Междинната стъпка по пътя към пълна електрификация: BMW 530e (тест драйв)

,
BMW 530e тест драйв

Vesti.bg

П ътят, по който е поел BMW, е ясен: до 2021 г. компанията трябва да е изкарала на пътя 1 млн. електрифицирани автомобили. Но това е само началото на супер амбициозния план на новия шеф на баварците, според който до 2023 г. компанията ще въведе на пазара 25 електрифицирани модела, като повечето от тях ще бъдат напълно електрически.

Според прогнозите на BMW Group, клиентското търсене трябва да гарантира, че над 50 % от новите регистрации на превозни средства в премиум сегмента в Китай ще бъдат изцяло електрически (BEV) през 2030 г. Цифрата за Европа ще бъде около половината от този процент, а САЩ ще бъде на приблизително на същото ниво като Европа.

На този етап плъг-ин хибридите са междинната стъпка първо за справяне със строгите норми за отделяните емисии СО2, които ще влязат в сила през 2020 г., и на второ място: за постигане на крайната цел, а именно всеобхватна гама от е-коли.

Към момента плъг-ин колите са като спасителен пояс за всички, тъй като при тях се запазва ефективността на конвенционалните автомобили, с която потребителите са свикнали и в същото време се намалява нивото на вредни емисии с 50 до 80%.

Vesti.bg

Проблемът на PHEV се крие във факта, че те са много чувствителни на начина на живот на собственика си. Ако имате възможността да зареждате автомобила си както в офиса, така и в дома си, или ако пътуването ви е под 40 км, тогава да, плъг-ин хибридът има голям смисъл. Но ако това не е така, то те може да излязат по-малко икономични от бензиновия или дизеловия си аналог.

Vesti.bg

За да тествам тази теория, взимам плъг-ин „петицата”, с която в края на лятото врътнах около 900 км до Гърция и обратно. Баварците модифицираха 530е с по-голяма батерия и xDrive задвижване, която осигурява по-голям пробег само на ток, по-ниски емисии СО2, но и цената е много по-висока. Затова версията с капацитет на батерията от 9,2 kWh (новата е с 12) ми изглежда по-смислена. Заводският параметър на възможния пробег на ток в града възлиза на 49 км. В Европа около 80% от потребителите шофират именно по толкова на ден, затова и такъв тип автомобил има много плюсове. Идеалният вариант е да го зареждате в офиса и дома си (двете крайни точки на пътуването през деня в по-голямата част от случаите), тъй като в реални условия в града ще постигнете около 35 км, а посочените близо 50 изглеждат по-скоро като мираж.

Но дори и с 30 км смисълът е наистина голям, стига да имате горната възможност. Иначе батерията се зарежда за около три и половина часа от iWallbox и за шест от обикновен ел. контакт. При шофиране само в града и максимален разход от 15,2 kWh на 100 км (по заводски параметри), за изминаването на 100 км ще платите около 3 лв. при дневна тарифа от 19 ст. на кВтч.

Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe

Назад към доброто старо време с BMW Z4 M40i (тест драйв)

Ситуацията обаче се променя, ако карате много извънградско и нямате възможност да зареждате батерията, какъвто бе моят случай в чужбина. Затова в крайна сметка средният ми разход на гориво след тези близо 900 км стигна 7,7 л/100 км, но подобен вариант е безсмислен за плъг-ин хибрид. В София, докато все още батерията ми бе пълна, постигнах 33 км пробег само на ток.

Vesti.bg

Освен традиционните режими – Eco Pro, Comfort, Sport – при 530e има още няколко. По подразбиране се включва Auto eDrive (в който аз успях да измина около 110 км, тъй като има постоянна рекуперация), като тук ДВГ и електромоторът работят така, че да постигнат най-добрия баланс между ефикасност и динамика. При Max eDrive работи само електрическият мотор и тук максималната скорост е 140 км/ч, но е повече от ясно, че при такава батерията ще се изчерпа за много кратко време. Има и режим Battery Control, който дава възможност да се постави целево ниво на заряд на батерията между 30 и 100%.

