Р умънското правителство стартира нова програма, наречена “Rabla Local” (буквално преведено “местна таратайка”), информира БТА.
Ако собствениците на автомобили, по-стари от 15 г., решат да ги бракуват, ще получат 3000 леи (1200 лв.), без да са задължени да купуват нова кола, както беше по програмата “Rabla Classic”.
Осемдесет процента от парите идват от Фонда за околната среда, а 20% от местния бюджет. Колата, която ще бъде бракувана, трябва да е регистрирана в данъчните регистри на кметството, да е на повече от 15 г., да има стандарт Евро 3 или по-стар и да има основните компоненти, като двигател, трансмисия и ходова част.
А тази поредна екологична мярка се въвежда, тъй като 45 на сто от румънците карат коли на повече от 11 г., показват данните от проучване на местния Институт за оценка и стратегия (IRES).
62 на сто от тях имат поне една кола в семейството. Три четвърти са си закупили колата като вече употребявана - още една причина в северната ни съседка постоянно да се мисли за обновяване на парка. Нещо, което в България не се случва и не се вижда кога ще почне да се случва.
Повече от половината (54%) от анкетираните имат дизелови автомобили, а 36% са на бензин. Два процента казват, че притежават хибрид и само един - електромобил.
Над една трета (37%) планират да закупят EV, но основната пречка за подобна стъпка е високата цена. Повече от половината (51%) споделят, че не могат да си го позволят. Един на всеки 10 респонденти посочва липсата на инфраструктура за зареждане.
Три четвърти (76%) от анкетираните твърдят, че през последната година са използвали природосъобразни методи за транспорт (ходене пеша, колeло, обществен транспорт). Шест от 10 (61%) са намалили използването на автомобила си през изминалата година чрез споделено пътуване.
Пазарът на употребявани автомобили в Румъния се разширява, но не непременно чрез увеличаване на вноса на такива автомобили, а чрез сериозното покачване на цените на колите, отбелязва вестник “Адевърул”.
В края на 2022 г. средната цена на автомобилите на най-голямата платформа за обяви в Румъния беше 11 198 евро, с 3% по-висока от тази през януари 2022 г. и с 18% по-висока в сравнение с декември 2021 г.
Това означава, че колите втора ръка са навлезли на пазара с по-високи цени още от началото на 2022 г., а колебанията в цените след това са били малки в течение на цялата година. Спрямо края на 2020 г. обаче средната цена на автомобилите се е повишила с 46%, от 7664 евро през декември 2020 г. до 11 198 евро през декември 2022 г., се посочва още в проучването.
Процентно, спрямо годината на производство, са поскъпнали колите на възраст между 5 и 10 години. През декември 2022 г. средната цена за тази категория е с 23% по-висока от декември 2021 г. и с 49% по-висока от декември 2020 г.
В сравнение с 2021 г., през изминалата година най-популярните модели автомобили отбелязаха увеличение на цените между 16% и 26%. Най-голямото развитие на средната цена се отбелязва при BMW 3 Series, която имаше средна цена от 11 342 евро през 2021 г., нараствайки до 18 254 евро през 2022 г.
Следват Audi A4 и Dacia Logan, със средно увеличение на цените от 25%, показват данните.