Е вропейският съюз трябва драматично да наложи по-стриктни цели за нивата на емисиите СО2, които отделят лекотоварните автомобили, за да се ускори преходът към електрически модели и спиране на продажбите на такива модели с ДВГ до 2035 г. Това искане отправи европейската група Transport and Environment (T&E).
T&E твърди, че анализ на продажбите на ванове през 2020 г. показва, че няма никаква промяна в емисиите СО2 от 2017 г. Нещо повече, същият анализ е установил, че изискванията за вредните емисии за този тип автомобили са толкова ниски, че повечето производители може да ти посрещнат без да продадат нито един електрически ван.
"Стандартите, които влязоха в сила в началото на 2020 г., трябваше да направят вановете по-чисти, но производителите им не трябваше да направят почти нищо, за да ги посрещнат,” казва Джеймс Никс от T&E. "При толкова патетични CO2 цели, бумът в е-търговията се превръща в кошмар за планетата ни."
Продажбите в ЕС на електрически и плъг-ин хибридни пътнически автомобили почти се утрои до над 1 млн. миналата година, като делът им достигна над 10% от общите продажби.
Нов скандал: плъг-ин хибридите замърсяват в пъти над обявеното
Но продажбите на електрически ванове кретат на около 2% от пазара. Становището на T&E е, че ЕС трябва да измести напред намаляването на СО2 емисиите с 31% от 2030 на 2027 година. Но не само това, еколозите смятат, че пред производителите трябва да се постави целта да намалят вредните емисии с 60% до 2030 г. Крайната цел би трябвало да е 100% намаление на емисиите до 2035 г., което да сложи край на продажбите на лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Еколози искат спиране на субсидиите за плъг-ин хибридите
Еколозите смятат още, че ЕС трябва да предотврати лансирането на плъг-ин хибридни ванове. T&E са едни от най-големите критици на PHEV пътническите автомобили през последните няколко години. Миналият септември същата група публикува свое проучване, според което плъг-ин хибридите са до четири пъти по-мръсни от нивото, на което са сертифицирани, тъй като собствениците им не ги зареждат достатъчно често.
BMW ще намали палитрата от възможни задвижвания наполовина
26 автомобила спорят за приза „Кола на година в България”
Williams и Italdesign разработват EV платформа за до 1000 км пробег