Ford Focus ST: Д-р Джекил и мистър Хайд (тест драйв)

Различна алтернатива на „М” и „AMG”: Lexus ES 300h (тест драйв)

Що касае целия задвижващ тракт, то батерията и електромоторът работят заедно с 2,0-литров турбо бензинов двигател. Мощността му е 184 к.с., но заедно с електромотора сумарната мощност  достига 252 к.с. и 420 Нм, които са повече от достатъчни за модела, предлагащ ускорение до 100 км/ч за 6,2 секунди.

Последното е само цифра, която за този конкретен модел не ме впечатлява кой знае колко, защото тук се търсят други качества, макар на фона на 1845 кг това ускорение си е повече от добро.

Далеч по-впечатлен съм от комфорта и управляемостта на хибридната „петица”. Като изключи големите джанти, престилки и М-емблеми на моя M Sport тестови автомобил, няма други фактори, като да ме карат да карам много бързо. 530е продължава да има много добро пътно поведение, но не прецизността в завоите е най-същественото тук. Теглото на 530е е със 155 кг над това на 530i, но през по-голямата част от времето тези килограми са добре маскирани.

Vesti.bg

По-важното в случая е, че тук комфортът е от първостепенно значение. Затова и алкантарените седалки и тежката возия се по-интересни за мен от обратната връзка от волана, поне в този конкретен случай. Превключването между ДВГ и електромотора е много плавно и почти безшумно, както между другото е и всичко в интериора. За това „вина” носи и фактът, че G30 е баварският седан с най-нисък коефициент на челно въздушно съпротивление (0,22). Така още повече искам да подсиля твърдението си, че в интериора наистина не се чува нищо от заобикалящия ви свят.

Vesti.bg

Няма да разказвам за системите за полуавтономно управление, тъй като аз продължавам да вярвам, че коли трябва да се карат, а не да те возят сами. Затова и винаги съм предпочитал мястото зад волана, който пасва идеално в захвата ми. В моя случай върху него има буквичката „М”, която обикновено върви в комбинация с много лъскав метал и прекрасна кожа. Новото поколение iDrive върви в комплект с 10,25-инчов тъчскрийн дисплей, приборното табло вече е ново, като трябва да маркирам и Head-up дисплея с увеличено със 70% проекционно поле. Йонизацията на въздуха са щрих към СПА-атмосферата на борда на хибридната Серия 5.

KIA XCeed предлага уравнение с едно неизвестно (тест драйв)

Volvo S60 чупи стереотипи (тест драйв)

Списъкът от глезотии може да продължи, а този със системите на борда е толкова дълъг, че въобще няма да се спирам на него. Той си е съвсем различно четиво и занимавка. Ще отбележа, че поместването на пакета батерии под багажника е изяло 120 литра от обема му, който е спаднал до 410 л, но това си е достатъчно за една дълга почивна на море с дете и жена.

Vesti.bg

Технически характеристики:

BMW 530e Plug-in

Размери

Дължина, мм: 4935

Широчина, мм: 1868

Височина, мм: 1466

Междуосие, мм: 2975

Маса, кг: 1845

Двигател

Вид: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1998

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 184 при 5000-6500

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 290 при 1350-4250

Електромотор

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 113 при 3170

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 3170

Комбинирана мощност, к.с.: 252

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 235

Макс. скорост в ел. режим, км/ч: 140

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,2

Електрически пробег (градско), км: до 49

Среден разход на гориво, л/100 км: 2,0 – 2,4

Вредни емисии СО2, г/км: 45 - 54

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 113 150

Източник на статията: Vesti.bg

БМВ Серия 5 плъг-ин тест драйв 530 plug-in BMW 530e BMW 5 Series