Е вропейска федерация по транспорт и околна среда (Transport & Environment), с подкрепата на британския офис на Greenpeace публикува доклад за реалните показатели на отделяните в атмосферата емисии СО2 от плъг-ин хибридите. Тестовете показват, че производителите занижават тези параметри с повече от 2,5 пъти.
Все още странно е положението с електромобилите. Докладът посочва, че за жизнения си цикъл един електромобил отделя 3,8 тона CO₂. Но в края на миналата седмица писахме за собственото признание на Polestar, според която при производството на техния електрически модел Polestar 2 се отделят 24 тона СО2е. Шведите искат тези параметри (при производството) също да се включват на сметката на електромобилите.
Шведи: е-колите са по-мръсни от автомобилите с ДВГ
Анализът на базата данни с реално отделяните емисии СО2 от плъг-ин хибридите показва, че средно един PHEV отделя 44 г/км, но Transport & Environment твърди, че този параметър е поне 2,5 пъти в повече, когато тестовете се правят в реални пътни условия. Това е така, защото плъг-ин хибридите често не се зареждат от техните собственици, или автомобилът не се задвижва само от електромотора, дори когато се движи в електрически режим, при който не трябва да се отделят никакви изгорели газове.
Данните за емисиите парникови газове от плъг-ин хибридите са събрани от много източници (вижте документа), представлявайки около 20 000 плъг-ин хибрида (частни или корпоративни автопаркове). Емисиите СО2 от един типичен PHEV възлизат на около 117 г/км на пътя, която е малко по-добре от конвенционален хибрид като Toyota Prius, отделяща 135 г/км СО2. Конвенционален автомобил с ДВГ отделя средно 164 или 167 г/км (съответно дизелов и бензинов модел).
Проучване: автомобилите не са основен замърсител на въздуха
През целия си жизнен цикъл нов плъг-ин хибрид ще отдели 28 тона СО2, което е с малко под конвенционален хибрид (33 тона). За сравнение, обикновен бензинов или дизелов автомобил отделя съответно 39 и 41 тона.
Ясно е, че плъг-ин хибридите замърсяват по-малко от конвенционалните модели с ДВГ, но докладът на Transport & Environment казва, че разликата между PHEV и нормален модел с ДВГ не е толкова голяма, колкото твърдят производителите. Докладът разглежда конкретен случай с KIA Niro PHEV. При него се твърди, че в определени случаи бензиновият двигател работи, дори когато е включен режим за задвижване само на ток. Това става при температура под 14⁰С, когато се включи климатичната система на отопление. Тогава се включва и бензиновият двигател (макар да е активиран режим Eco+, движение само на ток), за да се генерира нужната топлина.
По-чисти ли са е-колите от конвенционалните с ДВГ?
За решаване на този проблем еколозите посочват следните мерки (насочени към британското правителство, което планира да забрани продажбата на автомобили с ДВГ от 2035 г.): повишаване на данъците при покупка на PHEV; лишаване на плъг-ин хибридите от специалния статус; забрана в бъдеще на продажбата на всякакви автомобили с ДВГ и поощряване покупката на електромобили.
Готви се още по-тежък удар върху автомобилната индустрия в Европа
Тестваме един различен М автомобил: BMW M235i Gran Coupe
Ето го убиеца на Tesla Model S: до 1080 к.с. и 830 км пробег