Т урция изостава в преминаването към електрическо задвижване на моторните превозни средства, но опитва да поправи това, поставяйки си високи цели, личи от анализ на Иван Костов от Индустриален клъстер Електромобили (emic-bg.org), публикуван в БТА.
Южната ни съседка е с население от около 85 милиона души, а регистрираните МПС в страната достигнаха 21 млн. през миналата година. Същевременно Турция има опит в автомобилната индустрия, което допълнително предразполага потенциал за развитие.
Ключов момент в стратегията за електрификация на автомобилния парк е създаването през 2018 г. на джойнт венчъра TOGG (Turkey’s Automobile Joint Venture Group - в превод на английски), обединяващ пет големи компании.
Целта му е да произвежда по 175 000 EV годишно - за местния пазар и за износ, но някои прогнози показаха, че това няма да е достатъчно, за да се изплати инвестицията и задоволи търсенето. Засега са предвидени пет модела, като първият - SUV (в две версии), бе показан лично от президента Реджеп Таийп Ердоган още през 2019 г. и излиза на пазара в настоящата първо край Босфора и в Германия.
Между 2011-а и 2020 г. в Турция са регистрирани едва 2500 EV. Сред предизвикателствата е промяната на законодателството - покупката на EV все повече се насърчава, но още има несигурност по отношение на прилагането на разпоредбите за въглеродното неутралните коли.
Както и по отношение на данъците - въпреки че има данъчни стимули за EV, все още не е благоприятно клиентите да се ангажират с алтернативен автомобил. Цените и общите разходи за поддръжка на EV все още са високи. Има много какво да се желае от инфраструктурата за зареждане.
За турските потребители все още е трудно да се информират адекватно за пазара на електромобили, например какво се предлага, какви са характеристиките на возилата, сравнения и т.н.
Интересът към тях обаче нараства бързо. Турското правителство обяви план за насърчаване на използването на електромобили, включително разширяване на настоящите данъчни стимули и планирано ново законодателство.
В момента Турция няма всеобхватно законодателство за електромобилите. Въпреки това, за да се подготви инфраструктурата и за да може да се поддържа използването на електромобили, от 2018 г. влязоха в сила правилата и процедурите относно зарядните станции.
Другите подзаконови разпоредби относно EV са:
съгласно Наредбата за местата за паркиране, поне едно от всеки петдесет трябва да има станции за зареждане на EV на платени паркинги от страната на улиците и в търговските центрове;
по същия начин, съгласно Наредбата за регулациите за планирания ландшафт, съоръженията за зареждане на EV ще бъдат инсталирани на паркингите, бензиностанциите и други подходящи места с положителното съгласие на съответното електроразпределително дружество.
Налице са следните стимули:
* За EV и хибридни превозни средства, специалният данък върху потреблението (ÖTV) е намален за два класа:
- от 90% на 45% за автомобили с обем не повече от 1800 куб. см и мощност на електродвигателя не повече от 50kW;
- от 180% на 90% за автомобили с обем не повече от 2500 куб. см и мощност на електродвигателя не повече от 100 kW.
Съгласно Националния план за действие за енергийна ефективност (2017-2023 г.), ще бъде разработен диференциран данъчен режим, базиран на разхода на горивото и емисиите на въглероден диоксид. Сегашната данъчна система за МПС ще бъде променена, така че превозните средства с ниски емисии на въглероден диоксид да получават данъчни предимства.
Системата ще бъде въведена така, че по-старите превозни средства да плащат по-висока данъчна ставка, като се вземе предвид балансът между покупателната способност и въздействието върху околната среда.
Броят на зарядните станции се увеличава всяка година. През 2017 г. десет частни компании стартираха с общо над 1500 станции. В допълнение, инфраструктурата и стандартите, необходими за изграждането на зарядни станции за хибридни и електрически превозни средства, ще бъдат определени в предстоящото законодателство.
Турция произвежда автобуси за обществен транспорт. TEMSA, част от Sabancı Holding, и ASELSAN, водещата компания за отбранителна индустрия и част от фондацията на турските въоръжени сили, разработиха съвместно първите сто местни електрически автобуси за обществен транспорт.