Е лектромобилите започват повсеместната си пазарна инвазия, но на този момент цената е основният фактор при взимането на решение „За” или „Против”.
Анализаторите на агенция JATO Dynamics са проучили цените на автомобилите в 43 страни по света, установявайки, че средната цена за нормален автомобил на тези пазари възлиза на $29 493. А средната цена на електромобил е…81% по-висока!
В Европа (23 държави плюс Турция и Израел) средната цена на конвенционален автомобил възлиза на $34 091, докато средната цена на най-популярния BEV се колебае между $35 000 и $103 000.
Разбира се, че при подобни проучвания има изключения, тъй като има държави, където може да се купи Renault Zoe за под 25 000 евро, макар в 15 държави Zoe да е по-скъпо от аналогичен модел с ДВГ. Анализаторите изтъкват, че основните потребители на е-колите са скандинавските държави, където цените са изключително високи. Така например електромобил в Норвегия излиза 2,4 пъти по-скъпо от същия в Гърция.
В САЩ ситуацията е почти същата, като тук средната цена на автомобил възлиза на $35 614, тъй като се продават повече пикапи и големи SUV. В същото време най-популярния електромобил на континента струва $47 467. Става въпрос за Tesla Model 3. Най-достъпен е Nissan Leaf, струващ $32 506. Това ще рече, че BEV са по-скъпи средно с 21% от нормалните автомобили.
Много голяма е разликата в Латинска Америка, където за нормален автомобил средно се иска $20 812, докато средно за електромобил се иска $38 680. Ситуацията е сходна в Индия: при средно $12 500 (но с основен дял на продажбите на Tata и Maruti Suzuki) за нормална кола, електрическата струва средно $37 000.
Каква е ситуацията в Китай? Коренно противоположна. При средна цена на автомобил от $26 715, средната цена на е-колите е… по-ниска. Например кросоувърът BYD Yuan струва $15 279 (-43% спрямо средното за пазара), а компактният хечбек Chery EQ1 възлиза на $20 260. Докато за Tesla Model 3 тук (преди старта на местното производство) тук искат почти $70 000, докато в САЩ само $47 000.
Ще паднат ли цените на електромобилите? Да, разбира се, но в дългосрочен план. Към този момент може да кажем, че базовата цена на VW ID.3 ще е около $33 000, което е по-малко от средната цена на дребно за конвенционален автомобил в Европа. Но това ще стане на по-късен етап. Иначе моделът ще бъда лансиран първо във версия First Edition и ще струва от порядъка на 40 000 евро, което ще е с около 3000 повече спрямо Golf GTI Performance.
Но да не забравяме, че това е компактен хечбек, докато в момента клиентите са се насочили предимно към кросоувъри. Очакваме в сегмент В скоро да стане много конкурентно, тъй като почти едновременно на пазара ще бъдат лансирани Peugeot 208-e, Opel Corsa-e и Seat el-Born, които ще се конкурират с най-продавания електромобил в Европа Renault Zoe. Последното тествахме преди по-малко от месец, като у нас моделът с нов електромотор и нова батерия струва малко над 70 000 лв.
SUV са повишили драстично консумацията на петрол и емисиите парникови газове
Първото електрическо Volvo идва с 408 к.с. и 400 км пробег
Това е български електромобил. Параметрите му са впечатляващи