Палачинката се обърна: сега западните марки се нуждаят от китайската технология

Световните автомобилни производители се нуждаят от китайски технологии, за да преодолеят препятствията в развитието и да успяват бързо да лансират на пазара нови електрически автомобили

Пламен Георгиев,
XPeng P7 хуманоиден робот

XPeng

К огато ръководителите на Audi за първи път виждат Zeekr 001 през 2021 г., електрически автомобил с дълъг пробег и европейски дизайн, това им идва като студен душ рано сутрин за събуждане. И осъзнават, че, ако искат да се конкурират с китайците, се нуждаят от тяхната технология, анализира Reuters.

„Zeekr 001 тогава шокира почти всички“, казва Стефан Пьотцл, президент на продажбите и маркетинга на SAIC Audi. „Трябваше да направим нещо по въпроса.“

За да разшири гамата си от електрически автомобили за китайските потребители, Audi произведе AUDI E5 Sportback само за 18 месеца, използвайки технологии, предоставени от китайския партньор SAIC, включително батерии, електрическо задвижване, информационно-развлекателен софтуер и усъвършенствани системи за подпомагане на шофирането.

Audi очаква да започне да доставя електрическия автомобил за $33 000 на клиенти в Китай този месец, а световните му конкуренти сега също се стремят да използват китайската интелектуална собственост, за да пуснат бързо нови модели.

Toyota и Volkswagen имат съвместни планове за разработване на модели, предназначени за Китай, с технологии съответно от китайските партньори GAC и Xpeng. Renault и Ford искат да направят още една крачка напред и да разработват глобални модели на китайски платформи за електрически коли, съобщават източници на Reuters.

Световните автомобилни производители се нуждаят от китайски технологии, за да преодолеят препятствията в развитието и да успяват да лансират бързо нови електрически автомобили.

Междувременно китайските компании отчаяно се нуждаят от допълнителни приходи на фона на ожесточена ценова война у дома и засилваща се търговска война в чужбина.

Тази нова стратегия наподобява кампанията „Intel Inside“ от 90-те години на миналия век, когато американският производител на чипове Intel използваше най-съвременни компоненти, за да трансформира компютрите в първокласни продукти.

В този случай китайските автомобилни производители продават технология за електрически коли: почти готови за сглобяване автомобили, захранвани с батерии, подходящи дори за производители с малък обем на продажби и малки бюджети.

Leapmotor си партнира със Stellantis, за да продава своите електрически модели извън Китай (марката ще бъде официално представена в България съвсем скоро) и преговаря с други марки за лицензиране на технологията си, казва главният изпълнителен директор Джу Дзянмин пред Reuters.

Използването на готово китайско шаси и софтуер за електрически коли може да спести милиарди и години време за разработка, като помогне по този начин т. нар. наследствени производители да настигнат китайските конкуренти, казват експерти от автомобилната индустрия.

Renault беше сред първите, които заложиха на този подход, като направиха нискобюджетната Dacia Spring EV на платформа от китайската Dongfeng за продажба в Европа, започвала през 2021 г. Renault отива още една крачка напред с новия електрически Twingo, който разработва в своя изследователски център в Шанхай, като китайската инженерингова фирма Launch Design предоставя техническа подкрепа при разработването на EV-платформата, казват двама източници, запознати с темата.

Ford търси китайски партньор, който да предостави технологии за платформа за електрически автомобили, коментират източници, започнати с темата. Главният изпълнителен директор Джим Фарли често е тествал китайски електрически модели и наскоро похвали електрическия седан SU7 на Xiaomi.

Volkswagen разшири плановете си за разработване на модели, предназначени за Китай, базирани на платформи, разработени съвместно с Xpeng, използвайки дизайна на електрониката и софтуера на последната.

Анализаторите казват, че традиционните автомобилни производители обикновено се затрудняват да разработват гъвкави системи за електромобили, които могат да се актуализират бързо, поради сложни организационни структури. Ето защо Volkswagen иска да види дали технологиите за електрически автомобили на Xpeng могат да допълнят или заменят тези на Volkswagen, казва Йейл Джан, управляващ директор на консултантската компания AutoForesight, базирана в Шанхай. Ако проработи в Китай, Volkswagen може да приложи стратегията в световен мащаб, добавя Джан.

Хе Сяопън от Xpeng заявява, че двете компании искат да разширят партньорството си извън Китай. Това би увеличило приходите на Xpeng, без да се строят заводи в чужбина.

Анализаторът на Oliver Wyman, Марко Сантино, коментира, че традиционните автомобилни производители биха могли да използват „огневата мощ“ на ожесточената конкуренция на китайския пазар, за да изпреварят кривата на развитие. „Получавате много по-качествен продукт на пазара за по-кратки срокове“, казва Сантино.

Вдъхновени от Tesla, китайските производители са разработили модулни платформи, които намаляват разходите, ускоряват развитието и понижават бариерите за навлизане на електрическата мобилност.

„Те се учат бързо от Tesla“, казва Форест Ту, бивш изпълнителен директор на китайския гигант в производството на батерии CATL, който основа консултантската фирма Mapleview Technology. Това предимство вече е достатъчно голямо, за да поддържа „лицензионни и авторски услуги“, докато китайските производители се разрастват в чужбина, казва Ту.

CATL възприе този подход с Ford, лицензирайки технологията им за завод за батерии. Износът на китайски технологии може да помогне на по-слабо индустриализираните страни да изградят свои собствени „национални марки електромобили“, казва Ту.

Базираната в Абу Даби CYVN Holdings, стратегически инвеститор в Nio, е разработила свой собствен премиум модел електромобил, използвайки шасито и софтуера на китайския производител. CYVN купи британската икона McLaren през април и сега планира да продава електромобилите си, използвайки марката McLaren, според два източника, запознати с темата. Но бъдещите модели ще включват много повече „ДНК“ на McLaren и по-малко китайски технологии, казва източник. Официални коментари липсват.

Междувременно новите шасита за електрически автомобили на CATL ще позволят на потребителите „да решат как да изглежда електромобилът, вместо гигантски автомобилни производители да решават какво да продават“, казва изпълнителният президент на CATL Ху Гуолианг.

Дали взаимните ползи от китайската технология за електрически автомобили ще продължат в дългосрочен план обаче остава ключов въпрос. Бившият изпълнителен директор на Aston Martin Анди Палмър казва, че макар да има икономии в научноизследователската и развойна дейност, автомобилните производители трябва да избягват прекомерната зависимост от технологии на трети страни.

„В дългосрочен план сте прецакани, защото сте просто търговец на дребно“, казва Палмър.

Чрез смесване на собствената си технология с чужда, автомобилните производители могат да „ограничат риска“, добавя Сантино.

Източник на статията: reuters.com

тенденции китайски автомобили технология