А втомобилната индустрия преминава през най-голямата си трансформация от създаването на автомобила, наливайки милиарди за създаване на по-ефективни технологии за задвижване, в това число хибриди, плъг-ин хибриди, електромобили и автомобили с горивни клетки. Но клиентът все още е този, който диктува пазара, а той иска кросоувъри и SUV, с което увеличава печалбата на автомобилните концерни и нефтените конгломерати.
Основана година след петролната криза през 1973 г., International Energy Agency стига до едно очевидно заключение по отношение на тази тенденция. Макар световните продажби на автомобили с ДВГ да спаднаха с 2% през 2018 г., около 40% от новите продажби в САЩ се падат на SUV моделите спрямо 20-процентния пазарен дял през 2010 г. В Европа около 1/3 от общите продажби се падат на кросоувърите и SUV моделите. Китай също е влюбен в този род автомобили, а Индия не изостава много по-назад. В момента в света има около 200 млн. (от 35 млн. през 2010 г.) SUV и кросоувъри по света.
Резултатът е, че световния SUV автопарк е увеличил отделяните вредни емисии СО2 с почти 0,55 гигатона за последното десетилетие, достигайки почти 0,7 Gt. Това значи, че SUV автомобилите са вторият най-голям замърсител на околната среда с емисии СО2 от 2010 г. насам, следвайки сектора на енергетиката и изпреварвайки тежката промишленост, транспортния сектор с камиони и авиационната индустрия.
SUV и кросоувърите са виновни и за дневното покачване на консумацията на петрол с 3,3 млн. барела за периода 2010 до 2018 г.
Ако тази тенденция се запази, SUV моделите ще добавят 2 млн. барела към дневната консумация на петрол в света до 2040 г. Подобен ръст би компенсирал екологичните ползи от 150 млн. електромобила!
Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe
Първото електрическо Volvo идва с 408 к.с. и 400 км пробег
Това е български електромобил. Параметрите му са впечатляващи