О чевидно френското правителство ще се опита принудително да наложи на своите поданици какви коли да купуват и карат. След като от тази година започва безпрецедентна програма за отдаване на електромобили на бедните семейства, сега политиците удрят (отново) колите с ДВГ. Ако такава кола замърсява – наказателна такса, ако е тежка – наказателна такса.
Става въпрос за затягане на т. нар. принцип “malus écologique.” Еднократната такса се плаща при първа регистрация във Франция. Целта й е да насърчи леките и екологични автомобили да навлязат по-масово на френския пазар.
Таксата се изчислява на база отделяните емисии CO2. Собствениците на автомобилите, отделящи 118 г/км или повече (на база WLTP) ще трябва да плащат. Таксата започва от 50 евро и се увеличава бързо с по-високите нива на отделяни вредни емисии CO2. Горният праг е 60 000 евро (преди е бил 50 000 евро)! Това важи, ако емисиите са над 194 грама на километър. Да му мислят богаташите, които искат да карат спортни коли.
Нещо повече, тежките конвенционални автомобили с ДВГ, тежащи над 1800 кг плащат наказателна такса от 2022 г. Сега тази такса ще важи за всички коли с тегло над 1600 кг.
За коли с тегло между 1600 и 1799 кг собственикът ще трябва да плаща по 10 евро на килограм над 1600 кг. За коли с тегло между 1800 и 1899 кг – по 15 евро на килограм. Ако теглото е между 1900 и 1999 кг, таксата става по 20 евро на килограм. Достига 25 евро на кило, ако теглото е от 2000 до 2099 кг. Всичко над 2100 кг се плаща по 30 евро на килограм в повече. Според сметките, десет процента от новите дизелови и бензинови коли във Франция през 2024 г. Ще тежат над 1800 кг.
Правителството ще даде отстъпка на големите семейства, които често шофират големи автомобили (и по-тежки).