А ко човек иска да си купе електромобил в САЩ, най-евтината възможност струва над два пъти повече от най-евтиния автомобил с ДВГ на пазара. Ако искаш да купиш нов EV в Китай, най-достъпната опция струва 9% по-малко от най-евтиния автомобил с ДВГ.
Това е знак, че ценовата разлика продължава да е много голяма. Докато електомобилите, продавани от т. нар. наследствените производители в САЩ, Европа и другите части на света продължават да струват повече от техните ДВГ аналози, в Китай всеки може да си купи електрическа кола.
Средната цена на електромобил (по данни на JATO) през първата половина на 2023 г. е била 66 864 евро в Европа и 68 023 евро ($71 683) в САЩ, показват данните на JATO Dynamics. На противоположния полюс е средната цена на EV в Китай, където тя е 31 165 евро, под половината на тази в Европа.
За всичко това си има причини, естествено. На първо място, притесненията на клиентите за пробега в САЩ накара производителите да инвестират почти единствено в скъпа литиево-йонна технология за батериите. За да се маскира цената на батерията, повечето EV са кросоувъри и SUV от луксозния сегмент. Обратно, по-евтините химични състави на батериите в Китай помагат за намаляване на цената на електромобила.
Но в САЩ и Европа има и доста твърди профсъюзи (доказва го почти двумесечната стачка на UAW в Щатите), което значи, че заплатите и социалните облаги за работниците са много по-високи от тези в Поднебесната империя. На другия полюс са е малкото на брой публикации, че голяма част от китайската индустрия се поддържа от уйгурската етническа общност, която е доста силно експлоатирана от властите в Китай.
Но производствените разходи не са единственият фактор. Китайското правителство субсидира много сериозно покупката на EV. В САЩ и Европа също се дават субсидии, но китайския подход е много по-успешен в стимулиране на индустрията да произвежда е-коли.
Докато американските клиенти могат да избират между 51 електрически модела, а европейските – от 135, жителите в Китай имат избор от цели 235 електромобила. Това значи, че има много евтини алтернативи за китайците. И това не е случайно. Именно с тях китайските марки излизат извън пределите на страната си, за да завземат нови територии.
Статистиката на JATO казва, че най-евтиният EV в Китай е BAW Yuanbao (9 kWh), струващ 3772 евро. В Европа това е Dacia Spring (27,4 kWh) за 18 285 евро, това е 92% повече спрямо най-евтиния модел с ДВГ. Тази разлика е голяма, но много, много по-скромна от „ножицата” в други части на света.
JATO казва, че най-евтиният EV модел в Япония е Nissan Sakura (20 kWh) за 15 847 евро, което е със 190% над цената на най-евтиния модел с ДВГ. В Корея Chevrolet Bolt EV (66 kWh) струва 30 810 евро, с цели 351% повече от най-евтиния модел с ДВГ. В Латинска Америка тази разлика е +281%, в Южна Африка е +336%, в САЩ/Канада e +146%.