К итайските марки дърпат, китайските потребители се развиват и Tesla вече не се възприема като технологичен лидер. Според проучване на UBS, само 14% от китайските потребители смятат Tesla за предпочитана марка електрически автомобили, което е спад от 18% спрямо година по-рано и далеч под пика от 30% през 2020 г.
Междувременно местните играчи BYD и Xiaomi излизат напред, подкрепени от „силни продуктови предложения“, „технологични иновации“ и „ценообразуване, което по-добре отговаря на пазарните очаквания“, казва USB.
Спадът на Tesla далеч не е само китайски феномен. В световен мащаб потребителите, които я възприемат като своя най-предпочитана марка електрически автомобили, са спаднали от 22% на 18%. В САЩ предпочитанията са спаднали до 29%, от 38%. Сега те са 15% в Европа, изпреварени от Audi и BMW.
Причините варират в зависимост от региона. В Китай Tesla вече не се възприема като технологичен лидер. В Европа политическата активност на Илон Мъск вреди на марката. В САЩ гамата е малка, а достъпността остава проблем.
Преходът на Xiaomi от потребителски технологии към електрически автомобили дава резултати. Седанът SU7 е продал 26 223 бройки през април, изпреварвайки Model 3 на Tesla през същия месец. Новопредставеният SUV YU7 е насочен директно към Model Y, с функции като асистирано шофиране в града и голям дисплей, като се очаква всички да бъдат на конкурентни цени.
Междувременно BYD продължава да доминира. През април компанията надмина Tesla в Европа за първи път, а лидерството ѝ в Китай е солидно. Продажбите на Tesla в Китай са спаднали с 60% от март до април до 28 731 бройки.
Следващият ход на Tesla? С нарастващата местна конкуренция, Tesla е изправена пред натиск да се адаптира, било чрез ценообразуване, функции или и двете. Засега BYD и Xiaomi променят очакванията на потребителите, а китайските купувачи реагират, като гледат навътре. През 2025 г. (януари – април) Tesla е продала 163 338 автомобила в Китай, което е с 0,3% по-малко от същия период на миналата година. През същия период BYD е реализирал 886 240 автомобила в Китай, което е с 12,9% повече на годишна база. Xiaomi е продала 104 454 електрически коли, което е с 1379,9% повече от миналата година. Тук трябва да се има предвид, че Xiaomi започна да доставя автомобили едва през април 2024 г.