Истинската причина защо няма ограничение на немския аутобан

Родните законотворци сигурно няма да повярват

Пламен Георгиев,
autobahn аутобан магистрала

iStock

Г ерманската високоскоростна магистрална мрежа, Autobahn, е едно от малкото места в света, където може да натиснеш автомобила си на макс. Аз съм го правил, защото няма (условно) ограничение на скоростта, което значи, че можеш да се движиш с каквато максимална скорост искаш, или ти стиска (или автомобилът ти позволява).

Наистина ли няма ограничения?

Не, това не е истината. Германия има около 13 000 км Autobahn, като около 60% от тях са без ограничение на скоростта. Около 1/3 са с постоянно ограничение, в определени зони важат временни значи. Но трябва да се има предвид, че „препоръчителната” скорост навсякъде е 130 км/ч.

Защо няма ограничение на скоростта?

Когато започва изграждането на Autobahn през 30-те години, ограниченията на скоростта са излишни. Първата част е построена, за да свърже Кьолн с Бон по време на Втората Световна война, след което мрежата бързо се разраства.

От самото начало германците я използват за тестване на максималната скорост на своите автомобили. През 1938 г. Рудолф Карачиола достига 432 км/ч зад волана на Mercedes-Benz W125, поставяйки световен рекорд за най-висока скорост на обществен път.

Преди време тунинг ателието 9ff тества специално издание на Porsche 911 на Autobahn, стигайки 380 км/ч.

Казано накратко: ограничение на Autobahn няма, защото 90 години по-късно германците все още не искат такова да има.

Но това ли е истинската причина?

Това въпрос е подвеждащ, важният е: безопасен ли е Autobahn?

Казано накратко: ДА.

Смъртните случаи, свързани с трафика, на глава от населението в Германия са едни от най-ниските в света: 3,7 смъртни случая на 100 000 души. За справка, това е 70% по-малко от тези в Съединените щати.

Някои казват, че точно защото няма ограничение на скоростта, хората са склонни да обръщат повече внимание. Също така си струва да се отбележи, че въпреки че няма ограничение на скоростта само по себе си, отговорността на водача в случай на инцидент е пряко свързана с това колко бързо се е движел, когато е катастрофирал.

С други думи, в случай на инцидент, съдията вероятно ще отсъди в полза на този, който се е движил най-бавно.

Autobahn Motors аутобан магистрала Тракия ограничение на скоростта