Д оналд Тръмп спечели предишните избори със слогана „Да направим САЩ отново велик”. Под това мото той започна да води търговска война с Китай (и други страни) и да строи стена с Мексико. Четири години по-късно неговият наследник сякаш наистина иска да даде реално икономическо измерения на мотото на своя предшественик с предложението за отпускане на 2 трилиона долара, които да бъдат налети в инфраструктура, производство и борба с климатичните промени.
Инициативата на Джо Байдън се нарича American Jobs Plan. Той предвижда отпускането на $621 млрд. за различни транспортни инициативи, в това число $174 млрд. за електрификация на автомобилното производство и инфраструктура.
General Motors спира да продава автомобил с ДВГ през 2035 г.
Тази колосална сума трябва да „подтикне родните вериги за доставка” за развитието и подкрепата на произведени в Америка електрически автомобили. Тук се включва всичко от добива на сурови материали до преоборудването на заводите, субсидии за купувачите на е-коли, както и щатска/местна помощ за изграждането на 500 000 зарядни станции до 2030 г. В тази инвестиция от $174 млрд. се включва и подмяната на целия федерален автопарк (около 650 000 возила) с електрически автомобили. Тази инициатива на Байдън е от 25 януари.
Байдън ще смени федералния автопарк с електрически
Други $115 млрд. ще бъдат насочени за критични ремонти на мостове и пътища, защото огромният американски автопарк трябва да има нужните условия за движение. Тук трябва да бъдат модернизирани 20 000 мили пътища и 10 000 от най-лошите мостове, включително 10-те моста с най-съществена икономическа полза за страната.
Планират се $85 млрд. за модернизиране на обществената транспортна система на страната. Под този параграф трябва да бъдат заменени 50 000 дизелови товарни камиона и да се електрифицира поне 20% от автопарка от училищни автобуси.
Ford удвоява инвестицията в електромобили до $22 млрд.
За разлика от наредбата Made in America (за електрификация на федералния автопарк), American Jobs Plan изисква одобрените на Сената. Едва ли ще привлече гласовете на републиканците, но по-интересното е, че първоначалната сигнали са, че няма да се радва и на пълната подкрепа на демократите във вида, в който е в момента.
С колко превъртеният километраж вдига цената на „новия внос”