Е кологичният поход поставя шофьорите във Франция в неравностойно положение спрямо почти всички други европейски държави, дори изглежда, че сравнението вече може да се прави със Сингапур. А азиатската страна се слави с най-високите цени на автомобилите.
В началото на годината писахме, че във Франция бе гласуван нов закон, който ще наказва с еднократна такса купувачите на автомобили, които отделят повече вредни емисии. Разграфени са на различни прагове, с различни стойности (може да видите в приложения линк долу), но замисълът е ясен: по-замърсяващ нова кола, повече наказателни такси. У нас най-замърсяващите плащат най-малко, но да не се отплесвам.
В началото на седмицата пък стана ясно, че на референдум в Париж е взето решението собствениците на автомобили с ДВГ над 1600 кг (и на електромобили над 2000 кг) да плащат по 18 евро на час за паркиране на колата в рамките на града.
И тук идват сметките на Caradisiac, които ни карат да мислим, че общият замисъл е в страната да се направи така, че клиентите да купуват само малки коли, по възможност на ток.
Не само че производителите вдигнаха цените на новите автомобили драстично през последните години, но и различни правителства наказва по-замърсяващите със сериозни такси. Така например Honda Civic Type R струва цели 88 560 евро в Нидерландия, но не може вече да се мери с Франция.
За пример се дава Toyota Yaris GR, чиято цена в страната започва от 46 300 евро за модела с ръчна скоростна кутия. Но джобната ракета едва ли ще бъде купена от някого във Франция. Защо ли? Заради еко таксите, които правят този модел с 1,6-литров мотор неразумно скъп. В тази версия той отделя 190 г/км емисии СО2. Това значи, че въпросната еднократна еко такса при закупуването му ще възлезе на 45 990 евро! Като цената на модела вече достига 92 290 евро.
Ако някой въобще си помисли за версията с автоматична трансмисия, която отделия 210 г/км емисии, допълнителната такса скача до 60 000 евро. Това прави 108 800 евро!
Тук ще кажем, че въпросната еко такса излетя към небето за 2024 г. Сега тя възлиза на споменатите 45 990 евро, докато през 2023 г. е била „само“ 14 481 евро, 12 012 евро е била през 2022 г.
Иначе допълнителна ека такса французите не плащат за автомобили, отделящи до 117 г/км вредни емисии. Оттам насетне става страшно.
Затова, когато се чудите (и хулите) защото двигателите стават все по-малки като работен обем, ето ви отговора: заради тези еко такси, които не важат само за Франция.