К ато шофьори всички знаем, че шофирането е свързано с рискове. Макар да приемаме, че инциденти се случват, никой не очаква седалките да представляват заплаха за здравето ни.
Въпреки това, според ново проучване, публикувано в Environmental Science and Technology, огромен брой седалки съдържат канцерогенен химикал, наречен TCIPP. Преди да навлезем в зашеметяващата статистика, нека първо да разгледаме параметрите на проучването. В него са разгледани общо 155 автомобила (произведени между 2015 г. и 2022 г.) от различни държави. 101 от тези автомобили са били оценени през зимата, а 54 са тествани през лятото, за да се отчете разликата в температурата. Сред автомобилите има хибриди, електрически и бензинови модели.
Канцерогенни химикали в седалките
Проучването заключава, че в 99% от автомобилите има TCIPP в седалките. Установява се, че при по-високи температури концентрацията на този опасен химикал е 2 до 5 пъти по-висока. С други думи, когато е по-горещо, от седалките се отделят повече химикали. Това е доста тревожно, тъй като Националният токсикологичен доклад на Съединените щати за 2023 г. откри доказателства за „канцерогенна активност при мъжки и женски плъхове и мишки“, които са били изложени на химикала.
Трябва ли да се тревожим? Да и не. Проучването казва, че следите от TCIPP са на нива между 0,2 и 11 600 ng/g (нанограма), което е много малко количество. Все пак е доста изненадващо да се разбере, че този химикал присъства в толкова много автомобили. Проучването също така отбелязва, че много от тестваните модели съдържат следи от две други опасни вещества, а именно TDCIPP и TCEP.
Как да се предпазим от вдишване на тези химикали
Съединението се съдържа най-вече в пяната на седалката, а не в компонентите (рамка или релси и т.н.) или тапицерията. Водещият изследовател Ребека Хоен, която също е учен по токсикология в университета Дюк, смята, че това е проблем на общественото здраве. „Това е особено тревожно за шофьорите, които пътуват на дълги разстояния, както и за децата“, каза Хоен.
Учените препоръчват на шофьорите (особено тези, които паркират колите си навън) да отворят прозорците, за да намалят температурата в интериора и да подобрят циркулацията на въздушния поток. Използването на климатик също помага, но настройката за рециркулация на въздуха трябва да се избягва, поне докато температурата в колата се нормализира. Освен това, предишни проучвания твърдят, че любимата миризма на нова кола е токсична, съдържаща химикали като формалдехид и бензен, и двата от които са канцерогенни.