Г ърция сега тръгва по пътя на подмяна на автопарка си към електрически, но вече разполага със стратегия и куп мерки и отстъпки, показва анализ на Иван Костов от Индустриален клъстър Електромобили (ИКЕМ), публикуван от БТА.
Те са обединени в нов план, наречен I Move Electricity, и са по целия спектър - ценови, данъчни и т.н., за да бъдат привлечени все повече хора. До края на миналата година бюджетът бе на стойност 100 милиона евро.
Резултатът не закъсня - през 2019 г. са били регистрирани 480 електромобила, а през 2021-а - 6967, като пазарният им дял скочи от 0,4 на 7 процента.
Южната ни съседка планира да изгради 10 000 зарядни станции в следващите 5 години и още 10 хил. точки в средносрочен план.
И така, ето какво предлага гръцката държава за онези, които решат да сменят колата с ДВГ с такава с електрическо задвижване:
- до 20% отстъпка от цената на кола до 30 000 евро;
- до 15% отстъпка от цената на кола над 30 000 евро;
- до 6000 евро субсидия за хибридни електрически автомобили с емисии до 50 g CO2/км на цена между 30 000 и 50 000 евро;
- хората със специални нужди и големи семейства могат да получат допълнителни 1000 евро в допълнение към посочените по-горе субсидии.
- прибавите още 1000 евро при бракуване или замяна на наличния ви автомобил с ДВГ.
И още: 20 процентта отстъпка за електрически скутер и 40 на сто за електрически велосипед.
Остъпките за бизнеса са в отделен пакет и при тях налице е следното:
- до 15% отстъпка от цената на кола до 30 000 евро;
- до 5500 евро за хибридни електрически автомобили с емисии до 50 g CO2/км на цена между 30 000 и 50 000 евро;
- до 4000 евро (15%) от цената при други условия;
- до 1000 евро допълнително за бракуване или замяна на стара кола.
Интересно става при покупката на автомобил за таксиметрови услуги (със задължително бракуване на старото такси):
- до 10 500 евро отстъпка, ограничена до 25% от цената, като и тук възможностите са няколко според цената, а също така за хибриди;
Компаниите могат да разчитат на 50 процента от данъчните амортизиционни ставки за автомобили до 40 000 евро, също толкова за мототоциклети/мотопеди до 50 г/км въглеродни емисии и 30% за кола с такива емисии до 40 000 евро.
Частните лица са освободени от следните данъци при покупка на EV: регистрационен, пътен, данък “лукс”, а ДДС е 13 процента, вместо 24, колкото е в Гърция.
Също така паркират безплатно, а ограниченията за придвижване с коли, наложени в Атина, не важат за електромобили.
Държата субсидира с 500 евро покупката на зарядно устройство за “интелигентен дом”, като подробности за кандидатстване ще бъдат обявени в следващите месеци.
В същия раздел имаме 50 процента надолу от разходите за закупуване и монтаж на станция, които скачат на 70, ако става въпрос за островите.
Колкото до бизнеса, харчовете електрически колонки се считат за фирмен разход. А общините вече са задължени да разполагат с определен брой точки за зареждане на EV. Планът I Move Electricity също така предвижда всяка нова сграда да има инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства.
При над 9 милиона население по пътищата на Гърция се движат близо 7 млн. превозни средства.
За Атина, където трафикът е наистина много тежък - който е ходил, знае, се планира всяко трето ново превозно средство да бъде електрическо до 2030 г.