Tesla почели повече от всеки свой конкурент на световния пазар. Този факт се използва от Илон Мъск като оръжие в ценовата войната за световно надмощие на пазара на електромобили.
Tesla е постигнала брутна печалба от $15 653 на автомобил през третото тримесечие на 2022 г. – над два пъти повече спрямо Volkswagen Group, четири пъти над печалбата на Toyota и пет пъти повече спрямо Ford Motor, пише Automotive News.
През по-голямата част от годината Tesla и всички останали вдигаха цените на своите продукти, а липсата на чипове и други части държеше обемите под търсенето.
Решението на Tesla да обърне тенденцията и да харчи от своята печалба за намаляване на цените предизвиква стратегията за печалба от обема, която утвърдени автомобилни производители като GM следват след финансовата криза от 2008 г. и удвоиха по време на пандемията.
За да контролира производствените разходи, Tesla инвестира сериозно в нова производствена технология, като използването на големи отливки за замяна на малки метални части. Tesla започна сама да произвежда батерии и отделни други части от веригата си за доставки, стандартизира дизайна на автомобилите, за да подобри икономиите от мащаба.
Използването на подобни предимства за намаляване на производствените разходи с цел намаляване на цените има дълга история в автомобилната индустрия.
Хенри Форд сваля рязко цените на своя Model T в началото на XX век, въвеждайки иновативната за времето си поточна линия.
През 80-те и 90-те години на миналия век Toyota използва своята система за икономично производство, за да предложи цени, на които конкурентите от Детройт не успяват да отговорят. Сега Toyota рестартира стратегията си под натиска на Tesla.
Ръстът на търсене на електромобили изпревари общия пазар в САЩ и в световен мащаб през 2022 г. Това насърчи производителите да повишат цените на EV. Ford вдигна цените на своя електрически пикап F-150 с 40% през 2022 г.
Но анализаторите предупреждават, че световният пазар на електрически автомобили скоро може да има по-голям производствен капацитет от търсенето.
До 2026 г. търсенето на електромобили в Северна Америка ще достигне ниво от около 2,8 млн. автомобила годишно, казва анализаторът Уорън Браун. Но северноамериканските заводи за електромобили ще могат да правят повече от 4,5 млн. EV, т.е. с 60% повече от реалното търсене.
Голямата битка е в Китай, която тема Бил Русо от Automobility коментира така: „Голям пай, по-малко парчета, повече за ядене от тези, които останат.”
Играчи като Xpeng се възползваха от повишаването на цените на Tesla. Китайската компания отчете брутна печалба от $4565 през третото тримесечие и нетна загуба от $11 735 на автомобил.
Виетнамският производител Vinfast заяви миналата седмица, че ще използва ценови промоции, за да отговори на Tesla.
Китайският производител №1 на електромобили BYD обяви увеличение на цените от 1 януари, след като Пекин спря субсидиите за е-коли. За момента BYD не са отговорили на хода на Tesla с намаленията на цените, но брутната печалба от $5456 на автомобили й дава по-голямо поле за реакция от това на VW, Toyota или GM.