Т урция, Саудитска Арабия и Египет имат големи планове за производство на електромобили. На техните планове се гледа като на пророчески знаци на бъдещето, тъй като и трите държави са силно обвързани с нефта, едни като производители, други като огромен консуматор.
Като най-големият износител на петрол в света, Саудитска Арабия е страната, която има най-много за губене или печелене – зависи от какъв ъгъл ще се погледне ситуацията. А обещаните $550 000 на ден ($200 млн. на година) на Роналдо не изглеждат като знак, че някой в кралството се е притеснил, дори никак. Но все пак арабите имат сериозни амбиции на EV фронта.
През 2018 г. Общественият инвестиционен фонд на Саудитска Арабия инвестира $1 млрд. в Lucid Motors, която трябва да изгради нов завод в най-голямата по територия държава на Арабския полуостров.
В същото време в кралството се случиха и други събития. Принц Мохамед бин Салман лансира първата национална автомобилна марка, Ceer, която да прави, произвежда и продава седани и SUV-ове. Тя също черпи средства за това от Обществения инвестиционен фонд, този път в сътрудничество с Foxconn и ползвайки технология на BMW.
И двете разработки са критични за най-големия износител на петрол в света и плановете му за постигане на капацитет за производство на 150 000 електромобила годишно до 2026 г. В същото време управниците на кралството предвиждат държавни субсидии за замяна на правителствения автопарк с електрически автомобили, както и въвеждане за „зелени” автобуси.
Но докато Саудитска Арабия тепърва навлиза в автомобилния бизнес, Турция е на 13-а позиция в света по производство на автомобили. Заводи в страната имат Ford, Toyota, Honda, Fiat, Hyundai и Renault, но погледите са насочени към националната марка.
Турският производител на е-коли Togg се цели в капацитет от 175 000 EV годишно. Възможно е обаче тясната обвързаност на Togg с турския президент Реджеп Тайп Ердоган да попречи на тези планове чисто имиджово, тъй като президентът все повече губи подкрепа и това може да се отрази на плановете. Но това тепърва предстои да видим. Плановете и потенциалът са налице.
Амбициите на Египет също отиват отвъд вноса на е-коли. Президентът Абдел Фатах Ел-Сиси заяви в началото на 2022 г., че лично е ангажиран с родното производство на електромобили. Плановете вече са в ход и до края на годината трябва да видим от египетския завод да излязат първите бройки на Cadillac Lyriq. На масата са и други партньорства с китайски производители, така че тук също потенциалът е доста сериозен и тепърва ще се реализира.
През 2022 г. страната бе домакин на конференцията СОР 27, във връзка с която бяха инсталирани нови DC бързозарядни станции, но Египет тепърва трябва да развива мрежата си от зарядни точки, която наброява около 500. При население 107 млн.