Т емата за държавното поощряване за преминаване към електрически автомобили се върти в определени кръгове на обществото ни от доста години. Моето лично мнение е, че България ще си остане една от седемте държави, които няма да въведат субсидия за покупка на нов електромобил.
То не почива на някакви конкретни факти, които знам само аз, просто този извод си вадя на база социално-икономическите и финансови процеси, които текат в страната ни. Както е казал е великият народен мислител Годжи: пари нема действайте.
Тези дни Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА) публикува подробен доклад за субсидиите и данъчните облекчения за собствениците на електромобили в страните-членки на ЕС. От него се вижда, че субсидии не дават Белгия, България (не дава и никакви данъчни облекчения при покупка), Дания, Финландия, Латвия, Словакия, Швеция и Швейцария. Забелязва се, че това са (с изключение на Латвия и Словакия) едни от най-богатите държави на континента, чиито жители могат да си позволят покупката на електромобил, без да разчитат на помощ от държавата. Но тя пък дава други бонуси като данъчни отстъпки и други.
На очи веднага се набива името на Кипър, която дава 12 000 евро субсидия за предаване за скрап на стар автомобил и замяната му на такъв, който отделя под 50 г/км емисии СО2. Ако човек си купи електромобил за под 80 000 евро, субсидията скача до 19 000 евро! Още 1000 ще му дадат властите, ако върне и стар автомобил.
Малта следва плътно с 11 000 евро субсидия за частни лица, до 20 000 достига тя за фирмените коли.
Гърция също удря сериозна финансова „инжекция” при покупката на е-кола. Там се възстановяват до 30% от цената на BEV, но максимум до 8000 евро. Отпускат се допълнителни 1000 евро, ако се бракува кола под 10-годишна възраст, или купувачът е на възраст до 29 години. Таксиметровите шофьори могат да получат субсидия до 40% от цената, но максимум 17 500 евро. Получават и допълнителни 5000 евро за бракуване на старо такси.
Румъния е добре познат пример. В северната ни съседка се отпускат до 3300 евро за HEV (самозареждащ се хибрид), до 6400 евро за PVEH и до 11 500 евро за BEV.
Сред отличниците е близката до нас Хърватска, която дава субсидия от 9291 евро за покупка на BEV и 5309 евро за покупка на PHEV (плъг-ин хибрид).
В повечето други страни субсидията варира в рамките на 2500 до 7000 евро, но с различни условности. На там важат и други бонуси. Така например в Австрия, ако човек си купи електромобил под 40 000 евро, ДДС в размер на 20% отпада. Сериозно отстъпка от дължимите данъци при покупка и регистрация се дава в Дания (но пък никаква субсидия). М Унгария, която дава 7350 евро субсидия за електромобил, не са плащат данъци. Ирландия дава до 5000 евро данъчно облекчение за електромобил до 40 000 евро.
Примерите биха могли да продължат.