В ъзходът на достъпните китайски електромобили постави наследствените производители под напрежение, което обаче играе в полза на клиентите.
През последните години се видя, че фирмите изоставят евтините модели в полза на тези, които ще донесат по-голям марж на печалбата, като в Европа само Dacia остана вярна на себе си.
Но сега картината се променя кардинално и производителите отново ще трябва да направят всичко по силите си, за да предложат на клиентите си евтини коли. Електрически.
"Производителите сега гледат само към достъпните автомобили, защото в противен случай ще загубят от китайските марки", казва Анди палмър, председател на британския стартъп Brill Power, разработващ хордуер и софтуер за подобряване представянето на контролната система на батерията в електромобилите.
Палмър, който е бивш изпълнителен директор на Aston Martin казва, че продуктите на Brill Power могат да повишат пробега на е-колите с до 60%, което да позволи монтирането на по-малки батерии. А тя, както знаем, е най-скъпият компонент.
Страховете от намаляващото търсене заради високите цени на EV кара производителите да взимат спешни мерки.
Renault обяви, че ще гони намаляване с до 50% на производствените разходи на своите електромобили, за да достигне ценови паритет с колите с ДВГ..
Stellantis строи европейски завод с CATL за по-евтини LFP батерии. Наскоро представи Citroen e-C3, а догодина ще видим и аналогичния Fiat Panda, како и в двата случая ще се гони стартова цена около 23 000 евро.
Винсент Плувинаж, изпълнителен директор на калифорнийската OneD Battery Sciences споделя, че при скорошни срещи с европейски клиенти, всяка една от тях е започвала с един и същи рефрен: „намаляване на разходите е по-важно от всичко останало."
OneD добавя силициеви нанокабели в графитения материал за анода на батерията, за да увеличи пробега и намали времето за зареждане, спестявайки $281 – почти 50% - спрямо това да използва само графит за 100 kWh батерия.
Това решение може да намали теглото на батерията до 20% за един и същ пробег, казва Плувинаж. General Motors е инвеститор и клиент на OneD.
Базираната в Германия компания Veekim е разработила EV мотор с магнити, използвайки форма на ферит, или желязна пудра, а не редкоземни метали. Този мотор в момента се тества от пет автомобилни производителя и доставчици за внедряване в достъпни EV модели.
Желанието на производителите е да намалят ползването на тези ценни изкопаеми, тъй като Китай доминира в добива и обработката им.
В надпреварата участват и производителите на чипове. Един такъв е NXP, който работи с автомобилни марки за намаляване на броя на електронните контролни блокови – или мини компютри – в е-колите, които могат да наброяват между 200 и 300.
Siemens е разработил софтуерна симулация, наречена дигитални близнаци, която намалява наполовина скъпия развоен процес на EV.
Всичко това трябва да помогне на европейските производители в битката им с китайските конкуренти, които идват на континента с евтини електрически модели.
BYD Dolphin стартира във Великобритания от 26 000 лири, което е почти 30% под стартовата цена на VW ID.3.
Общата тенденция се потвърждава от изпълнителния директор на израелския стартъп Addionics, който казва, ме стремежът не е към по-голям пробег, а към по-ниски разходи.