Калифорния ускорява плановете за отказ от ДВГ, ще струва скъпо на индустрията

Предложението е до 2030 г. в щата да се продават близо 70% електромобили и плъг-ин хибриди, а до 2035 г. процентът да е 100.

електромобили зарядна станция

iStock

З латният щат иска да постави нормите за намаляване на вредните емисии от автомобилите в САЩ. California Air Resources Board (CARB) лансира амбициозен план.

Според него, автомобилите с нулеви вредни емисии (ZEV) и, забележете, плъг-ин хибридите трябва да съставляват 35% от общите продажби на нови автомобили до 2026 г., 68% до 2030 г. и 100% през 2035 г. Това е огромна разлика с 12,4% дял на ZEV и PHEV през 2021 г. Предложеният план ще струва на автомобилните производители около $30 млрд. между 2026 г. и 2030 г., показва анализ на CARB.

Това със сигурност е накарало компаниите да потръпнат. Алиансът за автомобилни иновации (Alliance for Automotive Innovation), който представлява по-голямата част от основните производители в САЩ, смята, че планът изисква агресивно увеличение на продажбата на електромобили, което няма да бъде постигнато лесно.

„със сигурност автомобилните производители ще работят, за да отговорят на който и да е стандарт, който в крайна сметка ще бъде приет, но подобни изисквания ще са изключително предизвикателни дори в Калифорния, като може да не бъдат постигнати във всички щати, които в момента следват програмата на Калифорния,” коментира групата пред Automotive News.

От друга страна CARB изчислява, че новите регулации ще спомогнат за 1272 по-малко кардиопулмонални смъртни случаи, 208 по-малко приема в болница със сърдечно-съдови заболявания, 249 по-малко болнични приема за респираторни заболявания и 639 по-малко посещения в спешни отделения с астма в щата между 2026 и 2040 г. Освен това новите правила ще намалят общите разходи за транспорт с $82 млрд. в същия времеви период.

CARB провежда публично изслушване на 9 юни, за да бъде разгледано предложението й, но новите разпоредби трябва да бъдат одобрени от EPA. След като (ако) бъдат приети, те ще променят автомобилния пейзаж в САЩ през следващите десетилетия. Това е така, защото шестнадесет други щата и окръг Колумбия следват калифорнийските по-строги стандарти за отделяните емисии от превозни средства. Това се равнява на повече от една трета от всички продажби на леки превозни средства в САЩ. Най-малко 15 щата следват също програмата ZEV на Калифорния.

Калифорния забрана на ДВГ ДВГ