позиция, а "Автоекспорт" иска да освежи колата, за да върне интереса на западните купувачи към нея, но без големи разходи и промени, тъй като заводът вече работи върху следващия модел.
В тези строги рамки инженерите и дизайнерите на Porsche направиха каквото можаха. Те поставят черна радиаторна решетка на 412, в съответствие с модата от онези години, слагат му няколко табели и големи джанти.

Променени са арматурното табло и архаичният тънък волан, монтирани са по-удобни седалки с подглавнициа. Тапицерията на седалките и вратите стават по-качествени. Porsche монтира и резервно колело, разположено вертикално в багажника на 412.

Резултатът от всички тези предложения: руснаците не ги приемат, защото в завода се подготвя моделът 2140.

Porsche “рисува“ и 2141

През същата 1973 г. инженерният отдел на Porsche разработва идеен проект за семейство напълно нови автомобили „Москвич“. Базовият автомобил с класическо оформление трябва да е седан с дължина 4550 мм и междуосие 2550 мм. Бъдещият Москвич-2141 се оказва със 150 мм по-къс и с 30 мм по-малка база.

Германците имат идея за две версии: автомобили с четири- и шестцилиндрови двигатели. Те предлагат гама от различни каросерии: седан, хечбек, комби, дори пикап и миниван.

Нищо от това не предизвиква интереса на СССР и АЗЛК поема по свой път.

Porsche предлага на Москва копие на 924

Но интересът на германската компания към АЗЛК не изчезва. През втората половина на 70-те години германците се обръщат към Москва със странно и дръзко предложение. През 1976 г. Porsche 924 навлиза на пазара, революционен автомобил за компанията с класическо, а не със задно разположен двигател (както всички предишни Porsche-та).

Германците предлагат да сглобяват сравнително достъпни спортни купета в Москва. Този проект изглеждаше фантастично за руснаците и остана в историята само като забавен анекдот.

От "тройката" до "осмицата"

Много преди началото на ползотворното сътрудничество по създаването на ВАЗ-2108 заводът в Толиати вече се е опитвал да работи с Porsche.
През първата половина на 70-те години инициативата принадлежи на съветската компания „Внештехника“. Инженерното подразделение на Porsche се заема със задачата да модернизира ВАЗ-2103. Идеята е да се засилят експортните позиции на най-престижния модел „Жигули“ по това време.
Съветско-германската "тройка" се сдобива с модерна предна част без хром, но с броня-спойлер. Интериорът е значително подобрен: има модерен волан и различно арматурно табло.

Никой не преработва „тройката“ по немското предложение. Но някои елементи от прототипа могат да се видят в интериора на 2105 и 2107.

По това време се осъществява успешният съвместен съветско-германски проект „Гама“. Първият прототип с предно задвижване на бъдещия G8, „муле“ в купето на ВАЗ-21011, е изпратен на полигона във Вайзах.

От Толиати за Германия заминава и група специалисти. Инженерите и тестерите на Porsche са работили върху много възли и компоненти на ВАЗ-2108 и са участвали във фината настройка на автомобила.

Чрез Porsche в работата се включени редица водещи западни компании. ZF участва в създаването на скоростна кутия за съветска кола с предно задвижване. В резултат на това СССР закупува повече от двадесет западни лиценза. Така се появява революционният за Съюза и доста конкурентен на Запад „Спутник“ (по-късно Самара).
И няколко години по-късно, вече в края на 80-те години, инженерното подразделение на Porsche участва в модернизацията на Oka. Това отново не води до сериен автомобил.

Източник на статията: auto.mail.ru

руски автомобили АЗЛК Фердинанд Порше