10 000 евро достига държавната субсидия за покупката на електромобил и 4500 за “плъг-ин” хибрид по програмата Rabla Plus в Румъния, информира БТА, цитирайки анализ на Иван Костов от “Индустриален клъстер Електромобили” (ИКЕМ).
6500 от тях могат да се добавят за бракуване на кола с ДВГ, по-стара от 8 години.
През 2021 г. сумата на програмата бе удвоена от Министерството на околната среда и вече е 82 млн. евро. Тя касае придобиването на EV или хибрид.
По Rabla Classic пък (90 млн. евро бюджет) електрическите хибриди и коли на газ се субсидират с 600 евро (преди бяха 500).
Прави впечатление, че в северната ни съседка има още няколко възможности, при които държавата помага. А общият бюджет на Румъния за преминаване към автомобили с нулеви вредни емисии възлиза на 250 милиона евро - най-високият досега.
По програмата Car Wreck Plus се дават около 9000 евро на желаещите да се сдобият с електромобил и да се разделят със стария си, ако е на възраст над 15 г.
При същата схема за “плъг-ин” хибрид помощта е малко над 4000 евро. При второ бракувано конвенционално превозно средства - и за двата случая можете да получите още 1200 евро.
Налице са и следните облекчения: електрическите и хибридните превозни средства са освободени от такса за регистрация; данъчно намаление/освобождаване на базата на въглеродния диоксид (CO2).
Има и инфраструктурни стимули, според които се възстановява сумата от максимум 2500 евро за станции < 22kW и 30 000 евро за станции > 22kW.
Благодарение на всичко това броят на регистрираните EV през 2021 г. е нараснал със 118 процента в сравнение с 2020 г. - 8631 броя. Напълно обяснимо лидер е Dacia Spring с 3066, като половината от тях са реализирани през декември, когато към 1500 румънци явно са решили да си направят скъп коледен подарък.
При близо 19 милиона души население в Румъния по пътищата се движат около 9 милиона пътни превозни средства.