Саудитска Арабия, Египет и Турция започват производство на електромобили

Нации, които обикновено се свързват с добива на нефт или зависимостта си от него, подготвят EV бъдещето си

Пламен Георгиев,
Lucid Air

, Licud Motors

Lucid Air

Т урция, Саудитска Арабия и Египет имат големи планове за производство на електромобили. На техните планове се гледа като на пророчески знаци на бъдещето, тъй като и трите държави са силно обвързани с нефта, едни като производители, други като огромен консуматор.

Като най-големият износител на петрол в света, Саудитска Арабия е страната, която има най-много за губене или печелене – зависи от какъв ъгъл ще се погледне ситуацията. А обещаните $550 000 на ден ($200 млн. на година) на Роналдо не изглеждат като знак, че някой в кралството се е притеснил, дори никак. Но все пак арабите имат сериозни амбиции на EV фронта.

През 2018 г. Общественият инвестиционен фонд на Саудитска Арабия инвестира $1 млрд. в Lucid Motors, която трябва да изгради нов завод в най-голямата по територия държава на Арабския полуостров.

В същото време в кралството се случиха и други събития. Принц Мохамед бин Салман лансира първата национална автомобилна марка, Ceer, която да прави, произвежда и продава седани и SUV-ове. Тя също черпи средства за това от Обществения инвестиционен фонд, този път в сътрудничество с Foxconn и ползвайки технология на BMW.

И двете разработки са критични за най-големия износител на петрол в света и плановете му за постигане на капацитет за производство на 150 000 електромобила годишно до 2026 г. В същото време управниците на кралството предвиждат държавни субсидии за замяна на правителствения автопарк с електрически автомобили, както и въвеждане за „зелени” автобуси.

Но докато Саудитска Арабия тепърва навлиза в автомобилния бизнес, Турция е на 13-а позиция в света по производство на автомобили. Заводи в страната имат Ford, Toyota, Honda, Fiat, Hyundai и Renault, но погледите са насочени към националната марка.

Турският производител на е-коли Togg се цели в капацитет от 175 000 EV годишно. Възможно е обаче тясната обвързаност на Togg с турския президент Реджеп Тайп Ердоган да попречи на тези планове чисто имиджово, тъй като президентът все повече губи подкрепа и това може да се отрази на плановете. Но това тепърва предстои да видим. Плановете и потенциалът са налице.

Амбициите на Египет също отиват отвъд вноса на е-коли. Президентът Абдел Фатах Ел-Сиси заяви в началото на 2022 г., че лично е ангажиран с родното производство на електромобили. Плановете вече са в ход и до края на годината трябва да видим от египетския завод да излязат първите бройки на Cadillac Lyriq. На масата са и други партньорства с китайски производители, така че тук също потенциалът е доста сериозен и тепърва ще се реализира.

През 2022 г. страната бе домакин на конференцията СОР 27, във връзка с която бяха инсталирани нови DC бързозарядни станции, но Египет тепърва трябва да развива мрежата си от зарядни точки, която наброява около 500. При население 107 млн.

петрол нефт Саудитска Арабия Турция Египет