Турция изостава с електромобилите, но има потенциал за развитие

Страната залага основно на колите на концерна TOGG, но трябва да направи някои реформи, за да стимулира търсенето на EV

TOGG SUV

TOGG

Първият автомобил на TOGG е готов да атакува пазарите.

Т урция изостава в преминаването към електрическо задвижване на моторните превозни средства, но опитва да поправи това, поставяйки си високи цели, личи от анализ на Иван Костов от Индустриален клъстер Електромобили (emic-bg.org), публикуван в БТА.

Южната ни съседка е с население от около 85 милиона души, а регистрираните МПС в страната достигнаха 21 млн. през миналата година. Същевременно Турция има опит в автомобилната индустрия, което допълнително предразполага потенциал за развитие.

Ключов момент в стратегията за електрификация на автомобилния парк е създаването през 2018 г. на джойнт венчъра TOGG (Turkey’s Automobile Joint Venture Group - в превод на английски), обединяващ пет големи компании.

Целта му е да произвежда по 175 000 EV годишно - за местния пазар и за износ, но някои прогнози показаха, че това няма да е достатъчно, за да се изплати инвестицията и задоволи търсенето. Засега са предвидени пет модела, като първият - SUV (в две версии), бе показан лично от президента Реджеп Таийп Ердоган още през 2019 г. и излиза на пазара в настоящата първо край Босфора и в Германия.

Между 2011-а и 2020 г. в Турция са регистрирани едва 2500 EV. Сред предизвикателствата е промяната на законодателството - покупката на EV все повече се насърчава, но още има несигурност по отношение на прилагането на разпоредбите за въглеродното неутралните коли.

Както и по отношение на данъците - въпреки че има данъчни стимули за EV, все още не е благоприятно клиентите да се ангажират с алтернативен автомобил. Цените и общите разходи за поддръжка на EV все още са високи. Има много какво да се желае от инфраструктурата за зареждане.

За турските потребители все още е трудно да се информират адекватно за пазара на електромобили, например какво се предлага, какви са характеристиките на возилата, сравнения и т.н.  

Интересът към тях обаче нараства бързо. Турското правителство обяви план за насърчаване на използването на електромобили, включително разширяване на настоящите данъчни стимули и планирано ново законодателство.

В момента Турция няма всеобхватно законодателство за електромобилите. Въпреки това, за да се подготви инфраструктурата и за да може да се поддържа използването на електромобили, от 2018 г. влязоха в сила правилата и процедурите относно зарядните станции.

Другите подзаконови разпоредби относно EV са:

съгласно Наредбата за местата за паркиране, поне едно от всеки петдесет трябва да има станции за зареждане на EV на платени паркинги от страната на улиците и в търговските центрове;

по същия начин, съгласно Наредбата за регулациите за планирания ландшафт, съоръженията за зареждане на EV ще бъдат инсталирани на паркингите, бензиностанциите и други подходящи места с положителното съгласие на съответното електроразпределително дружество.

Налице са следните стимули:

* За EV и хибридни превозни средства, специалният данък върху потреблението (ÖTV) е намален за два класа:

- от 90% на 45% за автомобили с обем не повече от 1800 куб. см и мощност на електродвигателя не повече от 50kW;
- от 180% на 90% за автомобили с обем не повече от 2500 куб. см и мощност на електродвигателя не повече от 100 kW.

Съгласно Националния план за действие за енергийна ефективност (2017-2023 г.), ще бъде разработен диференциран данъчен режим, базиран на разхода на горивото и емисиите на въглероден диоксид. Сегашната данъчна система за МПС ще бъде променена, така че превозните средства с ниски емисии на въглероден диоксид да получават данъчни предимства.

Системата ще бъде въведена така, че по-старите превозни средства да плащат по-висока данъчна ставка, като се вземе предвид балансът между покупателната способност и въздействието върху околната среда.

Броят на зарядните станции се увеличава всяка година. През 2017 г. десет частни компании стартираха с общо над 1500 станции. В допълнение, инфраструктурата и стандартите, необходими за изграждането на зарядни станции за хибридни и електрически превозни средства, ще бъдат определени в предстоящото законодателство.

Турция произвежда автобуси за обществен транспорт. TEMSA, част от Sabancı Holding, и ASELSAN, водещата компания за отбранителна индустрия и част от фондацията на турските въоръжени сили, разработиха съвместно първите сто местни електрически автобуси за обществен транспорт.

БТА

стимулиране електробомили Ердоган TOGG Турция