Tesla Model Y стана най-продаваният автомобил в Европа през първите шест месеца на годината. И ако не искат това да продължи да се повтаря и пред следващите полугодия, установените играчи трябва бързо да се адаптират към новите реалности. А те, както изглежда днес, се диктуват от Tesla.
Разказвам ви личен опит на приятел, с който изкарах лятната си почивка. Той пристигна с чисто нова Tesla Model Y, като най-после успях да се запозная по-отблизо с автомобила. Но историята за придобиването му е още по-интересна от самата кола. Защото тя донякъде обяснява защо Model Y и Tesla имат такъв успех.
Моят приятел коментира покупката на нов автомобил с друг човек. До момента е карал Toyota C-HR, време е съпругата му да седне в нея. Ден след разговора получава съобщение по Viber:
Разбрах, че търсите нов автомобил. Искате ли Tesla Model Y?”
Комуникацията продължава с чат, в който Милко казва, че е готов да купи електромобила, но няма готови пари, трябва да кандидатства и т.н.
Няма проблем, му отговарят, ти я поръчай, ние ще е докараме, после ще се разберем.
Речено-сторено. Милко иска Dual Motor Long Range със 78 kWh батерия (514 км пробег), но не това е проблемът. Проблемът е цветът. Ако искаш синя – чакаш месеци. Ако искаш различен от черен салон – чакаш месеци. Така стигаме да прословутата фраза на Хенри Форд, че всеки Ford Model T е твой, стига да е черен.
В този случай: Tesla-та трябва да е бяла с черен салон, за да я получиш веднага. Чисто и просто. Поръчката е опростена, става по интернет, нямаш прекалено много опции, нива на оборудване и пакети (Skoda Scala и Kamiq например идват с три нива на оборудване и пет дизайнерски варианта). Милко няма време да се занимава, затова поръчката му е осъществена от посредника. Колко е спечелил той – Милко не го интересува. Всеки може сам да направи това упражнение, за да снижи още повече разхода си, но в този случай е използван посредник. При това докарва колата преди Милко да е получил „зелена светлина” от банката.
След като се разбират (по Viber, да не забравяме), неговата бяла Tesla Model Y Long Range пристига пред офиса му след точно 20 дни! Автомобилът излиза на паркинга пред завода в Грюнхайде, Берлин, клиентът трябва да си уреди транспорт.
В този случай въпросната Tesla струва 109 000 лв., превозът е още 2400 евро. Това прави грубо 115 000 лв. На този фон Skoda RS Enyaq iV 80X 4x4 (до 498 км) с 300 к.с. и батерия с капацитет 82 kWh започва от 121 860 лв. с ДДС. Срокът за доставка: ако можеш да я дочакаш. Почти същата (120 646) е и цената на VW ID.4 GTX с 300 к.с. и 4х4 (до 497 км пробег).