Л ично аз съм на мнение, че автомобилното бъдеще е електрическо. Поне в Европа изглежда да е такова. Но дали това ще важи за целия свят? Трудно е да се допусне подобно нещо към този момент. А определени сигнали от САЩ показват, че американците все още се двоумят по темата.
Критици на електромобилите дори вече смятат, че първоначалният ентусиазъм се изпарява. Изданието Autoevolution разсъждава по темата.
Производителите въвеждат все повече и все по-бързо нови електрически модели. Това може би би трябвало да доведе до заключението, че те се харчат като топъл хляб. Но проучване на Cox Automotive показва друга картина, показваща, че настоящата скорост на предлагане на електрически автомобили изпреварва търсенето.
Резултатите от това проучване показват смяна в нагласите на пазара на електромобили. Така например, през второто тримесечие на годината, електрическите автомобили в САЩ са прекарвали средно по 92 дни в дилърствата, преди да намерят клиент. Това контрастира силно на същия период на 2022 г., когато средният престой в шоурума е бил 36 дни. И нещо много интересно: това се случва на фона на ценовата EV война.
Този факт изкарва сред част от анализаторите спекулацията, че електрическите автомобили са достигнали своя пик. Но аз не съм съгласен с това мнение. Все пак тези резултати показват нарастващия разлом между доставки и клиентски апетит. Поне в САЩ. А и трябва да оставим времето да покаже дали несъответствието в доставки и търсене е моментен етап или тенденция.
Остатъчната стойност, критичен показател за стойността на автомобила през годините, се превърна в изненадващ пъзел в днешния EV свят. Докато конвенционалните модели често страдат от рязък спад на остатъчната стойност след определен период от време, електрическите им събратя по принцип са с ниска остатъчна стойност.
Според резултатите на анализаторите от iSeeCars.com, цените на употребяваните електрически коли изпитват бърз спад, надминавайки темпа на обезценяване, наблюдаван на по-широкия пазар на употребявани автомобили. Резултатите отново са за САЩ.
Компанията е анализирала данни от 1,8 млн. автомобили на възраст между 1 и 5 години, продадени между юни 2022 и 2023 г. Изводът е изненадващ: цените на употребяваните EV са се сринали с близо 30% спрямо същия период на предходната година.
На няколко пъти вече уточняваме, че всичко това касае американския пазар, където покупката на електромобил в някои щати все още се смята за прищявка на модерно мислещи хора.В централната част на Америка наличието на зарядни станции е все още крайно недостатъчно, за да се покриват големите разстояния в планинските и земеделските райони на страната.
Но правителството не се отказва, въвеждането на Inflation Reduction Act цели масовото навлизане на електрическата мобилност, за което трябва да помогнат милиарди държавни пари.
За част от щатите (начело с Калифорния) и ЕС изглежда, че няма две мнения: до 2035 г. трябва да бъдат спрени продажбите на конвенционални автомобили с ДВГ. Китай на какво мнение е? Макар именно Поднебесната империя да води електрическата революция, никой в страната не се ангажира за забрана на колите с ДВГ. Нещо повече, Китай в момента харчи рекордни количества нефт в индустрията си и открива все повече и повече въглищни централи.